Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Olav Rust:

OK. I texten ovan står det 32-bit Intel-Mac, så de finns väl också. När skedde bytet?

När Core 2 kom (istället för Core (1)) i typ oktober 2006 eller när det var

Ursprungligen av marcushedenstrom:

När Core 2 kom (istället för Core (1)) i typ oktober 2006 eller när det var

Dock dröjde det ända till augusti 2007 innan den sista Macen med 32-bitarsprocessor, Mac mini, fick 64 bitar.

Nya iMac på lager ?

Finns det någon som vet en butik som har fått hem nya iMac ?
Skulle vilja köpa omgående, men butikerna kanske får vänta längre, än om man beställer via Applestore ?

Ursprungligen av adress@mac:

Finns det någon som vet en butik som har fått hem nya iMac ?
Skulle vilja köpa omgående, men butikerna kanske får vänta längre, än om man beställer via Applestore ?

Nästan alla butiker har redan de nya inne.

Ursprungligen av granholm:

Nästan alla butiker har redan de nya inne.

Jag har bara kollat på nätet på olika butiker i Stockholm. Hittar ingen som säger att dom har den för omedelbar leverans.:confused:

Ursprungligen av adress@mac:

Jag har bara kollat på nätet på olika butiker i Stockholm. Hittar ingen som säger att dom har den för omedelbar leverans.:confused:

Nu är det gjort !

Hittade en på inLife i Stockholm. Nöjde mig med en 20" och 2.66 GHz - 4 MG ram. Körde över från TimeMachine. Smärtfritt och allt fungerar.:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-30 19:20

Gör säkert någon avundsjuk!

Köptes på applestore i NY.

3.06, stora graffikkortet och 4 gig i ram

Det värsta är att jag inte ens skall röra den förens på fredag...Have no time!

Ursprungligen av atomlab:

Gör säkert någon avundsjuk!

Köptes på applestore i NY.

3.06, stora graffikkortet och 4 gig i ram

Det värsta är att jag inte ens skall röra den förens på fredag...Have no time!

Skulle du kunna hålla nere "äpple + s" när du bootar och kolla om det står Lucent eller TI vid firewirekontroller?

Tips och råd om transport

Ursprungligen av atomlab:

Gör säkert någon avundsjuk!

Köptes på applestore i NY.

3.06, stora graffikkortet och 4 gig i ram

Det värsta är att jag inte ens skall röra den förens på fredag...Have no time!

Trevligt köp du har gjort där, Atomlab - grattis!

Vore intressant om du kunde berätta hur du lyckades få med dig den hem till Sverige från NY (jag antar att du bor i Sverige).

Är intresserad av expertråd kring ämnet transport, eftersom jag själv funderar på att ta med mig en iMAC från Kanada där jag befinner mig just nu. Priset på iMAC är, precis som i USA, väldigt tilltalande här i Kanada jämfört med hemma i Sverige. Problemet är bara hur jag skall få med mig den hem.

Har kollat runt lite och det flygbolag jag flyger med avråder mig från att checka in datorn som bagage med tanke på att den är ömtålig och fuktkänslig. Det får bli på egen risk då dom hanterar alla typer av bagage på samma sätt (m.a.o. utan hänsyn till att det är ömtåligt). Handbagage går inte heller med tanke på att kartongen är så stor. Att skicka hem den med Fedex eller motsv. ser jag heller inte som något alternativ eftersom kostnaden äter upp nästan hela vinsten.

Om det nu är så att du bor i Sverige - hur lyckades du få med dig din iMAC hem från NY, Atomlab?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-09 16:18
Ursprungligen av randerss:

Trevligt köp du har gjort där, Atomlab - grattis!

Vore intressant om du kunde berätta hur du lyckades få med dig den hem till Sverige från NY (jag antar att du bor i Sverige).

Är intresserad av expertråd kring ämnet transport, eftersom jag själv funderar på att ta med mig en iMAC från Kanada där jag befinner mig just nu. Priset på iMAC är, precis som i USA, väldigt tilltalande här i Kanada jämfört med hemma i Sverige. Problemet är bara hur jag skall få med mig den hem.

Har kollat runt lite och det flygbolag jag flyger med avråder mig från att checka in datorn som bagage med tanke på att den är ömtålig och fuktkänslig. Det får bli på egen risk då dom hanterar alla typer av bagage på samma sätt (m.a.o. utan hänsyn till att det är ömtåligt). Handbagage går inte heller med tanke på att kartongen är så stor. Att skicka hem den med Fedex eller motsv. ser jag heller inte som något alternativ eftersom kostnaden äter upp nästan hela vinsten.

Om det nu är så att du bor i Sverige - hur lyckades du få med dig din iMAC hem från NY, Atomlab?

Hoppas detta räcker:p Köp Macen från USA - MacWorld

Det kan man ju inte ens beställa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-01 17:09

kan meddela att installationen gick fort på 3.06an

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-05-01 18:05

Om ni läser längre bak i tråden så är det så att Eva tror jag skrev in fel grafikkort från början, ändrade sedan och sen glömde att ta bort det första grafikkortet som hon råkad e skriva fel på. Inget mer med det. Nvidia 8800 GS är det hon beställt misstänker jag och inget annat.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-01 19:31
Ursprungligen av dayweed:

Nvidia 8800 GS är det hon beställt misstänker jag och inget annat.

Och själv vet jag inte alls, jag hoppas att jag får det bästa

Men jag måste ju veta så jag jag ringde till Fredrik och kollade. Han sa att jag beställt "512:an" Är det den bästa det?

Alltså, jag kanske verkar helt snurrig, och det stämmer när det gäller sånt här tekniskt, jag har aldrig koll på sånt. Däremot kan jag ANVÄNDA min Mac.

Det är precis som med min elvisp, jag har ingen aning om specifikationerna på den heller - men jag kan vispa med den!

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-01 19:42

Har funderat kring en ny familj maskin ..
3.06GHz Intel Core 2 Duo med lite extra ram/gig

Nu blir det av

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-01 20:18
Ursprungligen av Trisen:

Har funderat kring en ny familj maskin ..
3.06GHz Intel Core 2 Duo med lite extra ram/gig

Nu blir det av

Kul, det blir en bra familjemaskin det!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-01 20:31

Beställer snart snart men morsan e osäker och tycker att den är för dyr och att jag inte ska lägga alla mina pengar på sånt "Onödigt";),jag säger bara nej!
Men jag får den snart...:D:D

Edit:Jag beställer nog min första mac imorrn

Senast redigerat 2008-05-02 01:01
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-05-02 11:08

Ingen som har beställt 20"-aren? Tydligen har den samma skärm som föregångaren, men jag undrar om den är så usel som vissa påstår? Är i behov av en ny iMac men 24" blir för stor för mina behov (och mitt skrivbord). Frågan är om man blir grymt besviken på 20" och gråter sig till sömns för att man ändå inte satsade på 24"....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-02 11:45
Ursprungligen av Baxter:

Ingen som har beställt 20"-aren? Tydligen har den samma skärm som föregångaren, men jag undrar om den är så usel som vissa påstår? Är i behov av en ny iMac men 24" blir för stor för mina behov (och mitt skrivbord). Frågan är om man blir grymt besviken på 20" och gråter sig till sömns för att man ändå inte satsade på 24"....

20tum-aren är ju en lika bra dator som 24:an. Men det det beror ju allderless på vad du ska ha datorn till. Om du bara ska ha datorn för att skriva, surfa och dyl, då behöver man ju inte så mycket skärmyta. Själv sysslar jag med grafisk produktion och då är det aldrig fel med mycket skärmyta, snarare tvärt om

Personligen tror jag 20tum-aren nog räcker för dom flesta.

Har också hört det där med att det skulle vara lite sämre färger på 20'' men har själv inte sett någon större skillnad när jag väl har sett modellerna sida vid sida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-02 13:20

Intressant läsning:

Citat:

Primatelabs.ca published Geekbench scores for the iMacs that were released just this week.

These overall scores can be compared to this comprehensive table of results from a wide variety of Mac configurations.

The new iMacs with a faster bus may have a slight edge over the previous generation iMac. When comparing the 2.80GHz (1066MHz front-side) iMac to the 2.80GHz (800MHz front-side) iMac, the overall scores are 3728 and 3674, respectively, with the bulk of the difference in the Memory scores (2877 vs 2530).

Unfortunately, however, as with most benchmarking software, there can be a wide variation in scores even on the same computer that can erase these differences. So any speed increase from the faster buses appear modest.

iMacs Benchmarked
http://www.primatelabs.ca/blog/2008/05/imac-performance-may-2008/

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-02 14:21
Ursprungligen av JGalaxy:

För fler testresultat och recensioner finns denna tråd: http://www.99.se/emac-imac/242326-recensioner-imac-april-2008-a.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-02 15:04
Ursprungligen av Homy:

För fler testresultat och recensioner finns denna tråd: http://www.99.se/emac-imac/242326-recensioner-imac-april-2008-a.html

Opps hade inte sett det tråden innan jag postade.
Tackar för övriga länkar Homy. Har letat efter info om nya imacen, särskilt benchmarks.

Är särskilt intresserad av att se hur dom olika grafikkorten står sig mot varandra. Men har inte hittat någon som testat det än.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-02 16:12

Ska man säkra sin dator för spel idag och iframtiden skulle jag starkt rekommendera GeForce 8800 kortet. Troligen är det som någon skrev här en nerklockad version av 8800 GT-kortet som återfinns i MacPro. Det kortet kan jag meddela att det är drag i

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-02 18:14

Damn!! Nu kan man skina :cool:.Beställde nyss detta :D:D

2,66 GHz Intel Core 2 Duo
2 GB minne
320 GB hårddisk
ATI Radeon HD 2600 PRO med 256 MB
Vanlig Mighty mouse o keybord,ville först ha trådlös mus men det skulle ta 5 dagar extra så jag tänkte att det inte är värt det
Är väldigt glad!!-Min första Mac!:D

Min dator lämnar Prag just nu:p

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2008-05-02 22:52

Sådär, dår var en sådan här beställd:

iMac, 24-inch, 2.8GHz Intel Core 2 Duo
NVIDIA GeForce 8800 GS med 512 MB GDDR3-minne
2GB 800MHz DDR2 SDRAM - 2x1GB
Trådlöst tangentbord
500GB Serial ATA Drive
Apple wireless Mighty Mouse

Japp då vart en 24", 3.06 Ghz, 4GB Ram , 1 TB Disk beställd
Det var dags att sälja sin iMac 24" 2,8 som man haft nu i 6 månader fördelen med att byta varje halvår är att det slipper samla så mkt damm

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-05-03 15:42

motif: Hur tusan har du råd med allt? Heh, du beställde väl inte för längesen en MacBook Pro 17" också?

Ursprungligen av dayweed:

motif: Hur tusan har du råd med allt? Heh, du beställde väl inte för längesen en MacBook Pro 17" också?

Bra fråga

Nej det blev ingen 17" jag köpte en Macbook Air istället, fast jag tyckte det var för mkt barnsjukdomar på mitt exemplar så den såldes och så blev det en 15" 2,6 MBP istället
Sen sålde jag min iMac och uppdaterar till den nya

Sen man sålde hojen känner man sig rik

Fast en hel del har gått åt bilen

www.garaget.org/eureka ‹---- har stylat den lite

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-03 16:08

vadå beställa. Det var ju bara att gå och hämta en i butiken dagen efter den släpptes. Undra när man skall orka sälja den gamla.

Bevaka tråden