Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Neriks har inte tid, jag har kollat. Och jag misstänker det blir dyrt att gravera...?

Jag behöver inte färg, och gillar den klassista looken med vit text på svart bakgrund.
Men laztetran på ljus bakgrund är ju inte fel heller, det har man ju sett.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-14 22:22

Jo, det kan nog bli dyrt att gravera..

Ett alternativ är självhäftande film och sen bara fästa den på frontpanelen - det gjorde jag med min x0xb0x - och det ser ju bra ut! Svart och grön frontpanel... - sprejlack på det så håller det bra också! (enda problemet är att självhäftande A4-papper ofta krymper i laserskrivaren.. iaf typ 0.4mm eller något sånt - men det räcker för att det ska bli fel iaf..)

Senast redigerat 2008-05-14 22:49

jag väljer nog hellre vanliga vridpotar då det ju är lättare att bara borra ett hål...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-15 13:09

Men kan du inte posta en gammal bild då?

Senast redigerat 2008-05-15 13:34
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-15 13:32

Är det inte denna?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-15 15:05
Ursprungligen av Pehr:

Är det inte denna?

Det är den. Finns på hans eminenta hemsida:

Roland System 100M Custom Engineering

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-15 13:35

Coolt om det är den!

- En fråga (egentligen samma fråga som jag ställde på sidan 3, men jag känner att jag fortfarande inte förstår svaret..).

Jag har ju en ringkärnetransformator. 2x30V 120VA - som tydlingen inte är något att ha? Men jag kan inte förstå varför. 120VA är tydligen förmycket? Men det är väl bara en övre gräns på hur mycket jag kan belasta den? Visst, det kanske är lite väl overhead, men ändå?

En fundering då - eftersom det är förmycket? Om jag skulle driva 3st PSU-kort med den och då få det att fungera?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-15 13:58

Svarade jag inte på ditt pm om det?;)

Citat:

Grejjen är att om du ska trappa ner spänningen till +/-15 V med 7815/7915 så kommer regulatorerna bli väldigt varma pga av den stora spänningsskillnaden (och troligtvis brinna). 30VAC blir säkert 40-45V DC oregulerat och en sådan spänningsreducering klarar inte en 78/79-regulator av.

Det finns andra sätt att lösa det, men jag är inte helt säker på dem. Antingen kan man använda flera regulatorer parallellt eller regulera spänningen i steg ner mot 15V DC.

Kanske finns det fler sätt men jag är som sagt inte säker.

kolla Elliott Sound Products - The Audio Pages (Main Index) han kanske har.

Tex: ESP Projects Pages - DIY Audio and Electronics - Power Supplies ,
Elliott Sound Products - Linear Power Supply Design och
Power Supply Wiring Guidelines .

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-15 13:59

Ja, men jag förstår ju inte ändå :">

Senast redigerat 2008-05-15 14:13
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-15 14:02

Det är ingen större fara att det är 120VA, utan att det är 2x30VAC. Det bästa för +/-15V hade kanske varit 2x15VAC eller 2x18VAC istället...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-15 14:11

Jaaa!

Nu förstod jag. Jag hade ju hängt upp mig på helt fel sak!

Nu känner jag mig smart igen!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-15 14:21

Jag är ingen PSU-expert, men jag tror det är det som är kruxet. Kanske finns det ett sätt att få ner spänningen till 15V DC...

Idé: Undrar om det inte går med LM317/LM337-regulatorer. De klarar tydligen höga spänningsskillnader.
http://www.fairchildsemi.com/ds/LM/LM317.pdf
http://www.phys.hawaii.edu/~bryce/component_data/LM337-D.pdf

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-15 23:31
Ursprungligen av Pehr:

Jag är ingen PSU-expert, men jag tror det är det som är kruxet. Kanske finns det ett sätt att få ner spänningen till 15V DC...
Det finns andra sätt att lösa det, men jag är inte helt säker på dem. Antingen kan man använda flera regulatorer parallellt eller regulera spänningen i steg ner mot 15V DC.

Kanske finns det fler sätt men jag är som sagt inte säker.

Idé: Undrar om det inte går med LM317/LM337-regulatorer. De klarar tydligen höga spänningsskillnader.
http://www.fairchildsemi.com/ds/LM/LM317.pdf
http://www.phys.hawaii.edu/~bryce/component_data/LM337-D.pdf

Din förklaring är ganska ackurat, du kan nog inte förklara bättre.

>Zthee) Det borde den ju klara..
> Fast efter att man har likriktat den så kanske den inte ligger på 30V utan lite mer?

Det är just det som är problemet, när du har höga AC spänningar att börja med
och sen när du lägger till filter kondingarna så stiger spänningen ännu mer....
drastiskt i obelastat tillstånd bör tilläggas!

LM317/337 är vad man kallar en differentiell eller floating regulator den klarar en
**skillnads** spänning mellan in och ut på 35-40Volt men den kan placeras var
som helst i ett spännings paket om tex 200V om man vill.

Fortfarande är det så att det är dumt att lasta en LM317 med 30V AC du får bara
problem senare. Kontentan är den att om du inte förstår vad du gör nu så kommer
du inte att förstå mer efter att regulatorn och alla dina moduler har brunnit upp!;)

Sälj den där 2x30V trafon till nån som vill bygga ett litet PA steg på 20-30W i stället.
Det är den helt perfekt för.

Senast redigerat 2008-05-16 02:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 08:13
Ursprungligen av Heualia:

Kontentan är den att om du inte förstår vad du gör nu så kommer
du inte att förstå mer efter att regulatorn och alla dina moduler har brunnit upp!;)

Sälj den där 2x30V trafon till nån som vill bygga ett litet PA steg på 20-30W i stället.
Det är den helt perfekt för.

Sant sant!

Någon som vill köpa en trafo?

- Satt igår och pillade med lite gamla moduler. Fick igång en EFM ADSR modul som jag bara har haft halvfärdig förut. Så nu har man en sån.

Enda modulen som ger mig lite huvudvärk just nu är, också en EFM, LFO. Fyrkantsvågen är typ halva styrkan av triangeln. Tänkte först att det bara var att uppa feedbackmotståndet i bufferopampen. Men är lite osäker på det. Sen ska det sitta en enkel VCA i den kretsen. Men den fungerar inte alls. Men det är typ 4 motstånd och 3 transistorer att felsöka. Så det borde jag få igång..

I helgen ska jag fixa sladdragningen till de 2 oscillatorerna jag inte gjort det på.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-15 14:25
Citat:

Output Adjustable Between 1.2V and 37V

Det borde den ju klara..

- Fast efter att man har likriktat den så kanske den inte ligger på 30V utan lite mer?

Får nog hugga mig en ny trafo från electrokit - köpa en 2x18V ist. Kostar ju inte så mycket, och man vill ju inte elda upp alla modulerna

åh fy f*n, den uggly gamla bilden....som var på matrixsynthbloggen när jag visade hur man kunde bygga modularsynthställ av ikea delar..... och systemet är större än så idag

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-15 15:34
Ursprungligen av synth_ollie:

åh fy f*n, den uggly gamla bilden....som var på matrixsynthbloggen när jag visade hur man kunde bygga modularsynthställ av ikea delar..... och systemet är större än så idag

Stämmer på bilden på din hemsida är det ett helt kabinett till

Förstående partner?

har ni sett threeler filtret ?

electro-music.com :: View topic - The Threeler

varkar rätt så intressant....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 08:46

http://www.bridechamber.com/bridechamber.com/Threeler%20PCB_files/threeler_klee_572.mp3

LJudexemplet på Bridechambersidan låter som gammalt TV-spel.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-16 09:18
Ursprungligen av zthee:

LJudexemplet på Bridechambersidan låter som gammalt TV-spel.

YouTube - Wizard of Wor

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 09:33

Beställa?

Har ju efterlyst ngt att köpa hela veckan Det är fredag ju. Bara att ni drar ner påspriten i helgen så har ni råd...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-16 10:36
Ursprungligen av Dego:

Beställa?
Har ju efterlyst ngt att köpa hela veckan Det är fredag ju. Bara att ni drar ner påspriten i helgen så har ni råd...

Kanske beställa nån MOTM-modul, de levererar ju kit:
http://www.synthtech.com/motmcat5.pdf

T ex motm-420 "ms20-vcf" verkar ju nice...;)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 10:58
Ursprungligen av kroffe:

Kanske beställa nån MOTM-modul, de levererar ju kit:
http://www.synthtech.com/motmcat5.pdf

T ex motm-420 "ms20-vcf" verkar ju nice...;)

The threeler fann ju i kit med...

ms-20-vcf finns ju att göra egen pcb med hyffsat enkla komponenter att fixa. Blir billigare... Måste hålla lite i pengarna

http://www.analog-synth.de/synths/mod2/ms20filter/rene_ms20_filter_clone%20rev%204.pdf

CA3080 är väl lite knepig men har ju blivit fet på att hitta komponenter nu så jag är inte ens orolig...O:-)

jag håller precis på att bygga ihop ett motm-420 pcb åt en kille, ska bli spännade att höra hur mycket "real-ms20" det låter

annars så väntar jag på nya versionen av oakleys svf, pcbt kommer i juni

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 11:01
Ursprungligen av synth_ollie:

jag håller precis på att bygga ihop ett motm-420 pcb åt en kille, ska bli spännade att höra hur mycket "real-ms20" det låter

annars så väntar jag på nya versionen av oakleys svf, pcbt kommer i juni

Ser fram emot ljudklipp så jag kan bestämma mig sen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 11:17

Jag måste erkänna att jag stör mig väldigt mycket på alla ljudklipp som visas upp på olika siter. När folk ska dema ett filter så är det typ 30sekunder av ett ljud som låter på ett visst sätt. Men inga specar på vad det är för oscillator, eller hur många? Eller vågform och/eller modulation på inkommande utgående ljud. Bästa vore ju om man bara körde brus genom

Sen beror det ju mycket på om det som spelas är snyggt eller inte. En bra slinga som demar ett filter får ju det att låta bättre än när någon plinkar atonalt i otakt.

På önskelistan:
- skriv upp vilka saker som används.
- generiska melodier (Jag ångrar mig! Det ska ju inte låta bra eller dåligt, det ska bara låta).
- först 10 sekunderna alltid torr signal. Sen själva demot.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 11:24
Ursprungligen av zthee:

Jag måste erkänna att jag stör mig väldigt mycket på alla ljudklipp som visas upp på olika siter. När folk ska dema ett filter så är det typ 30sekunder av ett ljud som låter på ett visst sätt. Men inga specar på vad det är för oscillator, eller hur många? Eller vågform och/eller modulation på inkommande utgående ljud. Bästa vore ju om man bara körde brus genom

Sen beror det ju mycket på om det som spelas är snyggt eller inte. En bra slinga som demar ett filter får ju det att låta bättre än när någon plinkar atonalt i otakt.

På önskelistan:
- skriv upp vilka saker som används.
- generiska melodier (Jag ångrar mig! Det ska ju inte låta bra eller dåligt, det ska bara låta).
- först 10 sekunderna alltid torr signal. Sen själva demot.

-Direkt line in med. Så man inte får höra via någon otäcka data högtalare....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 11:29

Ja, speciellt på youtube!

Filma med digitalkameran och dess inbyggda mikrofon. Då kan man ju lika gärna göra en stumfilm och skriva en beskrivande text om hur det låter.

Idag är jag bitter och sur. Haha!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-16 11:49
Ursprungligen av zthee:

Ja, speciellt på youtube!
Filma med digitalkameran och dess inbyggda mikrofon. Då kan man ju lika gärna göra en stumfilm och skriva en beskrivande text om hur det låter.

Typ som den här då:
YouTube - Sequencer
O:-)

visst kan jag fixa motm420 ljudklipp, i nästa vecka eller så....

& håller med, det är mkt svårt att göra ljudklipp som gör t.ex ett vcf rättvisa

i ms20vcf fallet så tycker jag personligen att det intressantaste med det filtret är hur mucket det kan vräla/dista, inte hur det låter att göra t.ex syntbasljud med.... så det blir ett sånt "oljuds-ljudklipp" ni får isf...

Bevaka tråden