- saddox
- Medlem ●
- Karlstad
Normalt är väl att ac-koppla då en offset i ljudsignalen inte är speciellt nödvändig i något av fallen.
Men om nu t.ex. inkommande signal är en sågtand från en VCO mellan 0-5V och sedan ska den filtrerade signalen modulera filtret - eftersom filter ingången vill ha 0-5V så är det ju dåligt att ta bort dc-offseten? För isf så kan jag bara modulera 0-2.5V och när väl sågtanden ligger under 0 så händer det ingenting?
Fast nu kommer en sak jag har funderat på - säg att påståendet ovan är det som gäller. Men ser man på de flesta filter så summeras oftast CV-ingången och frekvensrattens värden - Rent hypotetiskt; frekvensratten går mellan 0 och 5V och inkommande CV är bara gällande mellan 0 till 5V - så borde då om jag har frekvensratten på max och jag petar in -5V på CV in så borde det då bli 0?
För isf gör det ju skillnad om jag modulerar med 0-5V eller +/-2.5V..
Svammel
Jag har fnulat lite mer på mitt system. Och gjort om lite.
Jag har plockat bort 2 paneler. Slängt ut en massa saker och bytt ut och flyttat runt. Och känner nu att jag har fått ett väldigt litet system som innehåller nästan allt man kan vilja ha.
Det enda jag kan känna så här på rak arm är att Bi-N-Tic filtret kanske inte är det filter jag helst av allt skulle vilja ha.. Men jag vill inte ha ett transistor-stegsfilter till.. Nu slog det mig iofs att jag skulle kunna sätta 3st CGS bandpassfilter där ist. I en slim-konfiguration. Enda är väl att då förlorar jag en oscillator. Är Bi-N-Tic filtret så pass roligt? Det ser ju helt tokigt ut i teorin. Men de ljudexempel jag har hört imponerar inte direkt på mig. (Men det är ju få modularljud som imponerar på internet.. )
Borta är även den hopfällbara lådan. Det känns bara som om den skulle ge mig mer huvudbry och ångest än vad den skulle vara praktiskt.. Så nu blir det 2st stand-alone lådor. Med förmodligen en gemensam extern PSU.
Moduler som den innehåller just nu:
Undre panelen:
CGS48 VCO
CGS48 VCO
CGS64 VCA
CGS57 Bi-N-Tic (Alt. bandpassfilter ist.).
MOTM490 VCF
VCA Mixer (Hemmabygge!)
CGS64 VCA
CGS44 Delay
Banalouge Serge VCS x2 (Så jag kallar den DSG)
CGS37 CV Cluster
Övre panelen:
281 Klon x 4
CGS31 Digital Noise
CGS13 Gated Comparator
CGS59 Programmer sequencer
CGS38 Saw Pitch Shifter
CGS36 Pulse Divider & Boolean Logic
CGS39 Logic Gate
Jag känner att jag har bra av det mesta.
Det känns som ungefär det systemet jag försökte bygga första gången - men som jag inte fick till - för jag visste inte vad jag ville ha.
Typsnittet är fel på panelen också.. Men det är ju en småsak..
Snygg panel.. som vanligt!
Det ser ut som ett bra upplägg, 50/50 på ljudmojänger och kontrollgerät.
Att stoppa i tre filter är inte så dumt det heller. Ett filter är ju ofta inte långt från en oscillator om du nu saknade en eller två.. t.ex.:http://213.67.25.52/ljud/arp_axxe_solo.mp3 i början är det faktiskt filtret som är oscillator..
Det jag saknar i panel-upplägget(och på mina egna moduler av ren slapphet) är blinkande mojänger.. mer sådant! T.ex. peaklampa på VCA osv.. referenston a´la minimoog?
http://www.analog-monster.de/440hz_en.html
Jag 50/50 känns som ett bra upplägg.
DSGn fungerar ju som filter också. Och som oscillator. Och som envelope..! Gry modul är det.
Sen går ju 281:orna att köra som "oscillatorer" också. Eller iaf ljudkällor. Gjorde en liten melodi med mina gamla för några veckor sen. Ingen attack och sen modulerar man decay:en med sequencern så börjar den tuta ur sig melodier. Iofs inget som är så där superstämt, men det låter helt OK! Kör man sedan quadrature mot den andra 281:an och modulerar den så kan man få till väldigt konstiga ljud och rytmer!
Saker som lyser tycker jag att jag har bra med
diy-jesus har lämnat mej !
analogjesus har lämnat mej !
Kan någon hjälpa ett litet pucko?
Köpte 43-845-25 på www.elfa.se - och de är Montering: Free cable-end - vilket gjorde att jag hoppades slippa crimpa. Men så lätt var det ju inte.
Vad ska man göra?
Elfa tar ju hundra miljoner för crimp-verktyg.. Och för de här så verkar det vara insatsenheter i något lustigt system. Blark!
Ja, eller löda fast dem. Men det ser så konstigt ut i kontakten. Jag har mailat Elfa och frågat vad som krävs för att få fast sladden.
Tittar man ner i kontakten ser det ut typ så här: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_P_LARGE/393cd580-78c9-11dc-bb36-0019bbdf5d02.jpg fast tvärtom! Det är liksom V-former nere i, som jag tror att jag bör ha något som pressar ner kabeln i hylsan. För då skalas kabeln och fastnar på samma gång..
Man kan fula sig med en passande tång men det går ju så mycket smidigare med rätt verktyg.
Klart.. dyrt är det..
Synd att biltema, som sålde fina datorkontakter billigt, har slutat med det.. perfekt med 4-polig strömförsöjningsbana t.ex..
Annars är modularkontakter (sic!) trevliga. Där crimpar man ju åtta kablar med varje kläm-moment, och klämverktygen är billiga. Jag var inne på det, men problemet var jacken som inte passar på ett standardlabbkort med 2.54mm delning som jag tänkte bygga på. Därför valde jag standard "polarized header" med crimp istället, electrokits variant.
Ett annat sätt att lösa korskopplingen är att köpa en patchpanel med modularjack på fronten och krone (eller den andra slitsvarianten) på baksidan. Sedan har man vanliga RJ45-sladdar från modulerna som man ansluter ner till patchpanelen. Det känns dock lite overkill med en 19" patchpanel inuti modularen även om det är ganska snabbriggat och flexibelt.
Jag har minst 1 panel klar till norberg.
Har skiss på 3 paneler just nu. Varvid nästan allt är klart. Lite småskit kvar. Det mesta är panelkomponenter. Och mina fina René Smith VCA-2:or är också kvar. Fast det enda som behövs är ju att cadda korten och skicka till futurlec. Sen är den biten fixad också. De enda kort jag saknar är CGS40, CGS59B och CGS38 - sen har jag allt annat.
Känner mig ganska hemma, faktiskt.
Det långsiktiga målet blir en Jürgen Haible panel. Kommer rocka som fan! Men det blir verkligen något att bita i.. Huvva! Dyrt blir det också. FS-1:a, filter och phasers. OMG! Skulle kunna tänka mig att Fritz TZFM-VCOs halkar in i den panelen också.. Oj oj. Jajaj.
2009 kommer bli ett grymt år!
Det har varit ett grymt DIY-år! Iaf för mig! Trodde nog aldrig för ett år sedan att jag skulle kunna det jag kan nu. Eller öht att jag ens skulle ha byggt en modular. Men sånt är livet!
Och jag hoppas vi kan svälja några andra själar till den mörka sidan 2009!