Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många kg utrustning behöver jag?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av akerstrom:

Själva grejen är väl att DU uttalar dig om hur människor som råkar ha två hus egentligen är som personer och vad de har för behov, och du är, om jag får tolka dina ord, tämligen nedlåtande. För mig är det lika korkat som om jag (som har fler än ett hus) skulle vara nedlåtande mot dig bara för att du klarar dig bra med ett hus.

Det du säger handlar förstås mer om dina egna tankar och värderingar, du tycker det är löjligt att någon har två hus, utan att du har någon som helst aning om varför de har det. Är inte det löjligt så säg. För mig låter det mer som att det är något annat som ligger bakom, något som ligger hos dig och inte dem du uttalar dig om.

På det här forumet har vi alla åsikter, det betyder at vi alla TYCKER något om något eller någon. Att du väljer att känna dig trampad på tårna för att du råkar ha två hus, det får ju vara upp till dig då. Då är du väl så PROFESSIONELL att du har behovet. Du verkar ju vettig i övrigt så det är väl bara att gratulera då. Grattis.

Jag bara stilla undrar hur AMATÖRER kan motivera detta. Det måste ju för tusan finnas hundra andra hål att fylla i sin fotohobby, men vi är ju alla olika.
Blixtar, stativ, program, minneskort etc etc etc

Vidare undanber jag mig psykoanalyser om "hur jag är" baserat på två-tre inlägg.
Det blir bara löjligt.

Så, vi kan väl säga så här. Anser du att du behöver ett extra hus för +10 lök som glad amatör/hobbyist och går och köper det så får jag respektera det. Du anser dig behöva detta till den milda grad att du betalar såpass för detta, då måste ju ditt behov vara stort. Jag har inga problem med det.

Vad är för hus du har , det kanske är mer intressant. Och vad tycker du om dem?
Två olika? Varför i så fall?

Övertyga mig gärna, man kan ju alltid ändra åsikt.

Vidare kanske vi båda kan vara överens om att det finns en del "materialsportare" inom foto. Det finns en del som bara vill glänsa men de har inga kunskaper om sina fina dyra saker. Där kan jag tycka det blir jobbigt.
Som en kompis till mig (på håll) som köpte D80, köpte D300 och gav D80:n till femåringen, han har glas till sin kamera för säkert 50 lök.
Han ringer mig och undrar vad "A och S-läget" står för.
Han har inte greppat ISO efter 6 månader och verkar vara väldigt irriterad på mig som har ett 600mm Spegeltele (som ger halvdassiga bilder)... han når ju bara till 400....

vem fan går med två hus för att "det ser ballt ut"?! Det var det dummaste jag hört. Det är bara tungt och otympligt, men tyvärr nödvändigt i många situationer.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-11 21:22

Flest prylar när denne dör, vinner!

Ursprungligen av Reisan:

Flest prylar när denne dör, vinner!

Tävlat rätt bra inom detta område....Har numera en fru som orkar med och moderera mig lite. Har numer bara en dator, EN liten burk med kablar och EN bil....

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-11 22:16
Ursprungligen av Goflorp:

Tävlat rätt bra inom detta område....Har numera en fru som orkar med och moderera mig lite. Har numer bara en dator, EN liten burk med kablar och EN bil....

Hehe, jag är själv lite pryltok, men samtidigt sätter jag mig in i grejorna. Men jag skrev mest mitt förra inlägg för att lätta upp stämningen lite.

Ursprungligen av Goflorp:

.. å bara EN fru får man hoppas?

Goflorp, ibland reagerar jag mer än jag egentligen vill, ursäkta!
Jag är förmodligen sur för att jag gått stenhårt på Canonspåret, och nu är ju alla mina grejer urusla pga. d300 och d3!

Lev väl

En fru, jag lovar....

Fast min fru säger att ibland är jag så slarvig att hon skulle behöva ha en ASSISTENT till mig...

Fast snart MÅSTE det bli en MC också....snyft vad jag längtar....! och en K20D och...

Och du, akerström. Jag reagerar också lite väl kraftigt ibland. Jag ber om ursäkt.

Som glad amatör är jag glad att jag slipper knalla runt med sådan utrustning som proffsen behöver!

En anledning till att jag valde Fourthirds var att det skulle vara kompaktare... Nu är ju inte så fallet om man vill ha vädertätat och ljusstarkt, men jag får i alla fall motsvarande 24-400 mm på två objektiv. Parat med en teleconverter bör en "normal" amatör greja typ 95% av alla foton, möjligen macro undantaget (men det kan ett par mellanringar fixa!). 2 gluggar + kamerahus = 2,5 kg. Med kameraväska och diverse tillbehör inkl. stativ som mest 7-8 kg. Hanterbart även om man är ute en hel dag.

(En annan anledning kan ju vara att Zuiko Digital 12-60 absolut krossar konkurrenter som Nikkor 17-55...

Olympus E-3 review Cameralabs outdoor results )

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-12 22:50
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Som glad amatör är jag glad att jag slipper knalla runt med sådan utrustning som proffsen behöver!

(En annan anledning kan ju vara att Zuiko Digital 12-60 absolut krossar konkurrenter som Nikkor 17-55...

Olympus E-3 review Cameralabs outdoor results )

Har precis uppgraderat till en Nikkor AFs 14-24 (N) ED och kan nog säga
att det är nog den över dj..lga glasbit jag har .. den är som 3 fasta gluggar
o Nanocrystal .. verkligen lystrar om den .. en liten suck bara 1kg tung o repkänslig..
stort pucklock som man bör ha på vid förflyttning (konkav leans yta)
Nikon AF-S 14-24 mm and 24-70 mm F2.8G ED: Digital Photography Review

Oh, det är inget dåligt köp.

14-24 blev utsedd till bästa proffsobjektiv i TIPA 2008, bästa expertobjektiv blev just Olympus Zuiko Digital 12-60.

14-24 impar mycket just pga kant-till-kant skärpan, och sedan är det rätt häftigt med en sådan vidvinkel och kort skärpedjup (på en D3!): Far From Home on Flickr - Photo Sharing!

Själv tycker jag att det är lite kul att Olympus, som ofta får så mycket skit för sina sensorer och hela 4/3-standarden, visar var skåpet ska stå när det gäller gluggarnas absoluta prestanda. Optiken verkar i tester ofta överlägsen konkurrenternas, vilket bara stärker tesen om att det inte finns ett märke som är bäst på allt. Okej, D300 sopar mattan med E-3 när det gäller dynamiskt omfång och höga ISO men jämför man Nikons top-of-the-line 17-55 mot 12-60 så är det Olympus som vinner. För oss som mest fotar dagtid i bra förhållanden och gärna lite landskap och annat där kantskärpa kan vara trevligt, ja, då är valet inte på något sätt givet...!

Ibland har jag med mig två hus, för jag får inte in filmen i det digitala, eller 120-formatsfilmen vill inte in i 135mm-husen... eller C/Y-gluggarna fastnar inte på Pentaxkameran eller nåt... ibland bara för att det är kul att testa olika... ibland har jag bara med mig ett hus

Bevaka tråden