Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Iphone - Hong Kong

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-02-14 15:08

Hejsan!

Nu är det så här att min mammas kille va i Hong Kong och köpte sig en iphone med ett Chip (AnySIM, TurboSim eller nå liknande, står inte på den) utan att han visste om det. När han kom till Sverige fungerade telefonen utan problem.

Han är väldigt oteknisk (vet inte varför han köpte telefonen) och när han öppnade SIM-korts luckan och såg sitt SIM-kort med CHIPET så trodde han att SIM-kortet va sönder och beställde ett nytt från TELIA. Han körde i det nya SIM-kortet och avaktiverade sitt gamla SIM-kort. Och därefter så fungerar inte IPHONE.

Jag bor inte hemma så jag kunde dessvärre inte stoppa honom från hans tokigheter. Men när jag va där på besök så försökte jag byta över Chipet på hans nya SIM-kort. Allt satt på bra och vi körde in den i telefonen. Men man kom bara in Emergency call only (eller vad det nu står).

Forskade lite runt omkring detta och hittade ett sätt att se hans Firmware. Den va på 1.1.3 (413.3.13, eller va det nu stod). Men enligt honom har han INTE uppgraderat sin telefon hemma i Sverige. Som jag har förstått det så görs det i iTunes och man ska godkänna uppgraderingen osv. plus att det tar lite tid att göra det i iTunes (kan jag tänka mig) och iphonen måste väl jobba lite för att få in den nya uppgraderingen. Men hursomhelst har han inte gjort det här. Men enligt version så är det 1.1.3.

Nu undrar jag hur kan den vara version 1.1.3 om han inte har uppgraderat telefonen. För den versionen ska ju inte fungera med chipat-SIM kort så att säga. Den fungerade ju innan han fick sitt nya SIM-kort.

Jag har dessvärre inte varit i kontakt med iphone innan, men har lite koll på saker och ting.

Har jag gjort fel när jag bytte över chip-SIMet ?

Vore oerhört tacksam för lite hjälp.
Har inte telefonen här idag, men kommer få ta hem den inom en snar framtid för att pilla med den.

Mvh // Z

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-14 16:34

Lås upp telefonen med ZiPhone och kasta kortet.
Kolla runt lite här för mer info.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-14 18:03

snabb guide:
1. koppla iphone till datorn
2. välj restore när i itunes tryck bara ok hela vägen
3. när det är klart så kommer det bara stå Please activate och "slide for emergency calls" (Detta är normalt)
4. gå till http://zibree.blogspot.com/2008/02/ziphone.html och ladda ner senaste Ziphone versionen
5. packa upp den filen, kör den och välj alternativen "activate, unlock, jailbreak" och tror även debug, klicka på Start. Vänta i ca 5 minuter. Nu kan han använda den med alla simkort.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-14 18:49

Du kan följa den här guiden.

//Rob

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-02-14 23:37

Ok tack som bara den för svaren!

Såg precis att det där ZiPhone va en nyhet på www.ifun.se.

Ska testa sen när jag fått telefonen i handen.

Tack igen för svaren. Återkommer om jag får problem!

Mvh // Z

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-02-15 19:55

En fråga jag kom på.

Måste man använda MAC för att använda Ziphone ?

Finns det något för PC ?

/ Zomba

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-15 20:07
Ursprungligen av Zomba:

En fråga jag kom på.

Måste man använda MAC för att använda Ziphone ?

Finns det något för PC ?

/ Zomba

Finns för både Mac och PC. Kolla på www.ziphone.org

//Rob

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-02-27 21:41

Hej igen!

Nu har jag använt och installerat Ziphone i telefonen. Allt funkar bra och telefonen fungerar med vilka SIM-kort som helst, vilket är bra!

Det jag inte förstod va vilka program jag ska installera nu ?

stod nått om
BSD Subsystem
Community Sources
SwePhone

Hur installera jag dessa? Och var hittar jag info om dem?

Vad mer ska jag göra efter att installerat ZiPhone ? Några tips?

Mvh // Z

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-02-28 07:43

Lekte med telefonen igår så hittade allt det där i installern.

Inte lätt och veta andra gången man håller i en iphone !

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-28 09:55
Ursprungligen av Zomba:

Lekte med telefonen igår så hittade allt det där i installern.

Inte lätt och veta andra gången man håller i en iphone !

Nej, men det finns MYCKET skrivet här, bara att söka och läsa

vänta nu..jag trodde inte att HK hade börjat sälja iphones?

Ursprungligen av cykelhjul:

vänta nu..jag trodde inte att HK hade börjat sälja iphones?

Precis som i Sverige så har nog ett antal iPhone's importerats även till Hong Kong innan officiellt släpp.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Precis som i Sverige så har nog ett antal iPhone's importerats även till Hong Kong innan officiellt släpp.

Då snackar vi om äkta grejer va? Vad ligger priset på?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-05-18 01:13

Inte mycket lägre än i Sverige skulle jag tro. Importörerna säljer knappast telefoner för att ha kul - de ska ju tjäna pengar också.

då kanske det inte är värt det. Någon som vet om mobiler, (inte iphone), fungerar om man har köpt hem den från t.ex. HK?

1
Bevaka tråden