Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappade samtal

Tråden skapades och har fått 615 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-12 23:04

haha..sorry för alla fel i ovanstående text. Skriver från telefonen och är trött...

Funkade inte för mig heller. Fick nu Network lost error istället...tyvärr

Surprise - idag funkande allt som det skulle medans jag åkte samma väg jag alltid gör.
Tappar alltid samtalen i en viss korsning och sedan gång på gång några hundra meter därifrån. Men idag funkade allt hur bra som helst?!

jaja - måste prova i morgon igen och se om jag hade ovanligt mycket tur eller vad som nu hänt.

Ursprungligen av petterf:

Surprise - idag funkande allt som det skulle medans jag åkte samma väg jag alltid gör.
Tappar alltid samtalen i en viss korsning och sedan gång på gång några hundra meter därifrån. Men idag funkade allt hur bra som helst?!

jaja - måste prova i morgon igen och se om jag hade ovanligt mycket tur eller vad som nu hänt.

Jag provade igår igen.
Och det funkar helt problem fritt.

Har Telia gjort någon ändring eller är det dags för mig att köpa en lott kanske?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-05-14 23:53

Det är "lyckligtvis" även oupplåsta telefoner som har detta problemet, enligt rapporter av amerikanska laglydiga iphone-användare.

Måste bara meddela att jag igår natt fick mitt nummer porterat från Halebop till Glocalnet (Telenors nät) och har märkt en hundraprocenting förbättring än så länge. Inte ett enda droppat/brutet/tappat/hindrat samtal på hela dagen (!). Kommer inte ihåg när jag sist hade en HEL dag utan tappade samtal. Idag har jag haft 5-6 samtal på ca 2-3 minuter och alla har funkat finfint!

Hoppas bara att det håller i sig nu... Återkommer med uppdatering!

EDIT: Två dygn nu med massa samtal i varierande längd men inte ett enda samtal tappat! Ta i trä...

Senast redigerat 2008-05-15 23:54
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-05-16 15:09
Ursprungligen av shapic:

Det är "lyckligtvis" även oupplåsta telefoner som har detta problemet, enligt rapporter av amerikanska laglydiga iphone-användare.

Måste bara meddela att jag igår natt fick mitt nummer porterat från Halebop till Glocalnet (Telenors nät) och har märkt en hundraprocenting förbättring än så länge. Inte ett enda droppat/brutet/tappat/hindrat samtal på hela dagen (!). Kommer inte ihåg när jag sist hade en HEL dag utan tappade samtal. Idag har jag haft 5-6 samtal på ca 2-3 minuter och alla har funkat finfint!

Hoppas bara att det håller i sig nu... Återkommer med uppdatering!

EDIT: Två dygn nu med massa samtal i varierande längd men inte ett enda samtal tappat! Ta i trä...

Keep us posted!, Jag är beredd att testa allt nu för att få det att fungera. Har precis installerat appsupport och sitter med telias kundtjänst för att beställa 2g kort, men om detta inte fungerar så blir det telenors nät, mitt gamla knep med att stänga av wifin räcker inte på de mest utsattta ställena (Universitet och Hemmet där jag spenderar 95% av min tid)

Fan, iPhonen, can't live with it, can't live without it.

/C

Ursprungligen av carlge:

Keep us posted!, Jag är beredd att testa allt nu för att få det att fungera. Har precis installerat appsupport och sitter med telias kundtjänst för att beställa 2g kort, men om detta inte fungerar så blir det telenors nät, mitt gamla knep med att stänga av wifin räcker inte på de mest utsattta ställena (Universitet och Hemmet där jag spenderar 95% av min tid)

Fan, iPhonen, can't live with it, can't live without it.

/C

Vad säger dem till dig? Lyckats få tag i ett icke-3g kort?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-16 08:27

Nu har jag testat med 2.0 betan som jag lovade att återkomm med. Skillnaden med mottaningen var inte särskilt stor med Pwnagetool.
Efter en totalåterställning (till ej upplåst mjukvara) i iTunes, samt därefter upplåsning med Ziphone 3.0 och version 1.1.4, så har min iPhone med Teliaabonnemang fungerat klockrent. Återställ då telefonen med mjukvara från Apple direkt. Fungerade för mig. Har inte längre problem med mottagning i kombination med TELIA. (Kan tillägga att jag hade enorma problem innan &//M

Någon annan som kan bekräfta samma sak...? Innan man återställer allt än en gång...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-05-16 11:52

Jag hade stora problem men min nyinköpta 1.1.4 som jag låste upp med iliberty+.
tappade samtal stup i kvarten, typ vartannat samtal kom inte fram osv.
Beställde mig ett nytt gsm simkort (ej 3g) från Telia och lade in AppSupport for 1.1.4 från iclarified.com i samma veva, efter det har jag inte tappat ett enda samtal på över 1 vecka!

iClarified - iPhone - How to Patch AppSupport for 1.1.4 iPhones (Installer)

Ursprungligen av Mockan:

Jag hade stora problem men min nyinköpta 1.1.4 som jag låste upp med iliberty+.
tappade samtal stup i kvarten, typ vartannat samtal kom inte fram osv.
Beställde mig ett nytt gsm simkort (ej 3g) från Telia och lade in AppSupport for 1.1.4 från iclarified.com i samma veva, efter det har jag inte tappat ett enda samtal på över 1 vecka!

iClarified - iPhone - How to Patch AppSupport for 1.1.4 iPhones (Installer)

Hur lyckades du få ett icke 3g kort från telia? Via butik eller telefonsupport?
och vad exakt gör appsupport?

Har pratat med supporten och de sa att de inte hade några icke 3g, men att jag kunde prova åka runt till butikerna om någon hade något äldre kort kvar. Provade några i stockholm utan framgång...

Ursprungligen av Mockan:

Jag hade stora problem men min nyinköpta 1.1.4 som jag låste upp med iliberty+.
tappade samtal stup i kvarten, typ vartannat samtal kom inte fram osv.
Beställde mig ett nytt gsm simkort (ej 3g) från Telia och lade in AppSupport for 1.1.4 från iclarified.com i samma veva, efter det har jag inte tappat ett enda samtal på över 1 vecka!

iClarified - iPhone - How to Patch AppSupport for 1.1.4 iPhones (Installer)

Intressant. Ska testas.

Jag återställde min telefon helt i förrgår och låse upp med Liberty+. Har inget annat än SwePhone installerat via installer ännu. Igår jobbade jag hemifrån hela dagen (förort söder om Stockholm) och som vanligt inte ett enda problem. Idag sitter jag på Götgatan inne i Stockholm och har tappat alla samtal utom ett under dagen (totalt minst 10 "calls" för att få 3 "samtal").

Återkommer när jag kört med AppSupport en stund.

Update: Definitivt inte lösningen för min telefon. Droppar fortfarande samtal. Svårt att säga om det är bättre än innan... Det får tiden får utvisa.

(Och AppSupport ska väl följa med i SwePhone vad jag förstår.)

Senast redigerat 2008-05-16 16:31

Grattis. Köp en lott för säkerhetsskull

Ursprungligen av eimermusic:

Grattis. Köp en lott för säkerhetsskull

Har inte köpt någon lott ännu men för tredje gången i rad så funkade det.
Närmar vi oss ett under? Kommer jag att plocka hem jackpoten på lotto?

Nervpirrande fortsättning följer.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-05-17 12:54

Jag ringde bara supporten och bad om ett nytt simkort, frågade om jag ville ha 3g eller inte.
så nog ska det gå att få alltid.

Tack för tipset. Antar det är helt beroende vem man pratar med. De två gånger jag har försökt så fick jag beskedet att det inte gick att få samt att de inte hade några.

Gjorde ett nytt försök idag och får ett icke 3g kort på måndag eller tisdag. Bara att hålla tummarna

Man är ju mer än glad att man har tele2 när det finns folk som håller tummar för fulla muggar för att deras samtal inte ska avbrytas med felia!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-05-18 02:04

Har gått några dagar nu sedan jag bytte bort Telia/Halebop till Glocalnet/telenor och inte ett enda tappat samtal.. så jäkla skönt!

Till ni som bytt: Hur mycket långsammare upplever ni GPRS mot Edge? Jag surfar och mailar rätt mycket med iPhone och Edge är ju segt så det räcker Men om skillnaden inte är enorm kanske det är läge att byta operatör... igen.

Ursprungligen av eimermusic:

Till ni som bytt: Hur mycket långsammare upplever ni GPRS mot Edge? Jag surfar och mailar rätt mycket med iPhone och Edge är ju segt så det räcker Men om skillnaden inte är enorm kanske det är läge att byta operatör... igen.

Jag mailar bara med GPRS och jag vet inte hur mycket snabbare det går med EDGE. Men det är helt klart okej fart med GPRS!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-05-19 15:57

Uppdatering om byte från halebop till Glocalnet (telenors nät):

Har haft Glocalnet Kontant i 5 dagar nu och använt telefonen precis som vanligt. Har inte haft ETT ENDA brutet samtal. Så visst är det något speciellt konstigt med just iPhone och Telias nät. Tycker dock att det är skumt att det ändå finns några enstaka personer som rapporterat frekvent tappade samtal med iphone+telenor.

Hursomhelst så är jag extremt nöjd nu iallafall, och dessutom så är glocalnet kontantkort mycket mer förmånligt för mig än Halebop, så jag slog två flugor i en smäll där!

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-05-20 00:28

Lösningen?!

Hade extremt stora problem med tappade samtal och glapp i samtalen. Har Tele2 abonnemang. Hade låst upp med Ziphone.

Följde ett tips jag hittade här i tråden:

Pawnade, ny bootloader (4.6), nu funkar det alldeles utmärkt, perfekt ljudkvalitet och inga tappade samtal (än...).

Kan det vara så enkelt?

Jag har oxo pawnad iPhone och Telia. Har inga problem överhuvudtaget med samtalen. / Midmus

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-05-20 14:55
Ursprungligen av Midmus:

Jag har oxo pawnad iPhone och Telia. Har inga problem överhuvudtaget med samtalen. / Midmus

Det finns många som har iPhone och Telia utan några som helst problem så det är inget nytt. Men om du hade problem med tappade samtal innan du pwnade din iphone och att problemen försvann efter att du pwnat den, då är det nytt...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-05-20 14:55
Ursprungligen av emiand:

Hade extremt stora problem med tappade samtal och glapp i samtalen. Har Tele2 abonnemang. Hade låst upp med Ziphone.

Följde ett tips jag hittade här i tråden:

Pawnade, ny bootloader (4.6), nu funkar det alldeles utmärkt, perfekt ljudkvalitet och inga tappade samtal (än...).

Kan det vara så enkelt?

Hur länge har det varit problemfritt då?

Senast redigerat 2008-05-20 20:15
  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-20 19:19

Jag hade problem från början när jag bytte till Telia och låst upp med ZiPhone.
Gjorde om allt med Pwnage och telefonen är i princip omöjlig att ringa med, bryts konstant.

Ska byta till ett Tele2-kontantkort tror jag efter nästa räkning. Telia kan dra åt helv...
Värsta servicen jag nånsin kommit i kontakt med också.

Jag har två nya möjliga teser om detta. Lika dålig vetenskaplighet som tidigare

Kan ett bytt SIM-kort räcka? Alltså ett kort som inte använts i någon annan telefon. Minns att det på den gamla onda tiden löste problem när jag bytt Nokia->Ericsson eller tvärt om. Minns inte vilket det var. Den ena telefonen kunde liksom inte göra sig kvitt nått skräp den tidigare sparat på kortet och tipset från dåvarande Europolitan var helt enkelt att bara byta kortet.

Vi som har problem. Har vi alla haft en "dålig" upplåsning i telefonens historia? Jag minns inga egentliga problem innan 1.1.4 då jag samtidigt olyckligtvis använde iPlus (se nedan).

Vad tror ni andra om dessa vilda gissningar?
Se nedan för vad min lur fått gå igenom hittills.

--- upplåsnings-historik ---
Jag hade först upplåst med ZiPhone (kanske v2.0 från precis när 1.1.3 kunde hackas i februari). Noterade inga störa problem. I efterhand kan jag minnas något enstaka tappat samtal men inget uppseendeväckande.

När 1.1.4 kom låste jag upp med iPlus (den jäkla skitversionen de glömt nämna att bara hälften funkade på PPC = fuckat telefon innan jag lyckats fixa den på en intel-mac). Efter det började problemen komma dock utan tydlig eller bevisad korrelation med 1.1.4 eller iPlus.

Förra veckan fick Liberty+ chansen. Fortfarande problem.

Igår BootNeutrade jag telefonen från 3.9fb till 4.6. Fortfarande problem.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-05-20 20:18

Min nalle var 1.0.2 när jag köpte den (lääänge sedan alltså ;P). Kommer inte ens ihåg hur jag låste upp den då... men det var säkert ingen bra metod Efter det uppgraderade jag till 1.1.1 och låste upp den, sedan uppgraderade jag till 1.1.4 och körde iLiberty+.

Tror inte på lösningen men nytt simkort då jag använt "begagnade" simkort från t.ex. telenor och som inte strulat alls..

Min rekommenderade lösning: Byt operatör!

Jag köpte en 1.1.4 OTB, reggade ett Telia-abonemang.

En gång bad jag faktiskt min fästmö att sluta prata,
för att vi snackat så överdrivet länge i telefon...

Fattar ni vad jag menar?

Ursprungligen av gameover:

Jag köpte en 1.1.4 OTB, reggade ett Telia-abonemang.

En gång bad jag faktiskt min fästmö att sluta prata,
för att vi snackat så överdrivet länge i telefon...

Fattar ni vad jag menar?

_Synd_ att du inte har samma problem med tappade samtal som alla andra, annars hade du sluppit be fruntimmret sluta prata..:D

Om du förstår vad jag menar;)

Bevaka tråden