Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tvångsavsluta program via terminalen?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min Mac håller på att bli knäpp.
Det händer ofta nu att iTunes bara slutar fungera.
Oftast efter att datorn varit i viloläge över natten eller så.
iTunes är markerat i docken att det är igång, men det är både ja och nej.
Det är igång men jag kan inte använda det.
Rutan kommer inte upp, och man kan inte ens tvångsavsluta programmet.
Och det måste finnas ett roligare sätt än att starta om datorn så fort det händer.

Därför tänkte jag att det kanske finns något sätt att avsluta det via terminalen istället?
Ingen aning. Och inte vågar jag installera nya iTunes heller.
Har ganska gammal version nu. Vet inte vilken, kan inte kolla just nu heller. ^^'''

Finns det någon där ute som kan några bra tips eller så?

Med hjälp av terminalen kan du se vilka processer som körs på datorn. Närmare bestämt med hjälp av 'ps' (process status).

Skriv följande, så ramlar iTunes statistik ut.

ps -x | grep -i itunes

Notera det nummer som står längst till vänster på raden. Det är iTunes processnummer.
Jag får t.ex.:

402 ??         2:02.95 /Applications/iTunes.app/Contents/MacOS/iTunes -psn_0_196656

Så mitt iTunes har processnummer 402. För att avsluta det använder du kommandot 'kill'. Skriv:

kill 402

alternativt

kill -9 402

Ersätt givetvis 402 med det processnummer (PID) som ditt iTunes har just nu.
"kill" är detsamma som att avsluta. Med flaggan '9', alltså "kill 9" är detsamma som att göra force quit.

Du kan även skriva

killall iTunes

Lite enklare kanske.

Kanske Yamaticie tror att terminalen är enda sättet att tvångsavsluta program, men det är det inte. Allt marcushedenstrom skriver är helt korrekt, men det finns ett program du kan göra samma saker med, det ligger här:

(Din hårddisk) > Program > Verktygsprogram > Aktivitetskontroll

Dels har du en lista på alla processer, dels kan du markera en process och klicka på knappen "Avsluta process". Det finns även värdefull information att få i samma program, tex hur stor last din processor drar, vilket program som drar mest, man kan även söka fram processer med ett visst namn, tex söka på itunes.

Du ser även ledigt minne, hårddiskaktivitet, hårddiskutnyttjande och nätverkstrafik.

Kolla även menyalternativet Fönster > Processoranvändning. Då får du ett litet frisvävande fönster som alltid visar hur mycket processor som används.

Alternativ
Det finns ett snabbkommando för att avsluta program, håll ner Alt + Kommando (Äpple-tangenten) och tryck med de två nedhållna på Escape. I dialogrutan som kommer upp kan du avsluta ett visst program. Ibland står det att programmet kraschat där i, men inte jämt. Det är i så fall rödmarkerat och det står "(Svarar inte)" vid programnamnet.

Om du föredrar terminalen är det förstås helt OK det med.

Förresten, det är möjligtvis inte så att fönstret i iTunes helt enkelt är miniminerat och ligger i dockan? Tryck kommando + alt + 1 för att gömma/visa fönstret i iTunes.

Edit: Kan även tipsa om denna tråd, i vilken jag efterlyste en kraftfullare form av tvångsavsluta, då tvångsavsluta inte fungerade för mig. Ser nu först nu, efter att jag skrivit allt detta, att du redan provat tvångsavsluta.

Finns det en kraftigare form av tvångsavsluta?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-17 20:43

finns en fin funktion som heter hjälp när du har terminalen öppen, där kan du söka och hitta vad du söker.

Ursprungligen av Yamaticie:

Och inte vågar jag installera nya iTunes heller.
Har ganska gammal version nu. Vet inte vilken, kan inte kolla just nu heller. ^^'''

Ganska gammal? Gäller det även Quicktime?

Öppna program mappen, markera iTunes... då ser du vilken version du har (kolla Quicktime också).

Hmm, kan inte en för gammal version utav Quicktime ställa till det för iTunes och vice versa?

1
Bevaka tråden