- /mr
- Medlem ●
- Göteborg
Men med ingångsmotstånd - så borde det fungera bra?
Med ingångsmotstånd blir det som bilden ovan, och bilden ovan är en inverterande förstärkare. Så det kommer att funka.
En operationsförstärkare I SIG SJÄLV gör inte mycket användbart - den förstärker inspänningsskillnaden med en nästintill oändlig faktor - men genom att lägga till olika komponenter omkring den så kan den användas till att göra olika matematiska OPERATIONER, därav namnet.
Syftet med mitt tips om att kolla grundläggande OPamp-kopplingar är för att göra sig bekant med de olika sätten att uppnå de vanligaste operationerna, och även att känna igen när man gjort fel.
Anledningen till att jag pekar på den enkla ekvationen
(som alla som nånsin tänker peta på en OP borde memorera/förstå:
Förstärkningen är förhållandet mellan de båda motstånden, med minustecken framför)
är att man direkt inser att det inte funkar utan ingångsmotstånd. Man delar med noll och förstärkningen blir oändlig, dvs man får en komparator. Ingångsmotståndet är en del i den inverterande förstärkarkretsen, precis som det andra motståndet eller OP:n själv.
Och är det invert - invert man använder vanligtvis? Eller ska jag bara ha en buffert på ingången? Eller ingen buffert alls?
Beror på vad du tänkt. Hur kommer det sig att du valt två inverterande steg, och vad har du tänkt dig för resistorvärden?
En god anledning vore att ha 3 gångers dämpning i första steget och 3 gångers förstärkning i andra, för då bli omfånget +/-15V bara +/-5V i mitten, och 4066:an kan matas med typ +/-7V och klara det. Dvs hela alltet blir en switch för hela omfånget +/-15V. Dock måste logiknivåerna passa de skumma matningarna.
Själv skulle jag kört på en hederlig vippa, men men.
Väldigt liten krets, väldigt låga krav på ledningsbanedragningar etc.
Ergo: Onödigt att göra dedikerat PCB, bygg på labplatta istället!
kroffe: Det går nog fint med TL0xy, det ser inte ut som några kritiska kopplingar.
Väldigt liten krets, väldigt låga krav på ledningsbanedragningar etc.
Ergo: Onödigt att göra dedikerat PCB, bygg på labplatta istället!
Precis! Nästan så man kan bygga hela klabbet hängande...O:-)
Var ju intressant sätt att använda 4015 på det där ... borde väl gå att skippa LM3900 och köra typ TL082or istället?
Finns den med 14 pins med?
El menar du TL074?
Är inte näsvis nu utan tänker bara högt typ...
Finns den med 14 pins med?
El menar du TL074?
Är inte näsvis nu utan tänker bara högt typ...
Nej...du får ju naturligvis ta hänsyn till att TL082an bara är dual... läser ju bara scheman och tänker inte på att ni latar er och köper färdiga "byggsatser"
Hehe, det gick inte att läsa det schemat imorse. Han hade lagt in ngn lite tumb bild på schemat. Så det var omöjligt. Men jag är förvånad över att det inte är någon vactrol i kretsen....
Det lät scifi... Då måste det ju vara bra Så man kan göra det där patcherna som är onödiga musikalikst men som får folk att onanera på youtube....
Nån gång i början av nittiotalet så träffade jag på en duktig elektronikbyggare som hade konstruerat och byggt en egen Telia-kabel-TV-dekoder. Den digitala delen bestod i huvudsak av enkla grindar typ NAND, som var limmade med ryggen mot en träplatta. Sedan lödde han dit ledningar mellan benen på kretsarna. Fungerade faktiskt!
Han var handledare i VLSI-konstruktionskursen som jag gick, där vårt projekt var att bygga samma dekoder på ett chip. Fungerade tyvärr inte O:-) .
electro-music.com :: View topic - Living VCOs
Det kanske dyker upp ytterligare några oscillatorer på marknaden?
Den där diskussionen tog fyr och har brunnit hejdlöst på AH senaste dygnen - 67 mail på 3 dar!
(många av mina kursare tittade på tv istället för att plugga...)
(många av mina kursare tittade på tv istället för att plugga...)
Jag är också helt lost ang. hur den fungerar - läste yusynths inlägg i tråden några gånger, men blev inte klokare för det. Låg och funderade på det i natt och försökte förstå var det är han gör, men innan jag ser schemat så är det rätt meningslöst. Sen tar det mig ett par månader att förstå det, om jag ens gör det öht
270€ känna ju rätt överkomligt. Vi får se vad det blir i slutändan. Känns som modularet växer bortom ens kontroll.
Zthee: börja rita på modular nr 4 nu.
/mr: Har du varit mer selektiv i vilka moduler du ska lägga till din modular? Eller börjar den med bli ordentligt stor?
/mr: Har du varit mer selektiv i vilka moduler du ska lägga till din modular? Eller börjar den med bli ordentligt stor?
Den har storlek noll, om man mäter de färdiga modulerna.
Behövs mer tid, pengar och jävlaranamma.
Men ja, jag kommer vara mer selektiv... t ex inte ha 10 likadana trippelVCOer och inte låta kvantitet gå före innovativitet. Jag är inte intresserad av att bygga en massa av folks DIY-kit-standardmoduler och få nåt lika ospännande som min Doepfer, jag vill konstruera nåt jävligt bra och smått banbrytande.
Den har storlek noll, om man mäter de färdiga modulerna.
Behövs mer tid, pengar och jävlaranamma.
Men ja, jag kommer vara mer selektiv... t ex inte ha 10 likadana trippelVCOer och inte låta kvantitet gå före innovativitet. Jag är inte intresserad av att bygga en massa av folks DIY-kit-standardmoduler och få nåt lika ospännande som min Doepfer, jag vill konstruera nåt jävligt bra och smått banbrytande.
Det blir bara 4 då rå?
Ja tid är ju alltid ett problem
Ser fram emot att se vad det blir i slutändan.