Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Akai MPC 1000, 2500 och 4000?!

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-11-15 20:56

Hej,

Har efter 15 års väntan tänkt köpa mig en MPC. Har kört software (ableton) de senaste 5 åren, börjar bli lite less på musklickande hit o dit. Vill få tillbaka lite mer känsla av att arbeta med en riktigt maskin.. osv.

Tänkte kolla med er som kör MPC om vilken modell som man ska satsa på? Har klämt och testat lite på en MPC1000 på jam idag. Den kändes rätt okej, dock kändes det lite trångt om fingrarna när man slog på padsen.

Det jag bl.a. undrar över är hur stor skillnad det är mellan 1000, 2500 och 4000 nu när JJ OS finns? Finns det något anledning att satsa på en 4000 nu? Samt ljudmässigt och groove/gunget/timingen är väl rätt lika på alla tre maskiner.

Jag vill använda MPCn både för trummor, loopar och att sequenca andra synthar vid behov.

Tacksam för lite svar från er som har testat!

/Mikee

Jag säljer en mpc1000 med jj os. Bor du i Skåne kan jag ge dig ett demo.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-15 22:15

Jag kör en blåröd mpc1000 sedan ett par år tillbaka och är extremt nöjd med den.… tills jag testade att lira med mpc2500 Har du råd köp den, den är helt suverän … Större pads, känns bättre bara …

MPC1000 och MPC2500 är ganska så lika, speciellt då man kör JJOS på båda (självklart så gör man ju det!). 2500:an tycker jag är enklare och snabbare att jobba med. Men om man klarar sig på färre utgångar (både audio och midi) och sämre kvalitet på hårdvaran så är MPC1000 helrätt. Jag körde ett tag med båda brevid varandra och kom fram till att jag gillar dem på lite olika sätt. MPC1000 är en fin liten knämaskin som man gärna skulle vilja sitta med i soffan på en seg måndagseftermiddag då MPC2500 istället känns mycket mer som ett seriöst verktyg som man sitter å proddar låtar på tillsammans med nåt band. Jag föredrar utan tvekan 2500, så jag skickade ut lillen för ett tag sedan då den mest kändes som en leksak i jämförelse (sen så kan man ju då undra varför det står en 500 där också.. det kan jag tyvärr inte svara på.. den ser mest gullig ut).

Mest prisvärd som första MPC enligt mig: En svart MPC1000 med JJOS. Den större känns egentligen inte värd den stora prisskillnaden om man inte är helt fast i MPC-träsket. Sen varför just den svarta framför de blå/röda? -> uppgraderade pads.

MPC4000 är en helt annan grej. Det är snarare en fullständig workstation.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-11-17 23:38

Tack för era svar! Då lutar det nog åt att skaffa en 2500 för hemmabruk.

Volantiz och andra 500 ägare: Hur bra rankar ni 500:an? Jag ska antagligen jobba borta en stor del av året, skulle vara skönt att ha med sig en MPC på flygningarna runt om i världen samt på ledig tid efter avslutat pass. Undrar om man skulle haft en 500 med sig på jobbet?

: )

måste bara tillägga att alla svarta mpc:er INTE har uppgraderade pads. akai har gjort en del fulheter med padsen och det verkar som på de sista veckorna har folk som köpt nya mpc 1000:n fått nya pads. Annars finns det gott om mpc 1000 oavsett färg med pads av model knasigt.oå andra sidan kan man faktiskt köpa de nyare padsen nu och instalera dem i en gammal 1000 för rutn 200 dollar.

Finns du i gbg så kan jag dema min 4000

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-11-20 10:27
Ursprungligen av Kröjtz:

Finns du i gbg så kan jag dema min 4000

Har nog vägarna förbi ganska snart. Väldigt intresserad av att se 4000 "in action".

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2007-11-20 18:12

Min MPC4000 följer mig med i graven!

Ursprungligen av Mårre:

Min MPC4000 följer mig med i graven!

Vet odlarn om det?

5000 kommer tydligen i Maj, lär va billig, eller inte.

http://www.mpc-forums.com/viewforum.php?f=29&sid=8f8d9a19fb09f6650d6db2d5409c12ef

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-23 10:49
Ursprungligen av Volantiz:

Vet odlarn om det?

Hehe, jag hoppas att Mårre lever ett tag till då

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-04-23 18:55
Ursprungligen av odlarn:

Hehe, jag hoppas att Mårre lever ett tag till då

Jag dog en smula men har återhämtat mig. Tur att ingen begravde mig! O:-)

Den kostar 16735:- inkl frakt och moms från www.playback-europe.com med dagens kurs.. inte så farligt ändå.

Ursprungligen av Volantiz:

Den kostar 16735:- inkl frakt och moms från www.playback-europe.com med dagens kurs.. inte så farligt ändå.

!! Grymt förvånad! Billigare än vad en begagnad 4000 brukar går på ju.

Jo, det är billigare. Med all rätt. MPC4000 har en del väldigt stora features som MPC5000 saknar. MPC5000 är mer som en MPC2500 utan JJOS2 men med en inbyggd VA-synt. .. som jag förstått det hela iaf.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-23 23:47

Ja, du får hålla dig från graven ett bra tag till, har ju inte ens kommit in på djupet i den rackarn än, men jag gillar den som satan.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-04-24 07:14

Kul att höra! Har du kontaktat Forat för pimpning än då?

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-24 09:26
Ursprungligen av Mårre:

Kul att höra! Har du kontaktat Forat för pimpning än då?

Haha,, nej, har inte det än. Men den där pimpningen ingav ju en skön söderhavsfeeling

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 11:28
Ursprungligen av Mårre:

Kul att höra! Har du kontaktat Forat för pimpning än då?

damn den var helskön, feta karibiska beats på den dära hehhehehehe

jag gick själv från dator till mpc2500. har bara lallat på några andra varianter men jag trivs sjukt bra på 2500an... när den inte strular och låser sig. helt värt, men dema först

Ursprungligen av masajada:

jag gick själv från dator till mpc2500. har bara lallat på några andra varianter men jag trivs sjukt bra på 2500an... när den inte strular och låser sig. helt värt, men dema först

Låser den sig? Det har aldrig hänt på min inte ens på ett buggigt jj os2.

ooh.. beats frambankade på den där lär ju svänga riktigt skönt!

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-24 09:43

Ja, instant oljefat.

En kompis till mig som släpper techno på Kompakt, köpte en steel pan för en månad sedan. Det är det senaste inom techno, det och oljefat.

Tack för igår, ödlan!

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-05-01 07:30
Ursprungligen av outshape:

Tack för igår, ödlan!

Missat detta inlägg
Tack själv, det var trevligt med folköl och vinyl.

Det har inte hänt mig heller.. men jag har iofs endast kört JJOS1 på den (bara testat 2:an i några minuter).

  • Medlem
  • 2008-05-01 00:51

Om man kopplar ett midi klav till mpc 1000, kan man då pitcha samplingarna eller måste man fördela pitchen på padsen? Om det går kan man även spela accord? Har för mig detta går på 2500 men hittar inte mkt info på AKAI´s sida..

  • Medlem
  • 2008-05-24 21:04
Ursprungligen av uc.t:

Om man kopplar ett midi klav till mpc 1000, kan man då pitcha samplingarna efter klaviaturen eller måste man fördela pitchen på padsen? Om det går kan man även spela accord? Har för mig detta går på 2500 men hittar inte mkt info på AKAI´s sida..

E d någon som har koll på detta?

det ska väl gå det där med klaviatur och så.har inte provat själv men är %99..9 säker på att det går. jag kan det med JJ oset. Det krångliga är att midi mappingen är ologisk annars; men med jj oset som man för övrigt inte bör vara utan kan man med några knappar ställa in in det lätt.Men annars är det ingen skillnad på hårdvaran och ytterst lite skillnad på mjukvaran av 1000 och 2500.

Bevaka tråden