Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X Server på Mac Mini

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden
  • 2008-04-26 01:43

Har ett litet företag med två anställda, en i Stockholm och en i Skåne. De behöver bara en liten file server för att synka och dela olika dokument och filer. Blir dock dyrt att köra filserver på nätet eftersom det rör sig om stora grafikfiler, totalt är det en hel del GB. För att hålla kostnaden nere, går det att installera Leopard Server på en Mac Mini?

Tips?

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-26 01:47

Om det bara är några stycken som ska dela på ett antal filer med AFP & SMB inom företaget.
Så behöver du inte ens ha Leopard Server, räcker med vanliga fildelning i Leopard. Och en fet disk kopplad till den.
Så länge dom inte ska köra stora grafikfiler, video eller media direkt mot den så räcker det.

Jag kör Leopard Server på en Mac-min, så det funkar utan några konstigheter.
Behöver ni verkligen köra "Server"-versionen? Som du beskriver det hela så tycker jag att du gott kan dela mappar med vanliga OS X som följer med datorn. Ser ingen egentlig fördel att köra OS X Server om det handlar om enkel fildelning.

• Medlem
  • Stockholm, Sweden
  • 2008-04-26 02:00

Ska kanske tillägga att vi gärna vill ha en ftp-tjänst så kunder kan ladda upp filer också, samt att vi ska kunna använda burken för e-mail och delad kalender också.

Tackar för snabbt svar - verkar som det går finfint att köra Leopard Server på Mac Mini. Kunde du få server-versionen förinstallerad när du beställde minin?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-27 01:51
Ursprungligen av petugg:

Ska kanske tillägga att vi gärna vill ha en ftp-tjänst så kunder kan ladda upp filer också, samt att vi ska kunna använda burken för e-mail och delad kalender också.

Tackar för snabbt svar - verkar som det går finfint att köra Leopard Server på Mac Mini. Kunde du få server-versionen förinstallerad när du beställde minin?

Jag hade nog kört en klient ändå, FTP fixas med Pure FTPD Manager (gratis) och mail/kalender med Kerio (kostar).

Men för att svara på frågan, ja os x server går fint på mini

Och på fråga 2: Du kan inte få OS X Server förinstallerat på Mini när du beställer från Apple.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-14 08:52
Ursprungligen av Johan S:

Och på fråga 2: Du kan inte få OS X Server förinstallerat på Mini när du beställer från Apple.

Nej, det kan du inte få.

Min popular hemsida (BLIXT DATA - Live Åsktracker i Dalarna och Gävleborg) är hosted på en Intel Mac Mini med Mac OS X Leopard Server.
När det bli åska "action" i området får jag flera tusen hits per minute och processorn är bara 2-5%!! Dyrt med Mac server OS men billigar än Xserve!

Helt nöjd!

Brad
Blixt Data
Alfta-Edsbyn
BLIXT DATA - Live Åsktracker i Dalarna och Gävleborg

Svar på fråga 3: Ja, OS X server är dyrt och det håller inte nere kostnaden.

Jag kör OS X Server, Tiger, på en MacMini och det funkar utomordentligt bra. Den stora fördelen är att det trots allt är lättare att sätta upp såna här tjänster (när väl man lärt sig Server Admin och Workgroup Manager) men precis som andra har sagt kan du uppnå i stort sett samma tjänster med en vanlig klientversion, bara att det krävs lite mer installation och konfiguration, samt i vissa stycken (delade kalendrar etc.) lite manuellt hackande i config-filer.

Beroende på kunskapsnivå (på dig och dina vänner) kan du sätta upp samma sak som en OS X server med valfri *nix OS.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-08-10 14:48

De stora märkbara skillnaderna mellan klient och serverversionen av OSX är att: 1) Det finns en begränsning i klientversionen där man endast tillåter tio samtidiga anslutningar via AFP och 2) Man har grafiska administrationsverktyg till serverversionen.

Jag kör Leopard server på en Mini vilket fungerar alldeles utmärkt. Tidigare har jag haft en klientversion som server med fildelning via AFP och FTP, webb och mail. Fördelen med serverversionen är när man börjar få många användare och många tjänster där rättigheterna ska fördelas lite olika mellan användarna.

1
Bevaka tråden