Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lägger man nerladdade ljudböcker på iPoden?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-11-14 19:35

Jag har ett problem, förstår inte alls hur Itunes fungerar. Hur använder man sig av programmet för att lägga in ljudböcker på sin IPod? Snälla hjälp mig, tänk på att ni har med en nybörjare att göra Har provat allt jag kan tänka mig men klarar inte av det. //Linda

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-11-15 22:10

Apple har en genomgång på den här sidan: http://www.apple.com/se/support/ipod/tutorials/index.html

Kolla där och se om du blir lite klokare. Posta igen annars, så hjälper vi dig!

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-11-16 20:50

Jag lyckas bara få böckerna till musik inne på biblioteket, men sen tar det stopp. När jag ska lägga in dom i iPoden så hamnar dom i musikmappen där, men jag vill ha in dom i mappen för ljudböcker. Hur tar jag mig till då?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-11-20 22:18

Jag har dålig koll på ljudböcker, det finns säkert nån annan som kan det bättre. Är det en vanlig ljudbok som du har rippat till mp3 så hamnar den bland musiken, mappen ljudböcker är för filer i ett annat format (m4b eller nåt liknande).

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-11-20 22:45

Min syrra hade samma problem, och vi kom fram till att det finns en lösning där man får koda om filerna till AAC (om du tankat hem mp3) och sen döpa om dem från .m4a till .m4b.

Detta var dock alldeles för krångligt så vi köpte ett program som heter Audiobook Builder som gör hela jobbet automatiskt. Fungerar strålande bra och kostar bara runt 80 kr. http://www.splasm.com/audiobookbuilder/

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-11-21 09:22

Tack för tipset akesson, men var inne där nu och såg att det programmet inte är kompatibelt med windows. Har ju tyvärr en PC. Finns det något annat sätt att komma förbi allt detta så jag kan lyssna på mina ljudböcker? Även dom mest krångliga alternativ är välkomna.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-11-22 07:50

Jag hittade detta gratisprogram till Windows efter lite Googlande: MP3 to iPod Audio Book Converter

Citat:

Windows only: Freeware application MP3 to iPod Audio Book Converter takes your regular MP3 audiobooks and converts them to the iPod (M4B) audiobook format, allowing you to take advantage of the features afforded to iPod audiobook files.

Namely, that means that your iPod will mark your last listening position so you can pick up where you left off (which you can more tediously do with MP3s) and let you adjust the playback speed. If you've got many MP3 audiobooks, or even podcasts, converting them to the M4B format—while less portable—should give you a nice added level of audiobook friendliness. If your files are already in M4A format rather than MP3, all you have to do is rename the extension to M4B.

Helt klart intressant, nu kanske man ska börja lyssna på böcker själv!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-04-16 19:32

Finns det något liknande för mac?

Senast redigerat 2008-04-16 19:42

Vill också passa på att rekommendera MP3 to iPod Audio Book converter. Det är gratis och bra.

Ett litet tillägg: se till att varje fil inte är över 300 MB. Någonstans där finns en begränsning som gör att man inte kan scrolla/spola fram och tillbaka. Det kan till och med vara så att filen crashar.

En annan anledning till att man inte vill ha för stora filer är att även om det funkar att spola (dra med fingret), så blir en liten rörelse väldigt stora hopp om filen är flera timmar lång.

Det är ju i vilket fall som helst inga problem att gruppera filerna i en samling sen, så att de spelas upp efter varandra automatiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-17 13:05
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ett litet tillägg: se till att varje fil inte är över 300 MB. Någonstans där finns en begränsning som gör att man inte kan scrolla/spola fram och tillbaka. Det kan till och med vara så att filen crashar.

Gäller detta fortfarande? Jag tänkte försöka mig på att konvertera en massa små mp3-filer till en stor mp4-fil. Men den blir nog ca 700 MB. Bör jag splitta upp den i två delar? Har för avsikt att spela upp i iPhone 3G (om det har någon betydelse).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-17 13:12

Jag har använt mig utav lite apple scripts för att fixa filändelsen för mac.

Doug har ett bra. Som vanligt.
Doug's AppleScripts for iTunes ♫ Make Bookmarkable v2.4

Skriptet byter filändelse och gör filen bookmarkable. Det tar också bort den gamla filen och lägger in den nya samtidigt som information om betyg och dylikt bibehålls.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-17 13:15

Gör om filerna till AAC i itunes och använd sedan Doug's AppleScripts for iTunes ♫ Make Bookmarkable v2.4, snabbt och lätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-17 13:21

dekau och Jens H. Var det svar på min fråga? Menar ni attDougs script löser problemet med stora filer som kraschar?

Ursprungligen av femman:

Jag har ett problem, förstår inte alls hur Itunes fungerar. Hur använder man sig av programmet för att lägga in ljudböcker på sin IPod? Snälla hjälp mig, tänk på att ni har med en nybörjare att göra Har provat allt jag kan tänka mig men klarar inte av det. //Linda

Jag misstänker att diskussionen hamnat långt från din fråga. Några frågor som borde besvaras först är: vad utgår du från? CDs? Eller filer som redan rippats (dvs "kopierats" från CDs) nertankade från internet eller iaf färdiga på hårddisken eller andra skrivbara media? Vad har filerna för ändelser? .wav, .mp3, .m4a, .flac etc, dvs vilket format har de? Vad menas med "mappen för ljudböcker"?

Men utan dessa fakta som förutsättning kan följande ändå konstateras (jag utgår fortsättningsvis från att du som du säger är en total nybörjare så ursäkta om en del verkar väldigt basalt!):
OM filerna kan öppnas i iTunes (inte alla kan) och ligger på t.ex hårddisken så gå in i "Arkiv" menyn och välj ”Lägg till i bibliotek…”. Du bläddrar dig fram till mappen på hårddisken och när du hittat den begär Öppna. Om iTunes visar filerna i fönstret men de inte kan öppnas ändå har de ett format som iTunes inte förstår sig på (Apple har valt att begränsa programmet i detta avseende). Om filerna inte kan öppnas kolla ändelsen i Finder (=macens mapp/filsystem), dvs direkt i mappen de ligger i. Om det skulle vara så illa kan oftast filerna konverteras till t.ex mp3 via gratisprogrammet Max (Max from sbooth.org) för att sedan via ett nytt försök importeras i iTunes.

OM du (av ngn outgrundlig anledning) inte vill att filerna ska kopieras från sina ursprungsmappar till iTunes egen "musikmapp": Gå in i iTunes meny "iTunes" och öppna "Inställningar" och under fliken "Avancerat" välj "Allmänt". Kryssa ur "Kopiera filer till mappen "iTunes" ..." Om du å andra sidan låter iTunes sköta detta själv efter grundinställningen så kopieras filerna över till iTunes egen mapp och du kan efter detta kasta originalmappen. Enkelt och rationellt.

För att iPoden/iTunes ska veta i vilken ordning spåren ska spelas OCH att det rör sig om en "Ljudbok" etiketteras ljudfilerna i iTunes. Det kallas att man "taggar" filerna. Efter att filerna i en mapp öppnats i iTunes-fönster markeras alla i mappen (eller som man vill tagga) och därefter begär man "Info" (tangentkommando: cmd-I eller Arkiv-menyn ”Visa info…”. I fönstret som man då får fram kan man skriva in all info som man önskar liksom välja från olika förval. I vårt fall är följande kanske viktigast; vilken "Genre" det rör sig om – i vårt fall ”Books & spoken”. Glöm inte att i fälten ”Skiva” ange vilket nummer skivan har av TOTALA antalet skivor. T.ex 4 av 14. På så vis kommer iPoden/iTunes att spela upp alla spåren i korrekt ordning - inte lite viktigt för en ljudbok.
Om man talar om speciella mappar hit & dit har man förmodligen inte riktigt förstått hur iTunes funkar. All musik som ligger i iTunes bibliotek kan ses som en databas som man genom iTunes hjälp sedan filtrerar hur man vill se sin musik/ljudsamling. Effektiviteten i filtreringen beror ultimat på hur noga man taggat sina filer.

Ofta finns dock all taggning klar när informationen hämtats från internet (du är väl kopplad till internet när du rippar?). Kolla för säkerhets skull att taggarna är som de ska i iTunes (markera spåren i iTunes fönster och välj ”Visa info…”) SÄRSKILT skivnummer och antal skivor, annars kan det bli fel ändå.

Generellt gäller – oavsett om det är musik eller ljudböcker – att när man rippar kommer varje skiva (CD) hamna i en egen mapp. Anm: iTunes kommer ihåg taggningen man skrev in vid första skivan och fyller automatiskt in infon när man skrivit ngn/ngra bokstäver i t.ex fältet ”Album”. Bra att veta är att man kan ange taggar för hur många filer som helst i ett enda svep genom att ändra i info-fönstret för flera filer samtidigt.

Jag rekommenderar att man för ljudböcker väljer att rippa i ett enkelt format, typ mp3 eftersom man inte behöver ”värre”. Detta sparar fr.a utrymme, viktigt när man sedan väljer att lägga över allt på iPoden.

Jag talar från eget hårt arbete. iTunes är inte så intuitivt som Apple vill få det till. Kommer man rätt på det från början eller kronan äntligen ramlat ner tycks allt genialt. Vad man måste lära sig när det gäller iTunes: man arbetar med Spellistor! Se vänster fält i iTunes fönster. Skapa en spellista och benämn den t.ex ”D Brown: Da Vinci-koden” när du ser ikonen för denna spellista (playlist) i vä fönsterdel så markerar du alla filer för boken ifråga och drar sedan över dem och släpper dem på spelliste-ikonen. När du pluggat i din iPod kommer denna att dyka upp i vä del av iTunes fönster. Markera iPod ikonen (dvs klicka 1 gång på den) därefter välj fliken ”Musik” i det nya fönstret. Nu ser du spellistan bland spellistor och om du klickar på knappen ”Synka markerade spellistor” kan du nu selektivt välja vad du vill. Välj den boken du vill ha på din ipod. NU kommer boken laddas ner på din ipod!

Senast redigerat 2008-07-17 20:31
1
Bevaka tråden