Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur svårt är det att knäcka ett lösenord?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jo, precis. Det var därför jag skrev "längst till vänster på höger sida" och hade med en bild som visade det också eftersom KaRo undrade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-07 12:09

Hur som helst, kryptera disken komme rinte att hindra någon som snor datorn från att använda den, bara göra det svårare för tjuven att komma åt information i datorn. Skulle tro att de flesta som snor en dator bara glatt formaterar om. De snor för datorn, inte för informationen (såvida du nu inte jobbar med nått hemligt...)

  • Medlem
  • 2008-05-07 12:28

Använd Truecrypt, http://www.truecrypt.org/ , för att kryptera personliga filer osv. Är gratis och fungerar mycket bra. Man skapar en krypterad fil på hårddisken och monterar sedan denna som en virtuell enhet som får en egen enhetsbokstav.

Det viktigaste att tänka på är lösenordet. Undvik alla ord och namn etc. Använd mycket specialtecken. Ett enkelt sätt att skaffa ett bra lösenord kan vara att hålla nere shift, eller Alt Gr, samtidigt som man trycker en sifferkombination, t ex sitt personnummer följt av telefonnummer, och fylla på med några bokstäver. Busenkelt att komma ihåg, samtidigt som man ökar svårigheten för någon att gissa sig till lösenordet.

Tack false messiah ! Jag ser det lilla ovala hålet nu.

Min MBP 17" kommer att vara "ensam" flera dagar för första gången i sommar:).
Har niotillhållarlås på dörren och tänker gömma den hemma men ska kanske skaffa ett lås också ? Eller är det bara larvigt ? Om någon bryter sig in så lär dom väl hitta allt som är av värde ? Ska kanske sätta datorn i hallen så ev tjuvar inte förstör annat hemma ?

cyrre: bra idé ang lösenord, det ska jag pröva genast eftersom jag har ett lösenord som du skulle gråta:'( om du hörde !

  • Medlem
  • 2008-05-07 19:22
Ursprungligen av KaRo:

Min MBP 17" kommer att vara "ensam" flera dagar för första gången i sommar:).
Har niotillhållarlås på dörren och tänker gömma den hemma men ska kanske skaffa ett lås också ? Eller är det bara larvigt ? Om någon bryter sig in så lär dom väl hitta allt som är av värde ? Ska kanske sätta datorn i hallen så ev tjuvar inte förstör annat hemma?

äh, bärbara tar man ju alltid med sig! eller annars.... den är ju lätt att gömma på nåt skumt & otippat ställe?

jag har en Air också och den kommer jag ta med mig på resor plus mitt mobila bredband.
Skumt och otippat ställe ? Ja, det är ju just det, var skulle det vara ? Inbillar mig att en van tjuv letar igenom hela rubbet på några minuter. Har läst någonstans att många väljer att lägga det viktigaste nära sängen i sovrummet så där ska den alltså inte läggas.

Ursprungligen av KaRo:

jag har en Air också och den kommer jag ta med mig på resor plus mitt mobila bredband.
Skumt och otippat ställe ? Ja, det är ju just det, var skulle det vara ? Inbillar mig att en van tjuv letar igenom hela rubbet på några minuter. Har läst någonstans att många väljer att lägga det viktigaste nära sängen i sovrummet så där ska den alltså inte läggas.

Djupt ner i tvättkorgen.

Att kryptera eller att åtminstone gömma undan filer med känslig information är rätt smart om man är noggrann nog. Men jag tror som rydan att de flesta stjäl datorn och inte informationen.

Skulle jag gömma min dator skulle jag försöka hitta något ställe som det är krångligt att komma åt utan lite ansträngning eller redskap - uppe på ett skåp som man inte kommer åt utan stege, längst ner i en kartong med böcker, i något utrymme som måste skruvas upp för att öppnas, osv - allt som kräver lite mer arbete helt enkelt.

Men otippade ställen är nog svåra att komma på om man inte själv är inbrottstjuv eftersom de flesta brukar ha otippade idéer åt samma håll. Personligen skulle jag nog gömma min dator i en säck potatis eller ris, eftersom folk sällan brukar gömma juveler eller liknande där. Annars kanske fasttejpad bakom ett element eller på undersidan/insidan av något som är svårt att komma åt att titta på (typ under en soffa, och så får man hoppas att tjuven inte har en ficklampa med sig).

Men i stort är det nog smartare att lägga tid på att ordna en backup som man förvarar på en annan plats ifall man är orolig för att bli av med sin dator.

Tack för förslagen. Fick lite idéer där.

  • Medlem
  • 2008-05-12 14:52
Ursprungligen av false messiah:

Att kryptera eller att åtminstone gömma undan filer med känslig information är rätt smart om man är noggrann nog. Men jag tror som rydan att de flesta stjäl datorn och inte informationen.

Jo det är nog helt riktigt.
Det är rätt få som blir av med sin dator för att någon behöver innehållet.
Men det kan ju vara rätt olustigt att någon har ens filer i alla fall.
Då är det rätt trevligt att veta att filerna inte bara går att läsa rakt av utan att man måste spendera tid på att ta fram det.
Även om man inte har något hemligt så har man kanske semesterbilder eller dockument som CV m.m. på datorn.
Trots allt har många rätt mycket information om sig själv på sina datorer.

Bevaka tråden