Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Triple boot Leopard, Ubuntu och XP: Finns det något enkelt sätt?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Guide till triple boot

Jag har kollat i lite guider och det verkar vara en hel del pyssel jämfört med hur enkelt det är att dual-boota med hjälp av bootcamp.

Finns det något enkelt sätt?

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-03 23:58

Ska väl inte vara något krångel?

Partitionera disken i tre partitioner och installera.

Boot Camp är ju enbart ett GUI för att hjälpa folka tt partitionera disken och starta installationen av Windows.

Mjo, men jag har för mig att Ubuntu kräver fler än en partition.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-04 00:02

Gör fler?

Om jag nu skulle vilja ta bort partitioner, kan man ta bort även Ext3 med Disk Utility? Vad jag vet så mountar ju inte OS X sådana partitioner.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Om jag nu skulle vilja ta bort partitioner, kan man ta bort även Ext3 med Disk Utility? Vad jag vet så mountar ju inte OS X sådana partitioner.

Den enklaste lösningen är väl att se efter om Ubuntus MBR (grub?) har stöd för att sparka igång Leopard/Tiger eller inte. Om den har stöd för detta så är det ju egentligen bara att du sköter partitioneringen från Ubuntus egna installationsprogram. Det är varken jobbigt eller svårt att göra där.

Gällande hur partitionsinformationen ska se ut så är väl EXT3 förslagsvis det bästa och därefter att du kör en swap och sedan en annan partition för /.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-04 11:01

Du kan ju iaf formattera om dem, och efter det kan du nog ta bort dem. Förutsatt att partitionstabellen är något som Disk utility förstår.

Fast det blir ju mkt att hålla reda på.
Det blir olika Swap-ytor och OS-spaces och... jag känner att det skulle bli en rejäl dos (förlåt!) med papper och penna innan man sätter sig bakom tangentbordet.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-04 19:38

Leopard på en intelmac kräver Apple GUID-partitionstabell.
På en PPC-mac krävs Apple Partition Map.
MBR funkar inte.
Men det går ju säkert att "hacka".

Ursprungligen av mbp:

Leopard på en intelmac kräver Apple GUID-partitionstabell.
På en PPC-mac krävs Apple Partition Map.
MBR funkar inte.
Men det går ju säkert att "hacka".

Så grub (som troligtvis används i Ubuntu) kan inte dra igång Leopard på en Intel-maskin utan att det behöver pillas en massa på olika sätt i dess standardutförande?

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-07 00:01

Tror inte det. Men jag vet inte säkert. T.o.m. hackint0sh-installationerna använder väl GUID-partitionstabellen som skapas i OS X-installationen.

Jag läste att senaste Ubuntu har stöd för att ligga som en klump inuti en Windows-partition så man slipper mecka så himla mycket med olika partitioner. Det lär dock ge sämre prestanda.

Någon som har provat?

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag läste att senaste Ubuntu har stöd för att ligga som en klump inuti en Windows-partition så man slipper mecka så himla mycket med olika partitioner. Det lär dock ge sämre prestanda.

Någon som har provat?

Wubi installer verkar vara det jag var ute efter.

1
Bevaka tråden