- zthee
- Medlem ●
- Stockholm
Jag tror inte det är någon här som har nischat sig så hårt och sagt att det ska vara fokus på percussion.. Men det känns som om du bygger ett bra grundsystem, så kommer det lämpa sig till det mesta
Och just de rytmiska delarna är inte särskilt krångliga..
Jag ska nog försöka köra ett rack med trummoduler framöver, men det blir nog nästa höst
Försöker fnula på hur man ska göra - för kör man den på +/-5V så vill den ju ha -5V för att hålla tyst - men det är väl bara en PNP-transa som plockar in -5V på gate:n från den andra logiken..
En fråga: Ni som kör PSU med t.ex. +/-15V och +/-5V i samma - kör ni digital och analog jord också? Eller samma? Känns som om risken för problem är ganska överhängande om man kör delad..?
Misstänker att det är ungefär på samma sätt som det görs i Prophet~5 (schematitt rekommenderas), nämligen att 4066:orna sitter vid OPampars summeringsnoder (minusingångar) som normalt alltid ligger på virtuell jord, samt att 4066:orna är matade av c:a -1V på låga matningssidan.
En fördel med att sätta 4066:orna på OP-ingångens virtuella jord är att man slipper känna den variation i R(on) som annars ger en aning distorsion då R(on) varierar med signalnivån. Ni som sett databladen för 4066 och liknande analogswitchkretsar känner nog igen den "Cisco-bro-liknande kurvan".
Jag har funderat på att införa preset på moduler. Som nån annan var inne på skulle man kunna ta fram en liten standardkort som man integrerar i modulerna. Jag tänker ungefär så här:
Litet "masstillverkat" kretskort.
Processor med A/D (åttapinnars AVR kanske) samt separat D/A med 12-16 bitars upplösn.
Processorn läser av frontpanelspottarna
Det finns en central presetenhet i synten som man kopplar alla småkort till.
På varje kort finns typ fyra kanaler som motsvarar fyra potentiometrar.
Varje korts kanal ska vara separatadresserad med en 14-bitars MIDI-controller.
Adressen väljs antingen genom att man skapar X fysiska utgångar på centralenheten, och väljer kanal genom att koppla kortet till ett kontaktdon. Eller så väljer man fix adress på korten genom bygling/lödbrygga. Har inte bestämt mig där.
Vet inte om man ska routa ut MIDI till varje modul eller låta centralenheten tolka MIDI-data och skicka ut till korten med nåt annat protokoll.
Det finns en analog switch på kortet som styr om det är potentiometerns CV som styr modulen eller D/A-omvandlaren.
Spara gör man genom att samla in pottlägen från alla kort och skicka ut som MIDI (14 bitar per pot). Eller spara lokalt i centralenheten.
Aktivera preset gör man genom att skicka ut på MIDI eller läsa en lokal preset på centralenheten. Vet inte om man behöver båda metoderna.
Ev. har man en bygling på korten som väljer om man vill ha linjär eller logaritmisk "pot". Dvs man mappar i log-fallet den linjära MIDI-controllern med en log-funktion för att få ökad känslighet där man vill ha den.
Knapp på modulen om man ska köra preset eller manuellt. Eller styrt från centralenheten.
Man skulle istället kunna välja "potentiometer" som minsta enhet, men det känns som att man kan optimera sladddragning o dyl genom att bunta ihop flera pottar i varje kort.
Man skulle kunna kolla in några moderna analogsyntar typ Voyager (som väl har preset?) för att se hur de är designade. Har inte gjort det.
Mer idéer eller synpunkter?
zackzick: Det låter ju vettigt med nån sorts preset-modul. Det du vill ha är alltså någon sorts matris med styrbara kopplingar som du kan spara? Är inte t.ex. Bergfotron Amore-system lite förberett för det? Fast egentligen fungerar ju de flesta polysynthar så.. som Junos osv..
Njae, denna idé handlade om att fixa preset för alla potentiometrar på synten. Men att göra det även för patchingarna är förstås också intressant och kan göras på liknande sätt.
Idén kräver att alla pottar kommer in som spänningsstyrning till modulen. Så för de moduler där pottarna inte går in som spänningsstyrning så måste man ju göra om modulerna till helt spänningsstyrda också; med t.ex. vactroler.
Njae, denna idé handlade om att fixa preset för alla potentiometrar på synten. Men att göra det även för patchingarna är förstås också intressant och kan göras på liknande sätt.
Idén kräver att alla pottar kommer in som spänningsstyrning till modulen. Så för de moduler där pottarna inte går in som spänningsstyrning så måste man ju göra om modulerna till helt spänningsstyrda också; med t.ex. vactroler.
Jupp.. det blir ju ett jobb att bygga in vactroler.
Så här ser Begrfotrons variant ut på ett schema:
http://hem.bredband.net/bersyn/VCF/VCBPF%20Amore.png
Ken Stone's Modular Synthesizer
Jag har för mig att jag tittat på den sidan förut, men inte sett " PREVIEW - TESTED. DOCUMENTATION IN PROGRESS"!
Om han återkommer med en mer fungerande delaymodul så ska jag ha minst 2!
Stått så länge... Men jag tar en också minst....
ZackZick: Cool grej. Då min fobi för kabeldragning är stark så väntar jag och ser hur det tar sig så får man överväga det sen. Men respekt om du gör det
ZackZick: Cool grej. Då min fobi för kabeldragning är stark så väntar jag och ser hur det tar sig så får man överväga det sen. Men respekt om du gör det
Håller med om kabeldragningen. Jag har ett uppsamlingskort dit jag kopplar alla panelkomponenter. Funderar på att lägga presetlogiken där istället, för då blir det ju mindre kabeldragning. Återkommer när det hänt nåt... O:-)
Jag har tänkt ha kablage med kontaktdon från alla moduler för att lätta kunna plocka in och ur och testa på enkelt sätt.
ASM-2;an har ju bättre design förberedd för kontaktdon till externa komponenter, men till ASM-1:an känns det som att det behövs ett separat kort med kontakter mot frontpanelen. Har inte bestämt mig 100% om jag ska köra polarized header eller RJ45-modulardon på det.
Ken Stone's Modular Synthesizer
Jag har för mig att jag tittat på den sidan förut, men inte sett " PREVIEW - TESTED. DOCUMENTATION IN PROGRESS"!
Om han återkommer med en mer fungerande delaymodul så ska jag ha minst 2!
Är det nån som hört den där digitaldelaykretsen in action och sett om den har nåt sound värt namnet?
Efter att ha kört mycket Roland DC-20 i helgen står det helt klart för mig att jag aldrig skulle vilja bygga ett delay av nåt annat än BBD-kretsar! (faktum är att jag tycker att DC-10 & DC-20 & Boss DM-100 t o m låter bättre än Joland Jymdeko (om än inte fullt så extremt karaktäristiskt))
Är det nån som hört den där digitaldelaykretsen in action och sett om den har nåt sound värt namnet?
Ryan Williams - PT239x Delay Här finns det ljudexempel!
Homebuilt Hardware PT239x Delay Där finns det 2 till som inte fanns på den andra sidan..
Jag tycker det låter bra. Jag har ju ett PT-80 delay, som är lite smutsigare.. om det är det ljudet man är ute efter
Jag har iaf beställt mig ett cgs44 kort nu, så vi får väl se vad det här slutar. Tänkte sätta dit en 4046:a och hoppas på det bästa. Det borde ju inte vara helt omöjligt att få igång..
Du vet att de vänstra OP-amparna agerar inverterare?
Och att de högra agerar komparatorer?
Lite basic OPamp-läsning rekommenderas, t ex: Operational amplifier applications - Wikipedia, the free encyclopedia
Du vet att de vänstra OP-amparna agerar inverterare?
Och att de högra agerar komparatorer?
Men argh! Jag hade ju ritat alla snyggt och prydligt med allt in på minus - men sen bytte jag ut alla på högersidan och missade att vända på dem
Nu ska det iaf vara rätt!
Men argh! Jag hade ju ritat alla snyggt och prydligt med allt in på minus - men sen bytte jag ut alla på högersidan och missade att vända på dem
Nu ska det iaf vara rätt!
Näpp, fattas fortfarande ingångsresistorer på de högra OPamparna, vilket gör dem till komparatorer.
Kolla upp hur en inverterande förstärkare ser ut och vad den har för förstärkning.
Men med ingångsmotstånd - så borde det fungera bra?
Eller kommer det andra problem efter det?
Och är det invert - invert man använder vanligtvis? Eller ska jag bara ha en buffert på ingången? Eller ingen buffert alls?
Nu börjar jag iofs lämna den här idéen - för att om sen en momentan knapp ska styra 4066:an så måste jag ha mer logik och det börjar äta upp yta bakom själva panelen. Vilket känns lite småjobbigt.
Bra att man börja ge upp när man nästan har förstått att det är görbart
Hehe, Dome Filtret verkar ballt. Men då känns det vettigare att bygga J.Hs frequency shifter ist
Mr Stone förbannar dig för din germanisering!
Måste hamstra med projekt inför julen... Bäst och kolla electrokit inte har semesterstängt el ngt
Måste komma upp med 20€ mer grejer att köpa från mouser....*huvudvärk*
Funderar på vippswitchar..
NKK SWITCHES|D22022P|TOGGLE SWITCH, DPDT, VERT, ON | Farnell SE - den här ligger väldigt högt upp på listan nu. Mest för att konstruktionen verkar snygg
Eller den här: NKK SWITCHES|M2023SS1W01|TOGGLE SWITCH, DPDT, VERT, ON | Farnell SE som /mr pratar om i frontpanelstråden. Den är lite billigare - så det är ju bra. Men jag vet inte.
Får nog ta och försöka beställa 2st och se vilken som känns absolut bäst.
Sen skulle jag vilja ha fina gummihättor i roliga färger (små vippswitchkondomer) - Det finns på elfa iaf. Frågan är om de passar NKK.. Man får köpa några och kolla. Viktigt är det iaf. Mycket färg ska det vara i min modular!
Men kör han två olika sorters switchar i en modul?
Säker på att det inte är M20233SS1W01 som han kör med - fast i både SPDT och DPDT utförande?
Jag känner mig sjukt pepp på D22022P switchen.. Måste nog beställa 1 och se hur de känns.