Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 17:09
Ursprungligen av synth_ollie:

visst kan jag fixa motm420 ljudklipp, i nästa vecka eller så....

& håller med, det är mkt svårt att göra ljudklipp som gör t.ex ett vcf rättvisa

i ms20vcf fallet så tycker jag personligen att det intressantaste med det filtret är hur mucket det kan vräla/dista, inte hur det låter att göra t.ex syntbasljud med.... så det blir ett sånt "oljuds-ljudklipp" ni får isf...

Tiden är inne!

Ursprungligen av Dego:

Tiden är inne!

hallooo,

jag är förkyld som ett litet svin så det har uppstått en viss fördröjning på allt,
men det kommer, aj pråmiss !

här är annars lite cgs digital noise
http://www.analogue.org/roland100m.ce/media/dng.mp3
(om ni inte sett/hört redan i e-m tråden)

alltså jag diggar dng; n stenhårt- instant 8bit arcade game noise !

Senast redigerat 2008-05-29 10:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-29 10:31

Störtskönt!
Måste hem och bygga klart min!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-29 11:24

hallooo,

jag är förkyld som ett litet svin så det har uppstått en viss fördröjning på allt,
men det kommer, aj pråmiss !

Krya på dig! Själv sjuk. Var doktorn idag och hade bihåleinflammation ska gå och hämta medicin nu.

Lät grymt juste den där 8bits noicen. Låter lite som SN Voice som jag ska bygga snart... SKa bara scora en LM394.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-29 17:33

nice :cool:, låter nästan som min SN-Voice

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-29 18:25
Ursprungligen av Pehr:

nice :cool:, låter nästan som min SN-Voice

Kom igen Pehr! Såg du byggt din SN Voice. Lite mer ljudexempel! Bild etc

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 12:47

Haha - den fick jag äta upp

Fast den hade ju lika gärna kunnat vara en stumfilm. Eftersom jag mest ville visa att den kunde blinka! (Ska köra en stumfilm med Sekun och oscilloskopet i helgen, bara för det!)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 12:55
Ursprungligen av zthee:

Haha - den fick jag äta upp

Fast den hade ju lika gärna kunnat vara en stumfilm. Eftersom jag mest ville visa att den kunde blinka! (Ska köra en stumfilm med Sekun och oscilloskopet i helgen, bara för det!)

Hahaha...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 13:18

Men nu till något helt annat:

Epoxylim!

Jag börjar mer och mer fundera på att lima ihop modularen. Det låter helt skevt. Men fan vet om det ändå inte blir bra.

Det är mest mina "pot-brackets" som är funderar över. Nu har jag ju köpt beslag som jag tänkte borra upp och fästa med hjälp av pottarna. Men om det inte fungerar så funderar jag på att limma fast dem på fria ytor med epoxy.

Det ska ju inte belastas hårt och inte dras i. Det känns som om det kan fungera?

Funderar även på hur jag skulle kunna fästa en mutterlist i själva träkabinettet.

Funderar på att köra på samma sak. Limma fast listen mot ett likadant beslag som ovan och sedan bara fästa i det.. bifogar en fin illustration..

Vad tror ni? Kommer det bara lossna och bli hopplöst? Andra alternativ är ju att bocka listen och fästa den i träkabinettets sidor..

Känns som det kan gå precis hur som helst!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-16 14:33
Ursprungligen av zthee:

Det ska ju inte belastas hårt och inte dras i. Det känns som om det kan fungera?
Funderar på att köra på samma sak. Limma fast listen mot ett likadant beslag som ovan och sedan bara fästa i det.. bifogar en fin illustration..
Vad tror ni? Kommer det bara lossna och bli hopplöst? Andra alternativ är ju att bocka listen och fästa den i träkabinettets sidor..
Känns som det kan gå precis hur som helst!

Så länge kabinettet inte ska fraktas långt på skumpiga vägar bak i nån turnébuss så funkar det nog...;)

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-05-16 13:28

mutterlist!

dagens ord!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 14:41

Om den ska fraktas långt kan man ju alltid ta med sig en extra tub Så får man limma på plats. Eller bara gaffa ihop den

Annars kan du väl sätta en trälist och fästa mutterlisten mot.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 15:56

Hur menar du?

- edit. Ritade två misstänkta förslag.

Men skruvar man in den från framsidan så blir det ju problem..

Du borde kunna skruva även från framsidan om du försänker hålen lite och använder
försänkt skruv. Men jag har inte tänkt så noga på det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 20:07

Det är alltid trevligt med bilder?

Testkörde EFM LFOn igår.

ADSR:en fungerar tydligen..

LFOn igen.

Testkör Filtret och LFOn. Men fungerar inte som det är tänkt..

Och här är prylarna som allt ska stå vid sen när det är klart

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-18 01:07

Vad är det för fel på filtret? Går det inte ner tilräckligt långt?

Snygg resonans iaf

Ursprungligen av zthee:

Testkör Filtret och LFOn. Men fungerar inte som det är tänkt..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 20:11

Jag ser att du har fäst kretskorten likadant som jag bakom panelerna...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 20:33

Fast jag ska ju försöka fästa dem på något bättre sätt sen..

I värsta fall monterar jag fast dem i själva lådan. Men det är en nödlösning..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 20:37

Jo, jag hade tänkt bocka till aluminiumplåt i remsor och fästa dem i pottarna/jacken. Det har bara inte blivit av än...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 20:43

Mmm, den tanken har slagit mig med. Jag har aluplåt, men ingenting att bocka med. Och såga remsor är ju ungefär lika roligt som världskrig..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-18 10:35
Ursprungligen av zthee:

Mmm, den tanken har slagit mig med. Jag har aluplåt, men ingenting att bocka med. Och såga remsor är ju ungefär lika roligt som världskrig..

Köp skruvstäd på biltema. Inte så dyrt. Begagnade borde ju nästan vara graits....

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-16 21:33

Visst är det din uber grosses trafo man ser i bakgrunden!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 23:12

Du menar på den bilden med LFOn och filtret?

Nej, det är en annan, som lämnar ±15V ut. Snodd från en Fostex D-10 DAT..

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-17 01:26

Japp! Jaha! Ser bra ut! Kör med den slipper du köpa!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-17 15:52

Mmm, jag har funderat på det..

Klurade ut vad det var för fel på EFM filtret iaf. Det vill ha ±12V och inte ±15V. Så får väl sätta 2 regulatorer innan det då. Kanske ska göra det på de andra EFM-modulerna också. Så fungerar de helt korrekt..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-18 11:44

Pehr, Felet ligger i att resonansen du ser på bilden syns endast om oscilloskopet är inställt på typ 1mV. Så utvoymen är typ 4mVpp. Det låter väldigt väldigt lågt. Men när jag drog ut sladden ur strömmen, och strömmen sjönk. Så lät det "....bbbBBBBBOOUUUUUWWWWWwwwww............" ur hörlurarna jag hade inkopplat. Så den gillar tydligen inte ±15V, utan vill verkligen ha ±12V

Dego, Har ju ett skruvstäd på vinden Behöver jag bara något som är motoriserat och sågar. För stå och handjaga gör jag inte!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-18 12:36
Ursprungligen av zthee:

Pehr, Felet ligger i att resonansen du ser på bilden syns endast om oscilloskopet är inställt på typ 1mV. Så utvoymen är typ 4mVpp. Det låter väldigt väldigt lågt. Men när jag drog ut sladden ur strömmen, och strömmen sjönk. Så lät det "....bbbBBBBBOOUUUUUWWWWWwwwww............" ur hörlurarna jag hade inkopplat. Så den gillar tydligen inte ±15V, utan vill verkligen ha ±12V

Dego, Har ju ett skruvstäd på vinden Behöver jag bara något som är motoriserat och sågar. För stå och handjaga gör jag inte!

Du får köpa en vinkelslip på bauhaus på öppetköp. Såga och sedan lämna tillbaka den

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-18 13:04
Ursprungligen av zthee:

Oj, jaha. Det verkar konstigt. Det borde inte vara så stor skillnad på 12 och 15 V tycker jag

Sticksåg med rätt sågblad eller metallcirkelsåg funkar oxå.

Bevaka tråden