Hejsan!
Nu är det så här att min mammas kille va i Hong Kong och köpte sig en iphone med ett Chip (AnySIM, TurboSim eller nå liknande, står inte på den) utan att han visste om det. När han kom till Sverige fungerade telefonen utan problem.
Han är väldigt oteknisk (vet inte varför han köpte telefonen) och när han öppnade SIM-korts luckan och såg sitt SIM-kort med CHIPET så trodde han att SIM-kortet va sönder och beställde ett nytt från TELIA. Han körde i det nya SIM-kortet och avaktiverade sitt gamla SIM-kort. Och därefter så fungerar inte IPHONE.
Jag bor inte hemma så jag kunde dessvärre inte stoppa honom från hans tokigheter. Men när jag va där på besök så försökte jag byta över Chipet på hans nya SIM-kort. Allt satt på bra och vi körde in den i telefonen. Men man kom bara in Emergency call only (eller vad det nu står).
Forskade lite runt omkring detta och hittade ett sätt att se hans Firmware. Den va på 1.1.3 (413.3.13, eller va det nu stod). Men enligt honom har han INTE uppgraderat sin telefon hemma i Sverige. Som jag har förstått det så görs det i iTunes och man ska godkänna uppgraderingen osv. plus att det tar lite tid att göra det i iTunes (kan jag tänka mig) och iphonen måste väl jobba lite för att få in den nya uppgraderingen. Men hursomhelst har han inte gjort det här. Men enligt version så är det 1.1.3.
Nu undrar jag hur kan den vara version 1.1.3 om han inte har uppgraderat telefonen. För den versionen ska ju inte fungera med chipat-SIM kort så att säga. Den fungerade ju innan han fick sitt nya SIM-kort.
Jag har dessvärre inte varit i kontakt med iphone innan, men har lite koll på saker och ting.
Har jag gjort fel när jag bytte över chip-SIMet ?
Vore oerhört tacksam för lite hjälp.
Har inte telefonen här idag, men kommer få ta hem den inom en snar framtid för att pilla med den.
Mvh // Z