- zthee
- Medlem ●
- Stockholm
Nice!
Jag byggde klart CGS29 kortet idag Sen saknar jag några konstiga värden på kondingar för att få färdigt 281 -korten.. Så börjar MOTM-490 kortet också ta form. Tror nog jag har suttit med lödkolven i handen i ca: 6h idag
Nu ska jag spela dataspel
Måste nog posta en bild på hela min backlog sen
Fanken, jag ligger ju efter i backlogligan! Får skaffa mer kort.
Även denna helg mer sågspån än lödrök. Satte ihop sidorna på kabbet idag för första gången idag lite löst. Jag satte dit den övre racklisten oxå så ni kan se hur det blir. Nästa steg är att hitta på nåt sätt att sätta fast listerna. Det blir nog vinkeljärn som jag ev behöver fräsa ut lite på sidornas insidor för att få plats med.
Jag är inte så snabb, men det det går framåt!
ZZ
Ah, men det är ju en sån där sublimeringskonding! Den ångar bort så snart den inte används - och sen byggs den upp igen av överblivna frekvenser från ev. bas som finns med i kretsen
Aaaaaaah, hahaha, supersmart!
Upptäckte att jag hade beställt massa komponenter till ngt bygge. Kom på vad det var för ngt sen, inte så upphetsande: Foniks Att mixer. Ett måste men kanske inte det roligaste bygget...
Åh, tänk den som ändå hade lite bättre ingångsmöjligheter på modulerna, så man sluppe behovet av såna mixrar... nudge, nudge...
Det har ryktats i flera år att nån redan gjort det, men... jag vete katten!
h, tänk den som ändå hade lite bättre ingångsmöjligheter på modulerna, så man sluppe behovet av såna mixrar... nudge, nudge...
Det där har jag funderat på.
Tänkte sno CV processor delen från CGS48 och klämma fast under potten..
Nu blev kortet lite större än vad jag tänkt - får rita om det några gånger till så blir det nog mindre.. (Sen hittade jag någon jättesnygg dubbeldiod i eagle, som inte tog någon plats alls -vet inte ens om den går att använda - men det får bli ett senare problem, tänkte jag). Sen har han en trimpot för att kunna ställa skalningen - men jag vet inte riktigt om det är nödvändigt? Jag körde med ett 100K motstånd ist - men det får man väl labba på och se om det fungerar.
CV till folket!
Eg borde man skaffa et sånt där korg 500 band echo med cv
Åh, tänk den som ändå hade lite bättre ingångsmöjligheter på modulerna, så man sluppe behovet av såna mixrar... nudge, nudge...
Det har ryktats i flera år att nån redan gjort det, men... jag vete katten!
Jag bygger min modular efter ditt tips med ratt på cv ingången men man kommer vilja patcha in annat med och det kan behövas när man testar andra moduler.
Du får efterlysa det på SAS kanske den som gjort det träder fram....
Men ju mer jag funderar på den där CV-processorn så får jag en känsla av att det borde gå att göra den enklare.. Borde ju egentligen kunna ta bort den andra op-ampen (den har han ju bara för att justera skalningen - stämma den mot 1V/oktav - men det kanske man borde ha. Så då får man ju peta in en trimpot ändå.)
Ska försöka fixa till kretsen sen, så att den blir mindre. För just nu har jag inte plats med något som sticker ut 1" bakom mina pottar - ska försöka dela kortet i två, så att man kan stätta det i vinkel.. Men det kan bli lite klurigt.
electro-music.com :: View topic - Attenuverters on every CV input
Klart det fanns enklare alternativ!
- Men en fundering på det här -
För det känns ju inte som något man bör ha på t.ex. ALLA ingångar?
Jag kan förstå det på vissa (t.ex. CV-ingångar på oscillatorer) - men då t.ex. på en lin.FM ingång behövs det inte? Eftersom den ändå kommer vara AC-kopplad? Och det enda en sån här funktion gör är att peta in en DC-offset? Alt. vänder signalen 90 grader? (Jag har fått för mig att en op-amp gör det, om man petar in en signal i minusingången - men rätta mig gärna!).
Jag blir lite snurrig av att tänka på vilka ingångar som skulle må bra av något sånt här och vilka som inte behöver det..
Några idéer?
Tänkte sno CV processor delen från CGS48 och klämma fast under potten..
CV processor.pdf
Du har glömt återkopplingen från dioderna till op-pinne 6. Ingångsmotstånden saknas oxå, så det ser ganska kortslutet ut mellan ingång och jord om poten dras till ena ändläget. Men strunt samma, du hittar säkert andra kretsar!
electro-music.com :: View topic - Attenuverters on every CV input
Klart det fanns enklare alternativ!
Sedärja!
- Men en fundering på det här -
För det känns ju inte som något man bör ha på t.ex. ALLA ingångar?
Jag kan förstå det på vissa (t.ex. CV-ingångar på oscillatorer) - men då t.ex. på en lin.FM ingång behövs det inte? Eftersom den ändå kommer vara AC-kopplad? Och det enda en sån här funktion gör är att peta in en DC-offset? Alt. vänder signalen 90 grader? (Jag har fått för mig att en op-amp gör det, om man petar in en signal i minusingången - men rätta mig gärna!).
Oj, blanda inte in grader här, det är BARA förvirrande. (Dessutom menar du 180 grader.)
En vanlig pot kan ju ställa en signals styrka mellan noll och max, eller sett ur matematisk synvinkel: multiplicera den med nånting mellan 0 och 1.
En attenuverter multiplicerar signalen med nånting mellan -1 och 1.
Negativt betyder att signalen har vänts uppochner på oscilloskopet.
Det är bara enkel matematik, blanda inte in andra saker som DC-offset och faser.
I vissa fall, t ex vanliga CV-ingångar som brukar matas med en envelopp, så torde det vara hyfsat uppenbart vad en uppochnervänd signal innebär, och om den är användbar eller ej. I andra fall, t ex med audiosignaler eller FM-ingångar... så beror det på. Örat hör ingen skillnad om man vänder en naken audiosignal, men om två audiosignaler mixas så kan övertonerna interferera på olika sätt beroende på hur man vänder den ena. Jag tror säkert att LinFM kan låta olika om man vänder signalen, vore ologiskt annars. Med en LFO som modulator blir det ju skillnad, varför skulle det plötsligt inte bli det om man går upp en bit i frekvens? Tänk och/eller testa.
Och sen, angående attenuvertrar: Man vill absolut inte ha det på nåt där det är viktigt att helt kunna stänga av insignalen med ratten. Nollläget kan vara oerhört värdefullt. Praktiskt taget omöjligt att hitta noll om ratten går från -1 till 1. Något lättare på Roman Sowas fejk-log-attenuverter som dar303 brukar plocka fram ur rockärmen.
Det är alltid lika spännande att se när du läser i tråden /mr! För då vet man att snart kommer det en hel hög bra information som man har missat/rört om/snurrat till - lite som när läraren kommer med facit
Du har glömt återkopplingen från dioderna till op-pinne 6. Ingångsmotstånden saknas oxå, så det ser ganska kortslutet ut mellan ingång och jord om poten dras till ena ändläget. Men strunt samma, du hittar säkert andra kretsar!
Ja, det hade jag verkligen gjort! Men nu är den där kretsen gamla nyheter så nu struntar vi i den!
Oj, blanda inte in grader här, det är BARA förvirrande. (Dessutom menar du 180 grader.)
Mmmm, Det gäller att röra till det så mycket som möjligt för sig :">
En vanlig pot kan ju ställa en signals styrka mellan noll och max, eller sett ur matematisk synvinkel: multiplicera den med nånting mellan 0 och 1.
En attenuverter multiplicerar signalen med nånting mellan -1 och 1.
Negativt betyder att signalen har vänts uppochner på oscilloskopet.
Det är bara enkel matematik, blanda inte in andra saker som DC-offset och faser.
Ok! Inga konstigheter framöver - bara enkel matematik
I vissa fall, t ex vanliga CV-ingångar som brukar matas med en envelopp, så torde det vara hyfsat uppenbart vad en uppochnervänd signal innebär, och om den är användbar eller ej. I andra fall, t ex med audiosignaler eller FM-ingångar... så beror det på. Örat hör ingen skillnad om man vänder en naken audiosignal, men om två audiosignaler mixas så kan övertonerna interferera på olika sätt beroende på hur man vänder den ena. Jag tror säkert att LinFM kan låta olika om man vänder signalen, vore ologiskt annars. Med en LFO som modulator blir det ju skillnad, varför skulle det plötsligt inte bli det om man går upp en bit i frekvens? Tänk och/eller testa.
Hmm, ännu mer att tänka på!
Det bästa är nog att bygga en och testa i olika konfigurationer..
Och sen, angående attenuvertrar: Man vill absolut inte ha det på nåt där det är viktigt att helt kunna stänga av insignalen med ratten. Nollläget kan vara oerhört värdefullt. Praktiskt taget omöjligt att hitta noll om ratten går från -1 till 1. .
Fast jag säger nog som Ian Fritz jag
But most of the time if you want zero you can just unplug the input.
Fast jag säger nog som Ian Fritz jag
But most of the time if you want zero you can just unplug the input.
Hehe, jag såg oxå att han sa det...
...men jag håller inte med i praktiken. Det kan vara meckigt, kanske vill man tajma det i en livesituation, och man kan få bisarra störningar och brum när man rycker tåtar. Men även syntarkitekturmässigt: Ett ingångsjack kan med fördel vara kopplat (direkt eller via brytjack) till flera destinationer, via flera rattar. Om man då rycker en tåt så blir det noll på fler ställen. Alternativt, om jacket man rycker tåten ur är ett brytjack, så kanske man plötsligt får en annan signal in.
På syntar som har alla funktioner och kopplingar helt separerade funkar det i teorin, men det tycker jag är ogenomtänkt syntdesign. O:-)
Hmm, ännu mer att tänka på!
Det bästa är nog att bygga en och testa i olika konfigurationer..
Förresten, parametrar du redan har i färdigbyggda moduler kan du ju testa bipolärt genom att skaffa en inverterad signal och också mixa in... och justera mixen mellan signal och inverterad signal.
(om du är med på vad jag plitar ner här mitt i natten, gäsp...)
http://zthee.vantage.ch/cv%20processor3.pdf
Sådär. Nu känns det bra igen.
Jag citerar mig själv från lite längre bak i tråden, för en fundering.
Om jag har en perfekt pot som jag kopplar +15V till på den ena yttre benet och jord på andra yttre och sen mäter man mitten - så borde man få 7.5V? Men det är ju i en perfekt värld?
Men ju bättre potar man köper, desto mer centrerade kommer värdet vara? (Jag menar, om jag pröjsar 50:- per pot så måste det ju inte bara vara känslan som är bra? ) Eller är man tvungen till att peta in en trimpot i kretsen för att kunna justera mitten? (Eller kan man lösa det sen genom att t.ex. peta ner ett motstånd mellan jordbenet och jord?
Ja, så borde det funka.
Men tänk också på att motstånden i kretsen kan ge upphov till en "ickecentrerad mitten".
Dvs använd så liten tolerans som möjligt på dem, 1% eller mindre.
1% tolerans var lyx på 70-talet, men är vardag nu.
Ett råd;
det är bara onödigt att skaffa sämre motstånd än 1% metallfilm, för rätt vad det är så hamnar de i ens byggen utan att man vet det. Bättre att eliminera dem och veta att alla motstånd man har liggande drällande har hög precision och lågt brus.
När det gäller potars mittlägen... så beror det så mycket på tillämpningen att det är svårt att ge övergripande råd. Klart är dock att potar inte är specade att vara så himla vackert linjära (kolla ett typiskt pot-datablad). Som tur är borde det väl gå att vrida lite på hela pot-kroppen om man skruvat fast den på panelen så att mitten ligger bredvid mitten. Svårare om de är kretskortslödda dock...
Klart är dock att potar inte är specade att vara så himla vackert linjära (kolla ett typiskt pot-datablad). Som tur är borde det väl gå att vrida lite på hela pot-kroppen om man skruvat fast den på panelen så att mitten ligger bredvid mitten. Svårare om de är kretskortslödda dock...
Fanns inga fula kurvor i Bourns 51 databladet
Jag hade som plan att jag skulle köra med anti-rotation lug! Men det går ju iofs att klippa av den om det skulle visa sig att man inte får poten rakt
Men det står "linearity 5%", och här är motsvarande kurva från Omeg:
(blå linje visar ett fult exempel på den faktiska resistansen)
Jag hade som plan att jag skulle köra med anti-rotation lug! Men det går ju iofs att klippa av den om det skulle visa sig att man inte får poten rakt
I värsta fall får man göra nåt så oerhört jobbigt som att skruva loss ratten och ändra vinkeln på den istället... "tänkte inte på det!"
Troligen har man bara ett fåtal potar där mittläget är snorviktigt, och då kan man ju jämföra några i förväg och välja dessa väl.
Du menar att jag i det läget upptäcker om det fyller någonfunktion i det jacket eller inte?
Jag måste erkänna att jag har suttit i princip hela kvällen med det här och pillat och funderat och planerat. Samt funderat lite till. Jag känner mig inte så där jättemycket klokare - men förmodar att lite mer praktiskt labb skulle göra saken klarare.
Men så här långt så har jag funderat villka ingångar som kan må bra av att ha möjligheten till att kunna invertera inkommande signal (om det nu är så man säger?).
Något jag verkligen saknade i mitt förra bygge, som jag nu måste ha - det är en enkel VCAmixer i stil med: in -> ut där en liten ratt och lite CV styr volymen. Egentligen känner jag att det nästan skulle vara bra med en VCA på varenda ingång man har. Men det blir för knepigt, så det får man hoppa och köra en dedikerad modul istället.
Men nu har jag tillbringat några timmar med att fundera på hurvida den behöver en ratt för att bestämma vilken polaritet utsignalen har. Efter mycket om och men har jag bestämt mig för en switch. Pos. eller neg. utgång. Fördelen är att jag slipper 2 stycken pottar som ställer volym (1 pot för att ställa hurmycket VCAn påverkar utvolymen och 1 pot som ställer själva maxutgången samt vilken polaritet den har) - Något liknande har jag i buchlaesque CV-processor i min gamla modular - och det blir lite soppigt att ha 2 rattar som gör i nästan samma sak, fast ändå inte. Den andra fördelen är att när jag har VCA-ratten i botten, då är det tyst.
Sen vet jag inte om det är så där jättebra rent praktiskt. Men det får man väl fundera på. Jag kommer säkert på något annat imorgon..
Du menar att jag i det läget upptäcker om det fyller någonfunktion i det jacket eller inte?
Japp!
Men så här långt så har jag funderat villka ingångar som kan må bra av att ha möjligheten till att kunna invertera inkommande signal (om det nu är så man säger?).
Precis så säger man.
Kollade precis upp vad det skulle kosta att göra kretskort hos futurlec. Och det var rejält mycket billigare än vad jag trodde - Om man skulle göra 100st kort av min CV processor3.pdf så skulle det kosta $59 + frakt. Och då är det solder mask + silkscreen med i priset!
Det blir nog till att köra det rallyt på de korten...
Av vilken anledning kör så många DIY-pcb-tillverkare på +/-15v?
Jag är sugen på att koka ihop något modulärt, men skulle verkligen gilla att kunna kombinera hemlött med förhållandevis billiga mfb-/doepfermoduler för sådant som jag vet övergår min förmåga i dagsläget.
Av vilken anledning kör så många DIY-pcb-tillverkare på +/-15v?
Gamlat process teknisk spec kommer från Telecomens barndoms dagar.
Jag är sugen på att koka ihop något modulärt, men skulle verkligen gilla att kunna kombinera hemlött med förhållandevis billiga mfb-/doepfermoduler för sådant som jag vet övergår min förmåga i dagsläget.
Du kan kombinera och driva burkar på det mest befängda sätt. allting går fördet mesta att driva på från +-3V till +-18V till exempel men då måste du veta vad som ska ändras på för att det ska gå
att gör a detta.
Av vilken anledning kör så många DIY-pcb-tillverkare på +/-15v
Jag skulle snarare fråga varför Doepfer m fl småpluttar kör på 12V.
Synthesizers.com. ---. Modular Form Factors
Jag är sugen på att koka ihop något modulärt, men skulle verkligen gilla att kunna kombinera hemlött med förhållandevis billiga mfb-/doepfermoduler för sådant som jag vet övergår min förmåga i dagsläget.
Det är egentligen ganska enkelt, det gäller "bara" att förstå vad matningsspänningen gör på de ställen den används i kretsen.
- matar den en IC? Då kan den ofta ersättas med annan spänning.
- används den till en spänningsdelare? Byt resistorvärden så att det blir samma resultat.
- används den för att via en resistor mata en viss ström till en OTA eller trissa eller annan komponents strömingångsben som ligger på viss spänning? Byt resistorvärde så att det blir samma ström.
Osv.