Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Objektiv till D300

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-13 22:28

Hej!

Har sett att det finns ganska många trådar och inlägg om just objektiv till Nikons D300. Jag är en amatör som verkligen gillar att fota. Fotar en del porträtt och landskap. Jag söker ett vettigt allround objektiv till D300:an. Detta objektiv lutar jag mot: Nikon 16-85mm f/3.5-5.6G AF-S DX ED VR. Är detta väl värt?

Mvh
soutine

Andra bra objektiv som det skrivs om här på detta forum:

18-70mm f/3.5-4.5 G-AFS ED-IF DX AF
- Helt ok.

Sigma EX 18-50/2,8 DC
- Verkar prisvärd.

Nikon 16-85mm f/3.5-5.6G AF-S DX ED VR
- Lutar mot denna.

Nikon 17-55 mm f/2.8 G IF-ED AF-S DX
- För dyr och nästan för bra.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-13 22:55

Vad jag förstått genom att läsa tester och här i forumet, så är 17-55mm ett proffsoptik och speciellt anpassat för DX-formatet. Om du vill ha ut det mesta av din D300:s prestanda, så är detta det bästa "allroundoptiken" du kan köpa. Både prestanda och byggkvalité.

Du lär få bra foton med 16-85mm och är till brännvidden ett bättre allroundobjektiv. Men jag antar att du inte får ut D300:ans fulla potential.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-13 22:58

Hmm .. D300 är ett kanon hus
och nu ska du köpa en glugg med en budget runt 6-7 tusen ..
för min del i det här läget tittar du på en VR DX optik vilket är skysst ->
Absolut i tanke på att ljusstyrkan på 16-85 ligger upp till 5,6!! då hade jag
direkt gått på Nikkor 18-200 3,5/5,6 VR + sparat nån hundralapp + fått lite mer bränvid + att den ligger stadigare i handen
+ dom där 2mm är dock ingen störe skilnad och som sagt samma ljusstyrka!!
för pengen över köper du ett uv/filter + ett extra CF kort? /hehe