Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Deleta Photoshops medföljande crap

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har installerat testversionen av PS CS3 för att ev. köpa det. Jag noterade dock att en hel del "skit" medföljde. Mappar som Adobe bridge, Adobe help viewer 1.0 och 1.1, Device central och Stock photos, installades också. Är detta något jag måste ha kvar eller kan jag bara sopa bort de mapparna (dra dem till trashen och tömma)? Händer något med PS då som gör att slutar funka eller nåt? Tycker det verkar som ett slöseri med utrymme och jag behöver bara Photoshop, inget annat. Tack.

Ingen som vet?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-02 19:55

Släng skiten. Photoshop påverkas inte.

Dålig idé. Vet du ens vad Bridge gör? Vill du verkligen inte kunna söka i hjälpen? Tror du att du kan allt om Photoshop då? Vill du kunna spara bilder för webben?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-02 20:18

1. Help viewer kan man spara om man vill läsa manualen.
2. Man sparar bilder för webben i Photoshop. Skit i Device Central - ett tramsprogram för att göra specialare till t.ex. mobiltelefoner.
3. Stockfoto-skiten är för att köpa bilder av Adobe. Vem gör det???
4. Bridge är ett bra filtittarprogram - men om man inte behöver det ska man givetvis slänga det.
5. Släng skiten. Photoshop påverkas inte.

Tro mig n00bkillaz - du kan slänga skiten. Det påverkar inte Photoshop - Photoshop har inget med skiten att göra. Låt dig inte förvirras av felinfo här. Du undrar om du kan hiva skiten: Ja. Du kan hiva skiten.

Kom ihåg att man kan installera Photoshop separat utan skiten - så givetvis kan man slänga skiten i efterhand. Alla program i CS3 funkar solo separat - allt annat nys är idioti.

Stockphoto är nedlagt så det kommer man inte ha någon användning för. Däremot skulle jag inte rekommendera att slänga någon av de övriga. Av det enkla skälet att du faktiskt kan ha ha användning för dem, men också för att kommande uppdateringar kanske inte fungerar.

Så du får helt enkelt väga det diskutrymme du frigör mot risken att saker inte fungerar som de ska, nu eller i framtiden.

Om du inte vill ha det, släng det. Men prova det först åtminstone. Jag använder själv inte de där programmen men har hört många fotografer som tydligen älskar Bridge. Skulle något mot förmodan inte fungera framöver så installerar du bara om paketet.

Men om det nu bara gällde testversionen så kan man ju inte räkna med så många uppdateringar.

Om du håller på mycket med bilder och är någorlunda seriös fotograf så rekomenderar jag dig att spara bridge för det är ett väldigt bra sätt att handskas med bildfilerna.

Varför inte göra det hela som det skall göras.

Gör valen i installationsprogrammet vad som skall hamna på burken.
Att bara drämma filer på papperskorgen och tömma den KAN skapa problem.

Och varför inte PROVA med att faktiskt köra programmen, det värsta som kan hända är att du kanske gillar ett av programmen.

När du provat, avinstallera rasket och installera om igen och kryssa då bort alt du inte vill ha/behöver.

Kolla! Jag lyckades skriva ett helt inlägg utan att använda "skiten" !

Man får Bridge och Stockphotos utan att man kan välja.

De finns helt enkelt inte med i installations-valen.. Det gjorde däremot Versioncue den här gången, vilket jag kunde välja bort!

Skulle med glädje kasta stockphotos o bridge, men jag vågar inte..

Bridge är ju SKIT-bra! Du kan ge bilder meta-data, betygsätta, redigera i RAW, förhandsgranska osv.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-03 15:33
Ursprungligen av The Lone Ranger:

Bridge är ju SKIT-bra! Du kan ge bilder meta-data, betygsätta, redigera i RAW, förhandsgranska osv.

Instämer Bridgen är kanon !! jag brukar förarbeta (sortera) osv i B sen där
efter lyfter jag upp bilder i PS . och sparar till byggda mappar från B

sen som man nämner man förarbetar RAW oxå i den !! så att kasta programet
kan man lika bra jobba med någon enklare bildhanterings program..:confused:

jag har nog inte riktigt hajjat grejen.. ska ge det lite tid under sommarlovet..

att säga att man lika gärna kan jobba med ett enklare bildbehandlingsprogram är väl ändå att gå lite för långt? :">

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-03 22:22
Ursprungligen av klarabara:

jag har nog inte riktigt hajjat grejen.. ska ge det lite tid under sommarlovet..

att säga att man lika gärna kan jobba med ett enklare bildbehandlingsprogram är väl ändå att gå lite för långt? :">

Enklare menar jag inte för att vara styg eller dum...Bridgen är ett länk program som underlättar betydligt om man nu jobbar i CS Suiten...

Annars finns ju lightroom Aperture osv ..

när man väl kommit i gång med B så förstår man nog hur jag menar..O:-)

1
Bevaka tråden