Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EDGE anslutning vid WIFI uppkoppling?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Fick min efterlängtade iPhone i onsdags, redan upplåst med svenska menyer.;)

Nu undrar jag varför telefonen frågar efter EDGE anslutning när jag försöker koppla upp mig mot en olåst WIFI klient. Jag vill inte använda EDGE/GPRS utan bara WIFI som jag förstår är gratis att koppla upp sig mot.

Skall man inte kunna vara uppkopplad mot endast WIFI?

Är du S Ä K E R på att Wifi-klienten är olåst?
Har du fått detta besvarat för av värden?
Det finns ofta Wifi-nätverk som verkar öppna(utan hänglåset) i iPhonen men inte alls är det. Detta känner iPhonen av och försöker istället på EDGE/GPRS.

Ursprungligen av theplague:

Är du S Ä K E R på att Wifi-klienten är olåst?
Har du fått detta besvarat för av värden?
Det finns ofta Wifi-nätverk som verkar öppna(utan hänglåset) i iPhonen men inte alls är det. Detta känner iPhonen av och försöker istället på EDGE/GPRS.

Hej,

Är inte säker på att klienten är olåst. Trodde det funkade så att om låset inte syns så är den öppen.

Så om jag rör mig i Stockholms innerstad så är det bara en chansning när man väljer en olåst klient.?

Finns det ingen funktion som automatiskt ansluter till lämplig öppen WiFi klient?

Så man behöver altså inte vara ansluten till EDGE/GPRS för att ansluta till en WiFi klient?

Ett WiFi kan ju vara öppet, men att bara visa nätverksadresser (datorer) kan ansluta till det, s.k. MAC-adresslåsning. Man behöver inte vara ansluten till EDGE för att ansluta till WiFi.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 16:25

Kollar jag mail eller surfar på nätet hemma mot mitt WiFi så drar den igång Edge i nån sekund innan den växlar till WiFi (om inte WiFi redan är startad på iPhonen).
Jag kollade i Användning under Inställningar och fick se att EDGE tagit emot runt 3MB trotts att jag ALDRIG kopplat upp mig utanför huset.
För att testa min teori så nollde jag statestiken och lät iPhonen ligga ett tag. Kollade mina mail via WiFi.
När jag sen gick in i Användnign och kollade såg jag att EDGE använts trotts att iPhonen ska använda och avänder WiFi.

Nu har jag skrivit in sohjsdf som APN och varje gång jag kollar mailen hemma så säger iPhonen att den inte kan ansluta till Edge. Då får jag trycka OK och då går den över till WiFi...

Kan man inte få iPhonen att först försöka med WiFi sen Edge?
På min SonyEricsson P990i kan jag välja prio på ALLA anslutningar och det funkar klockrent.
Jag vet att det är Apples första telefon och hela iPhonen känns som en beta men sånna här saker borde dom väl iaf ha tänkt på eller?
Annars är den grymt skön och när 2.0 kommer med Exhangesync och lite mer inställningsmöjligheter så kommer jag slå frivolter!

Ursprungligen av ktd:

Kollar jag mail eller surfar på nätet hemma mot mitt WiFi så drar den igång Edge i nån sekund innan den växlar till WiFi (om inte WiFi redan är startad på iPhonen).

Eftersom Wifi stängs av när telefonen är i stand-by så tar det ett litet tag (5-10 sek) innan den hunnit koppla upp sig från att man väckt den. Så om man är snabb och väcker iPhone och direkt hoppar in i Mail så kan man råka nalla lite EDGE innan den hoppar över till Wifi.

Om man kopplar upp sig på ett Wifi men inte får något IP-nummer tilldelat så hoppar den också över till EDGE även om det ser ut som man är ansluten till ett nätverk i "Wifi"-inställningarna.

Om du haft Iphonen i vila direkt när du drar igång till exemepel mail eller safari väljer den Edge direkt. För att spara ström (eller något) så inaktiveras nämligen W-lan (precis som när du har en macbook i vänteläge) och det tar ett par sekunder innan den loggar in sig på ditt W-lan... Det _kan_ vara därför du får lite EGDE-data innan den går över till ditt trådlösa...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 16:42

Men åhhhhh... Ibland blir jag för trött på mig själv! Tack för infon boys!
Får dra ner på tempot lite då, stressig Sthlmare som man är!

Men en priolista som tex. P990 har vore inte fel. iPhonen kunde vänta lite innan den går ut och kollar mail så tex. WiFin hinner "vakna"...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-07 11:18

Hmm... Har varit extremt nog med att inte göra nått med telefonen innan WiFi-symbolen tänds upp men endå har jag 2k på både upp och ner på Edge.
Verkar inte som iPhonen klarar sig utan att koppla upp Edge...

Eller så är Apple i masskopi med operatörerna och smygsuger kronor från alla oss användare.

Vill du vara helt säker på att Edge inte ska dra iväg får du helt enkelt ändra EDGE-inställningarna....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 00:40

Jupp, har gjort det. Tog bort e i .se. Så vil jag använda Edge (vilket är sällan) så är det bara lägga till ett e.

Tycker dock att det är svagt av Apple att inte först kolla WiFi som min P990 & P1 gör.
Men Apple lär sig väl med tiden. Det är ju trotts allt deras första telefon och den är ju så jäkla cool på det mesta andra!

• Medlem
  • 2008-05-08 01:25
Ursprungligen av ktd:

Tycker dock att det är svagt av Apple att inte först kolla WiFi som min P990 & P1 gör.
Men Apple lär sig väl med tiden. Det är ju trotts allt deras första telefon och den är ju så jäkla cool på det mesta andra!

Eftersom iPhone endast säljs med datapaket kan man väl knappast kalla det ett problem? Det blir ett problem endast för de som hackat den, och inte har ett datapaket.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 02:44

Visst men det är ett fult skrivet OS på den biten. Om man medvetet inte kopplar upp sig via Edge borde den inte använda det. Oavsett om man har flatrate eller inte...

Men Apple kanske inte klarar programmera bättre och därför har alla abonnemangformer flatrate som lösning på "problemet".

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-05-08 08:49
Ursprungligen av ktd:

Visst men det är ett fult skrivet OS på den biten. Om man medvetet inte kopplar upp sig via Edge borde den inte använda det. Oavsett om man har flatrate eller inte...

Men Apple kanske inte klarar programmera bättre och därför har alla abonnemangformer flatrate som lösning på "problemet".

Jag tror det har mer med "användarenkelhet" att göra. "Vanliga" personer ska inte behöva bry sej alls, det är bara att köra, går det inte på det ena sättet väljer telefonen ett annat.
Min morsa fattar inte skillnaden mellan EDGE och WiFi.... och har man flatrate spelar det de facto ingen roll...

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-05-08 11:12

Yes Apple har tänkt rätt, det är vi som fixar och trixar som gör lite fel

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 12:33

Hmm... Det beror nog på våra tidigare erfarenheter då.

Jag har använt åtskilliga smartphones och på dom har man kunnat ställa in prio på uppkopplingarna.
Precis som man kan i Mac OS X. Där har ju Apple tänkt till men det är nog inte samma avdelning iPhoneutvecklingen...

Men jag kan leva med att medvetet skriva in ett felaktigt APN så länge. Tror nog att en "fix" kommer i 2.0 eftersom dom kommer satsa lite mer på företagsanvändarna iom det efterlängtade Exchangestödet.
Och sen så ska ju iPhone släppas operatörsoberoende enligt ryckten. Då kan man ju få utan flatrate och då är det tråkigt som det är nu. Den som lever får se!

• Medlem
  • 2008-05-08 13:08
Ursprungligen av ktd:

Tror nog att en "fix" kommer i 2.0 eftersom dom kommer satsa lite mer på företagsanvändarna iom det efterlängtade Exchangestödet.

Gemene företagsanvändare är en lite småklantig person som tycker det är en bra idé att montera bilder i Excel innan man skickar dem, och halkar i duschen på morgonen. Blir överförfriskad på personalfesten, och kan med nöd och näppe tillräckligt om sin "hårddisk" för att genomföra sitt jobb.

Jag tror att företagen är de som i verkligheten skulle må bra av mer enkelhet och färre funktioner.

1
Bevaka tråden