- zthee
- Medlem ●
- Stockholm
Nu har jag lött på PS3100 kortet och MFOS Env:en också. Så de är halvfärdiga. Saknas några skitkomponenter (typ 2K motstånd, 20K motstånd.. Och jag orkar inte sitta och löda ihop st 1K så att det blir fult - utan väntar lite och beställer senare..) - sen saknas det IC och vaktroler också. Men det är inte så långt kvar nu.
Börjar få en ganska fin backlog på saker som jag har samlat på mig också. Känns mindre bra. Snart har jag till en hel modulardel till.. Hehu! (Buchla 281 Klon, 808 kagge, A-150 klon (Helt osäker på vad det var för kort, men det såg ballt ut iaf), CGS 24 och en Klee Sequencer..) oj oj, när jag ska hinna?)..
Jag blir alltid lika förvirrad av BOM:arna från MFOS - han anger alltid lite "skumma" motståndsvärden?
T.ex. så skriver han att man ska ha ett 499K motstånd. Sen anger han alltid allt som ±5%. Kan man då hugga ett 475K istället? (499 x 0.95 = ~475). Och det är mer sånt..
Beror det på att han bara räknar fram värdena i typ Pspice e.dyl? Och sedan får man aproximera själv? Eller ska jag hålla benhårt på de värden han anger? (Han skriver ju t.ex. 2K ist. för 2.2K (Nu är väl det iofs utanför felmarginalen?)). Men det känns lite skeft att sitta och beställla 1% metalfilm på exakta värden. Men jag vill ju samtidigt inte ta några chanser heller. Nu är det iofs inte några direkt avancerade konstruktioner som prylarna ska sitta i. Men det vore skönt om ni experter kunde tycka till..
- Nu körde jag med de exakta värdena ändå..
Jag tror han alltid anger de värdena han har labbat fram på experimentbordet. Lite störigt är det när man måste beställa 9.1k, 49.9k och 43k från elfa, men mostånd är ju billigt.
Han håller sig ju gärna till 100k pottar iaf
Givetvis kan man ersätta med liknande värden. Men i VCOs och filter kan det vara viktigt med exakthet för tracking.
Mmm, nu var det för VCA och ADSR. Men som sagt, man gör som i receptet så smakar kakan som den ska.. salta extra och man vet inte var det slutar?
Beställde från futurlec igår. Känns som om det faktiskt kan bli klart jäkligt snart det här. Tokigt!
Det har jag inte löst.
Men jag har ju en färdig PSU från ele4music. Så jag tänkte bara köpa en stor jävla trafo till den och köra på det.. Så får jag ut tillräckligt med amp och hela alltet.
Sen tänkte jag nog ta och bygga mig en mixer / splitter av en 2HE racklåda jag har hemma (Har för lite mixers / splitter i modularen, kommer behöva fler..). Så stoppar jag in den feta fostex trafon i den. För typ 6st TL084:or borde inte dra mer än 315mA
Det är planen iaf. Får se hur det går sen när det verkligen ska lösas..
Sitter och får lite ont i magen när jag tänker på att allt ska skruvas ihop och fungera osv. Testköra olika moduler är ju inga problem. Men sen när allt ska gå på samma PSU och sitta bredvid varandra. OSC ska stämmas osv. Kommer ju ta en vecka bara det. Blä
Ser fram emot att du demar den sedan. Gärna på stureplan el i björns trädgård
Håller ju på och skissar på min modular och har samlat en del pcb. Men får väl börja litet och sedan så får den växa okontrollerat efter hand. Men förstår nu vad du mnar med pcbdjävulen och hans förföriska skimmer. Räcker med att jag läser om ett pcb så vill jag göra det el köpa det... Ska vara mer selektiv.
Du hade väl sålt din MS-10 så nu måste du ha en ny Noice källa?
Vilka ADSR bestämde du dig för att bygga?
Eftersom ABC-80 var den första dator som jag kom i kontakt med så köote jag ett SN Voice PCB. Det är det senaste. SKa avsluta att bygga in midi i min CMU-800 sedan så blir det modular som gäller...
Demo i Björnsan it is! Kanske man kan få någon fultjackad gubbe att dansa snyggt?
Jag har en hel drös med PCBs som ska ramla in. Man får verkligen ta och bestämma sig för vad det är som gäller och inte.. Ser mest fram emot TH Mega Percussive Synthesizer. Jag ska ha 2 sånna. Vilket kommer täcka 2/5 av nästa panel. Frågan är vad man gör av de resterande 3/5..? Har ju som sagt moduler. Så att det borde inte vara några problem att fylla ut. Den modul jag är mest sugen på är ju CGS Sequential Switch. Jag bara MÅSTE ha minst 2.
Jag bytte MS-10:an mot en Sixtrak
Jag har inte ens funderar på att jag saknar en bruskälla..
Men det lär bli en CGS Digital Noise.
Så då är väl nästa rack klar. 2x TH MPS, 1x 808 BD, 2 x CGS Seq Switch, 1 x CGS Digital Noise
Jag har 2 ADSR: 1 från Elec4music och 1 från MFOS.
Tänkte ju bygga in allt i en trälåda sen också.
Men vad för träslag ska man välja?
Vill nog helst ha ett mörkt..
Vet inte hur djup man måste göra det heller. Korten står ju inte ut mer än några cm. Så på sin höjd så kanske den blir 20cm djup.
20cm hög, 20cm djup och 54cm bred. Låter snyggt!
Fick precis hem ett Dual VCS PCB. Funderar på att peta in det ist för en splitter som jag hade tänkt ha.. Ballt!
Det gjorde jag!
Känns skönt att jag inte hade spikat frontpanelsdesignen..
Man får jobba med systemet in i det sista..
Heualia, Nej, det är min aggresiva löd-stil
ZackZick, Lister? Men köp 2st 19" och sätt ihop, det blir ju nästan 90cm.. Eller köp 3 och kapa till så att det blir rätt mått?
Eftersom min låda ska vara av trä så tänkte jag skruva fast frontpanelen i en trälist..
Heualia, Nej, det är min aggresiva löd-stil
ZackZick, Lister? Men köp 2st 19" och sätt ihop, det blir ju nästan 90cm.. Eller köp 3 och kapa till så att det blir rätt mått?
Eftersom min låda ska vara av trä så tänkte jag skruva fast frontpanelen i en trälist..
Byggmax har planhyvlad list 15x21 eller 21x21. Annars kanske det funakr med smyglist.
Jag tyckte den var helt ok. Själva modulerna är ju skitsnygga Hade inte valt blå men det har ju bara med att göra att jag är hammarbyare
Man tager vad man haver... Modulerna är ju endast MFOS och har bara skrivits ut och klistrats på träpanelerna. Har en likadan låda som ska bli grå. Den tredje är redan planerad och blir av 2 st RAST-bord från IKEA. Troligtvis med aluminiumpaneler jag fått av en svåger.
Btw Rykhaard kör också med trä:
http://www.damian.deathlehem.com/resources/DAMIAN-Nov2507.jpg
Där ser man . Han har några gammeldags knappar på den som han säger
han ska byta ut (antagligen tilll nåt färggladare). Men om man är bakåtsträvare som
jag och vill ha rattar som de såg ut på sjuttiotalet, var hittar man dem till bra pris?
Btw Rykhaard kör också med trä:
http://www.damian.deathlehem.com/resources/DAMIAN-Nov2507.jpg
Jag har letat efter schims (Har jag för mig att Dar303 säger att det heter, tunn tråd man virar runt för att få dimensionerna att stämma..?) för att fixa så att mina pottar (5.5mm) blir 6mm som rattarna jag ska köpa är.
Eller finns det andra tips på hur man fixar "problemet". Linda lite tejp runt pottskaftet?
Jag har letat efter schims (Har jag för mig att Dar303 säger att det heter, tunn tråd man virar runt för att få dimensionerna att stämma..?) för att fixa så att mina pottar (5.5mm) blir 6mm som rattarna jag ska köpa är.
Eller finns det andra tips på hur man fixar "problemet". Linda lite tejp runt pottskaftet?
Permanenta med lim...
På min 606as rattar har jag "skarvat" med sådana där plast/metall-spännen som håller igen brödpåsen...;)
schims är inte tråd utan tunna metallremsor. Jag fick en rulle, bor du i sthlm kan du få ett par meter.