Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig touchscreen, bara halva funkar på min iPhone!

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-03 16:10
Ursprungligen av Robo-X:

Och vilken vecka var din producerad?

//Rob

..om frågan var till mig, så var min en vecka 50.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-03 16:14
Ursprungligen av jpe:

..om frågan var till mig, så var min en vecka 50.

Var egentligen riktad till Robin men bra att veta din också. Min är vecka 51.

//Rob

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-04 10:14

Byte av iPhone

Efter en blöt fyllenatt dagarna runt jul la 7,8 och 9 av på min iPhone.

Den är köpt på Apple Store i N.Y.
Jag var där en weekend sista veckan i Jan. Gick snällt in till expediten med min trasiga iphone och spelade dum svensk på gnagglig engelska och sa att jag köpt den till min mamma i höstas och när hon försökte aktivera AT&T-kortet så fungerade inte 7,8 och 9. Han tittade på telefonen och skulle precis byta ut den. Varpå han säger "but where is the original sim-card from at&t", och jag sa jag plockat ut det och glömt det hemma i sverige.

Han svara då att det hade varit helt okey att byta hela telefonen bara orginal sim-kortet hade suttit i. Så jag fick inte byta just för att Apple har en policy som säger att alla orginaldelar måste medfölja vid ett ev. byte.

Jag hade även gjort en restore på telefonen innan till 1.1.1 för att det inte skulle verka misstänksamt.

Så tips, spela dum, säg att den var trasig från början och att det är därför som inte at&t-kortet har blivit registrerat. Ett tips kan även vara att medhava kreditkortet du köpte luren med för att fungera som kvitto.

//Jonas

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-04 15:01
Ursprungligen av Robo-X:

Och vilken vecka var din producerad?

//Rob

Tyvärr har jag ingen koll på det atm, kanske något jag borde kolla upp, tar det i dagarna.

Vad som är sönder är knapparna 1-6 (om man tar upp knappsatsen) så kan använda den men kan inte göra mycket med den då de 2 översta raderna inte går att klicka på alls.

Man kommer ju med andra ord in i telefonen..

då jag köpte min på blocket så fick jag inget kvitto med och dumt nog frågade jag inte efter det.

Verkar som det blir en mumien...? kvitto är väl ändå obligatoriskt ifall man inte har kortet telefonen köptes med...?

(edit: det är en oob 1.0.2 om det är till något hum)

//R

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-04 15:05
Ursprungligen av robin99:

Tyvärr har jag ingen koll på det atm, kanske något jag borde kolla upp, tar det i dagarna.

Vad som är sönder är knapparna 1-6 (om man tar upp knappsatsen) så kan använda den men kan inte göra mycket med den då de 2 översta raderna inte går att klicka på alls.

Man kommer ju med andra ord in i telefonen..

då jag köpte min på blocket så fick jag inget kvitto med och dumt nog frågade jag inte efter det.

Verkar som det blir en mumien...? kvitto är väl ändå obligatoriskt ifall man inte har kortet telefonen köptes med...?

(edit: det är en oob 1.0.2 om det är till något hum)

//R

Det är bara att kolla serienumret. Siffrorna 3-5. Där står år och vecka. Ganska enkelt. Som jag har förstått det så byter Apple ut din telefon även om du inte har kvittot.

//Rob

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-03 16:07

ok, uppdateringen är för närvarande följande:
Jag lät min engelsktalande flickvän ringa o spela dum..
Sa att hon pillat lite på emergency call knapparna o sen hade den vips lagt av innan hon hunnit registrera at&t. De gick med på att ta in o byta den efter att ha frågat lite allt möjligt. Trevligt bemötande utan mistänksam ton.
Har skickat den till kontakt, som jag knappt känner i usa nu. Apple skickar tom låda dit, som man stoppar telefon i o skickar tillbaks. Problemet e bara att den måste skickas in innom tio dagar, annars avslutas reklamationsärendet.
Just nu väntar jag på att de ska få den. Tio dagar gick ut idag. Får beställa en ny låda om det går.
Men såvida de inte märker att den varit upplåst, så kommer det gå på garantin tydligen.
Håller tummarna!

Ifall du har en kompis som ska till usa nån gång så kan de knalla in med den på applestore o få en ny på studs tydligen.

Annars så blir det nog till o lämna in den på mumien... vilket inte vore en så dum ide trots allt.
Tar sån jävla tid oxå o hålla på o skicka fram o tillbaks till usa, krångligt, o inte gratis med frakt heller.
Vill bara ha en fungerande telefon, den jag har nu e så gammal så jag fått tejpa den med silvertejp. Kul... jag hade världens coolaste pryl, i EN dag.. sen var det back till det gamla skrället. Borde betalat mumien o fått en ny några dagar senare istället.
Det är mitt tips till dig!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-04 15:16

Jaa, jo lite slö är man ibland. siffrorna 3-5 ör 27A, så antar att det är V27 then.

//R

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-04 15:47

...siffrorna 4-5 är det väl..?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-04 16:41
Ursprungligen av jpe:

...siffrorna 4-5 är det väl..?

Yes stämde alldeles riktigt. man vill bara sluta på jobbet nu, då blir det lätt lite krystat.

Jag har iaf fått tag i en bekant som ska till USA om en vecka, så vi får väl se hur det går, han verkar inte pigg på att gå in o balta med det, men han har kontakter i usa som han ska till som jag nu ska ta kontakt med. hoppas på ett par vänliga själar.

Självklart kommer status vid händelser. Verkar som många har råkat ut för detta?

vad rekomenderas för lögn då? ska jag jailbreaka den så den ser aktiverad ut, (för den ser ganska använd ut) eller ska jag bara köra hårt på att uppdatera den till 1.1.4 med en virginizer först o råkat repa den ett halvår utan att aktivera den?
Tips välkommna!

//R

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-03-04 18:04

Jag antar att slidern fortfarande fungerar? Annars hade man ju bara kunnat stänga av/försätta den i vänteläge. Men eftersom den antagligen varit såhär ett tag (?) antar jag att den stängts av och försatts i vänteläge ett antal gånger, med slutsatsen att slidern fungerar.

Det blir nog misstänksamt om du kommer med en iPhone som inte är aktiverad, men sliten. Så jag skulle jailbreakat den och satt i AT&T kortet i den så att den ser ut att vara aktiverad med AT&T.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-04 18:22

Det hjälper inget eftersom dom ser det på datorn när dom kollar om den är aktiverad eller inte. Jag skulle göra en restore och stoppa in at&t kortet och hitta på en bra lögn.

//Rob

lämna in i england?

Borde man inte kunna skicka den till england för reparation?

även om man köpt den i USA så att säga?

bara en tanke, tappade min på valborg (efter att en idiot sprang in i mig) och halva displayen slutade fungera.

mvh tobias

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-05-19 19:09

Jaha, min oxå

Då är det väl bara att slänga nallen, eftersom även min helt utan anledning slutat att fungera på övre halvan. Visst har den varit i golvet nån gång tidigare, men det var ju senast i december, och efter detta har den ju använts 24_7 utan problem med touchskärmen....

Verkar som om det kan bli besvärligt att lämna in på garantin, så det blir väl att vänta på "next generation iPhone" ?

Någon som nyligen lyckats få igenom garanti på sin iPhone?
hade ju varit nice att kunna sälja av denna när 3G-nallen kommer, men plötsligt känns den väldigt svårsåld som den är nu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-29 14:31
Ursprungligen av iMoz:

Då är det väl bara att slänga nallen, eftersom även min helt utan anledning slutat att fungera på övre halvan. Visst har den varit i golvet nån gång tidigare, men det var ju senast i december, och efter detta har den ju använts 24_7 utan problem med touchskärmen....

Verkar som om det kan bli besvärligt att lämna in på garantin, så det blir väl att vänta på "next generation iPhone" ?

Någon som nyligen lyckats få igenom garanti på sin iPhone?
hade ju varit nice att kunna sälja av denna när 3G-nallen kommer, men plötsligt känns den väldigt svårsåld som den är nu

Urk, har samma uppgivna känsla.

Min har tappats i golvet några gånger men fungerat perfekt efteråt.
För några veckor sedan så började plötsligt den övre delen av skärmen att glappa.. kommer knappt in i SMS-appen och kan inte betygsätta låtar längre.
Samma med fars iPhone, där slutade ännu större yta att fungera så han kan inte längre knappa in sin pin-kod när han startar telefonen.

Jag skulle tvärtmot vissa andra påstå att det här är ett för vanligt problem för att vara OK. Har inte alls samma sug på en iPhone 3G när jag vet hur labil touchskärmen är

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-05 09:25

Square one då..
Ja jag får klura lite på någon riktigt bra lögn då.. kan jag köpt den begagnad och inte aktiverat den med ett nytt AT&T kort?
Önskar att min slider inte fungerade! Hoppas ni förstår varför jag säger så, det är ju en dum sak att önska, men inte just nu.

Yes, känner någon att denne sitter o värper på den bästa lögnen, så tveka inte att dela med dig.

//R

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-03-05 10:34

Hm, är det här ett problem som i princip alla telefoner kommer att drabbas av? Helt sjukt dålig kvalitet isf. Hur har Apple kommenterat detta?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-05 10:40

Man blir ju lite orolig nu när man har tagit beslutet att köpa en iPhone. Kommer man drabbas av detta för eller senare? Hur stort är problemet? Man hör ju oftast bara om problemen, inte alla de andra nöjda kunderna. Så det är ju lite svårt och få en inblick i hur stort problemet är. Av 4.000.000 sålda enheter, hur många kan det vara som är trasiga?! Lite lurigt.

MVH
Azon

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-05 11:26

Ja det kanske är dags att starta en ny tråd för att se hur många svenskar som har detta problemet. en tråd med folk som bara uppger vilken vecka deras tele är ifrån och när de fick problemet och slutgiltigen om dom löst det isf hur...

//R

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-05 12:20

Låter som en bra ide. Kanske också skriva om man har tappat den i golvet. Visst den kan fungera efter ett fall men det kan vara något som lossnar och slutar fungera först några veckor om inte månader efter att man har tappat den i golvet.

//Rob

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-05 17:08

tror det är ganska ovanligt problem. Här på forumet har det hänt en handfull av säkert 600 vid detta laget.
Har fiskat runt bäst jag kunnat på nätet, jag misstänker att det rör sig om två olika problem.
Ett där helt sonika exakt halva skärmen (övre eller undre hälften) helt plötslligt slutar fungera, och ett annat då vissa områden fungerar sämre eller lägger av. Det senare har vissa kunnat åtgärda via att höjja sensitiviteten på skärmen, så det kanske är delvis mjukvarurelaterat? Det första beror nog på att någon del i skärmen helt enkelt lagt av, kanske nån av de "trådar" som finns i sensorn.

Tror inte det krävs något fall till golvet. Jag tappade aldrig min.

Apple har varit riktit snabba med att tysta ner dessa symptomen, och när iphone var nyutkommen tillochmed ringt upp många personer som postat på forum o liknande, och erbjudit en ny telefon. Numera behöver de inte det troligtvis. Dock är de väl medvetna om problemet, och därför är det förhållandevis enkelt att övertyga dem vid problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-05 17:31

Robin:
om telefonen ä uppenbart använd, tror jag mer på skicka in varianten.
Först ringa dem o övertyga om att man inte kunnat aktivera för den gick sönder med en gång. Sen när apple får den, hamnar den direkt hos en tekniker, som skiter i bakgrundshistorien, o endast kollar o åtgärdar felet. Dessutom ska man inte skicak med simkortet när man skickar in den.

Fast å andra sidan så verkar det som vissa inte haft några problem som helst när de gått in med en på applestore.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-19 01:49

Updatering:

Efter att långt om länge nått fram till sin destination i usa, så bytte apple den med en gång.
Hade jag bott där, hade jag haft en ny telefon i handen på två dagar. Både ups och apple var grymt snabba.

Såsumma sumarum: det går altså att skicka tillbaks iphone till apple, med lite planering!
Problemet att ta sig förbi är supporten.
Spela dum och ljuga friskt är nog att rekomendera.
Väl i verkstaden tror inte de kollar så noga vad man gjort med den om felet är uppenbart, de har dom antagligen för mycket att göra för.

Jag restorade till senaste firmware ett par gånger innan jag skickade, det var allt. Inga återställningsprogram eller något sådant.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-04 04:12

... de kommer att se att den är från usa, redan när du tar kontakt med dem, då du får uppge serienr osv. Antagligen kommer de då o hänvisa dig till amerikansk support.

Däremot är det möjligt att du kan få den reparerad mot ersättning. Men då kanske du likagärna kan lämna in den här hemma nånstans.

Ursprungligen av jpe:

... de kommer att se att den är från usa, redan när du tar kontakt med dem, då du får uppge serienr osv. Antagligen kommer de då o hänvisa dig till amerikansk support.

Däremot är det möjligt att du kan få den reparerad mot ersättning. Men då kanske du likagärna kan lämna in den här hemma nånstans.

Apple har ju världsgaranti på sina bärbara produkter, där produkterna går att köpa dvs.

så rent teoretiskt bör det fungera, Tänkte ta kontakt med dem i veckan och se om det går.

håller tummar

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-05-19 21:47

Jag har en idé för er som vill byta ut era telefoner. Dra ner touch-känsligheten på 0. Då borde inget fungera och Apple borde inte kunna märka det. Sen är det bara att stänga telefonen och köra i AT&T kortet. Filen till settingen följer här:

Lägg filen i /root/Applications/Preferences.app/

Denna filen ska gå att använda på 1.1.X

Eller ännu hellre; öka känsligheten. Men hur?

Ursprungligen av Plizzo:

Jag har en idé för er som vill byta ut era telefoner. Dra ner touch-känsligheten på 0. Då borde inget fungera och Apple borde inte kunna märka det. Sen är det bara att stänga telefonen och köra i AT&T kortet. Filen till settingen följer här:

Lägg filen i /root/Applications/Preferences.app/

Denna filen ska gå att använda på 1.1.X

Jag har problem med okänslig skärm och har hittat en del info på nätet. Har 1.1.4 och upphackad sen 2007. Kolla t.ex. här: iPhone Touchscreen Fix: Increase Sensitivity

Mitt dilemma är att jag inte vet var jag ska lägga den aktuella plist-filen? Kan helt enkelt inte tillräckligt för att förstå anvisningarna... Det jag ändå förstått av länken ovan är att många löst sitt problem med okänslig skärm genom att helt enkelt öka känsligheten. Det skulle jag vilja testa innan jag köper ny telefon! Kan någon godhjärtad person ge mig detaljererad information om hur jag ska göra detta vore jag evigt tacksam

Ursäkta om jag bryter nån regel nu men varför inte prova detta istället för att slänga luren? : DVDirect.NET . Jag känner inte till dom men eftersom de annonserar på ifun.se så borde de väl vara seriösa. / Midmus

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-09-05 19:57

Min lur åkte i golvet för första gången någonsin häromdagen har haft den i cirkus 6 månader. Nu fungerar skärmen ibland. Efter att ja startat om iphonen några gånger så kan jag slida upp den å använda menyerna i ungefär 5 sekunder, sen hänger sig skärmen och det går inte att göra något. Låser ja skärmen å sen slidar upp den igen så funkar den (inte alltid) ytterliggare några sekunder.

Tycker detta verkar riktigt skumt eftersom hela skärmen egentligen fungerar, men att den "lägger av" så att säga efter några sekunder.

Testade att restora den utan någon förändring

Någon som hört talas om detta tidigare? Kanske kan jag skicka den till apple i usa eftersom dom lär ju knappt kunna använda den ändå..

Senast redigerat 2008-09-15 22:41

Jag har samma problem som dig LE-40! Men jag kan inte minnas att jag tappat den i marken..:)

Har du åtgärdat ditt problem på något vis? Det är väldigt frusterade det där...

Lät telefonen ligga i 6 veckor och efter det har man kunnat använda den i lite längre intervaller men efter ett tag slutar den svara på knapptryckningarna igen... damn it!

Vad ska man göra liksom??

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-22 16:10
Ursprungligen av Victorinho:

Jag har samma problem som dig LE-40! Men jag kan inte minnas att jag tappat den i marken..:)

Har du åtgärdat ditt problem på något vis? Det är väldigt frusterade det där...

Lät telefonen ligga i 6 veckor och efter det har man kunnat använda den i lite längre intervaller men efter ett tag slutar den svara på knapptryckningarna igen... damn it!

Vad ska man göra liksom??

Köpa ny alt. reparera.

Bevaka tråden