Kanske Yamaticie tror att terminalen är enda sättet att tvångsavsluta program, men det är det inte. Allt marcushedenstrom skriver är helt korrekt, men det finns ett program du kan göra samma saker med, det ligger här:
(Din hårddisk) > Program > Verktygsprogram > Aktivitetskontroll
Dels har du en lista på alla processer, dels kan du markera en process och klicka på knappen "Avsluta process". Det finns även värdefull information att få i samma program, tex hur stor last din processor drar, vilket program som drar mest, man kan även söka fram processer med ett visst namn, tex söka på itunes.
Du ser även ledigt minne, hårddiskaktivitet, hårddiskutnyttjande och nätverkstrafik.
Kolla även menyalternativet Fönster > Processoranvändning. Då får du ett litet frisvävande fönster som alltid visar hur mycket processor som används.
Alternativ
Det finns ett snabbkommando för att avsluta program, håll ner Alt + Kommando (Äpple-tangenten) och tryck med de två nedhållna på Escape. I dialogrutan som kommer upp kan du avsluta ett visst program. Ibland står det att programmet kraschat där i, men inte jämt. Det är i så fall rödmarkerat och det står "(Svarar inte)" vid programnamnet.
Om du föredrar terminalen är det förstås helt OK det med.
Förresten, det är möjligtvis inte så att fönstret i iTunes helt enkelt är miniminerat och ligger i dockan? Tryck kommando + alt + 1 för att gömma/visa fönstret i iTunes.
Edit: Kan även tipsa om denna tråd, i vilken jag efterlyste en kraftfullare form av tvångsavsluta, då tvångsavsluta inte fungerade för mig. Ser nu först nu, efter att jag skrivit allt detta, att du redan provat tvångsavsluta.
Finns det en kraftigare form av tvångsavsluta?