Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon eller Nikon?

Tråden skapades och har fått 121 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-05-13 14:16

Tycker ju Nikonen är betydligt skönare att hålla i, canonen är obekväm och har litet grepp. Till canonens fördel är att den kan använda de flesta objektiv medans nikonen behöver objektiv med inbyggd af motor om man vill ha af, men finns gott utbud av det med. Canonen ska enligt tester krväva betydligt bättre optik för att matcha bildkvaliteten nikon producerar med ex kitobjektivet. JAg hade nog satsat på en nikon! Eventuellt en beg d70 som man kan få billigt!

.. eller D70s ännu hellre. Bör ligga runt en 2000,- begagnad.

Ursprungligen av Pascoe:

nikonen behöver objektiv med inbyggd af motor om man vill ha af, men finns gott utbud av det med.

Det gäller bara vissa modeller, som d40, d40x och d60, dessa kameror behöver objektiv med inbygd fokusmotor.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-05-17 16:42

Alltså hur stor nackdel är det att inte ha AF i huset? Är sugen på första systemkameran men vet inte vilken av EOS 400D eller D60 jag ska ta...vill ha en kamera att växa i utan att den får kosta alltför mycket.
Expert säljer D60+18-55 objektiv+blixt för 5999 kr just nu... 400D har de för samma pris.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-17 21:13
Ursprungligen av ledin:

Alltså hur stor nackdel är det att inte ha AF i huset? Är sugen på första systemkameran men vet inte vilken av EOS 400D eller D60 jag ska ta...vill ha en kamera att växa i utan att den får kosta alltför mycket.
Expert säljer D60+18-55 objektiv+blixt för 5999 kr just nu... 400D har de för samma pris.

såg oxå driven (Flach back) tom 31/aug ... ska inte favorisera men en skysst deal..

du lär inte bli missnöjd med en D60 den gluggen o blixten är helt ok!!

Ursprungligen av ledin:

Alltså hur stor nackdel är det att inte ha AF i huset? Är sugen på första systemkameran men vet inte vilken av EOS 400D eller D60 jag ska ta...vill ha en kamera att växa i utan att den får kosta alltför mycket.
Expert säljer D60+18-55 objektiv+blixt för 5999 kr just nu... 400D har de för samma pris.

Nackdelen är väl att du måste tänka på att du köper objektiv där det sitter motor i OBJEKTIVET eftersom du inte har en i huset om du vill ha AutoFocus (AF).

Förut vart det stor skillnad i pris på med eller utan motor i objektiven, men jag tror skillnaden krymper hela tiden. Sedan beror det ju på. Skall du ha 10 gluggar kanske det betyder ngt i kassan. Skall du ha två så spelar det ju mindre roll.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-05-17 21:53

400D har väl fler fokuspunkter också, (9 ?) mot D60s (3 ?). Sen har väl inte D60 snabbknappar till typ ISO? Har fått intrycket att 400Dn "varar längre", och jag vill ju som sagt ha en kamera att växa i ett tag.

Nej 10 gluggar kommer jag nog inte köpa. Ett telezoom typ 70-300 blir nog det första inköpet...

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-17 22:04
Ursprungligen av ledin:

400D har väl fler fokuspunkter också, (9 ?) mot D60s (3 ?). Sen har väl inte D60 snabbknappar till typ ISO? Har fått intrycket att 400Dn "varar längre", och jag vill ju som sagt ha en kamera att växa i ett tag.

Smartson - Digitalkamera - Nikon D60 - Tester och köpguider

Iso n är rätt enkel att dra upp o ner D-lightning är rätt skyst i vissa situationer..

desutom är det den nyaste mjukvaran somm sitter i den ?!

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-05-17 23:27

Jag har fattat det som att man måste in i menyn för att ändra? Lånade en 300D från skolan för ett tag sen och den hade snabbknapp... Så jag kan ju Canon, fast å andra sidan funkar väl alla på mer eller mindre samma sätt.

Man kan koppla fn-knappen till ISO, dessutom är det lätt att bläddra runt direkt på skärmen och ändra inställningarna där.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-05-18 22:01

Så ni röstar på D60 eller? Ska till Expert i morgon och klämma lite på dom... men det lutar åt 400D

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-19 02:11
Ursprungligen av ledin:

Så ni röstar på D60 eller? Ska till Expert i morgon och klämma lite på dom... men det lutar åt 400D

Jag köpte tillslut en D60. Jämförde också 400D och D60, men D60 kändes lite nyare (eftersom 400D är en utgående modell) och sen passade D60 bättre i min hand.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-05-19 07:22
Ursprungligen av vicce:

Jag köpte tillslut en D60. Jämförde också 400D och D60, men D60 kändes lite nyare (eftersom 400D är en utgående modell) och sen passade D60 bättre i min hand.

Okej vad tycker du om den?
Jag tycker nog att D60 är lite skönare att hålla i, men jag ska som sagt jämföra båda två sen. Det är ju ett bra erbjudande med D60, men jag är rädd för att jag kommer sakna 400Ds 9 fokuspunkter.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-19 20:21
Ursprungligen av ledin:

Okej vad tycker du om den?
Jag tycker nog att D60 är lite skönare att hålla i, men jag ska som sagt jämföra båda två sen. Det är ju ett bra erbjudande med D60, men jag är rädd för att jag kommer sakna 400Ds 9 fokuspunkter.

Snöa inte in på 9 fockuspunkter ..?! det gör dig inte till bättre fotograf

Snarare konsentrerar du dig på motivet inte massa knapp tryckande..

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-05-19 22:03
Ursprungligen av Trisen:

Snöa inte in på 9 fockuspunkter ..?! det gör dig inte till bättre fotograf

Snarare konsentrerar du dig på motivet inte massa knapp tryckande..

Heh nej det är sant. Men jag var inne och klämde på båda två idag, D60n är lite skönare, men kändes ändå lite för liten på nåt sätt. Så jag kör nog på 400D Det känns bäst så av nån anledning

Ursprungligen av ledin:

Det känns bäst så av nån anledning

På samma sätt som för 90% av svenskarna som köper en HP med Windows på Elgiganten?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-05-20 07:29
Ursprungligen av johan_tanying:

På samma sätt som för 90% av svenskarna som köper en HP med Windows på Elgiganten?

Ja precis...men det är väl inget fel med det? eller?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-20 10:07
Ursprungligen av ledin:

Heh nej det är sant. Men jag var inne och klämde på båda två idag, D60n är lite skönare, men kändes ändå lite för liten på nåt sätt. Så jag kör nog på 400D Det känns bäst så av nån anledning

Lycka Till

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-05-20 10:26
Ursprungligen av Trisen:

Lycka Till

Tack

Ursprungligen av ledin:

Okej vad tycker du om den?
Jag tycker nog att D60 är lite skönare att hålla i, men jag ska som sagt jämföra båda två sen. Det är ju ett bra erbjudande med D60, men jag är rädd för att jag kommer sakna 400Ds 9 fokuspunkter.

Om du vil llära dig fotografera kan jag rekommendera Pentax.
Där finns inget sånt skit som små pöttiga symboler för "Bergskedja"/"Porträtt","Nattfoto" ertc etc... Här har du tydliga bokstäver. bra funktioner. Byggd som en tank.

troligen en av de fem prylar jag skulle vilja bli begravd ihop med

Inbyggd antiskak, ISO-Program, SD-minneskort, bra RAW-läge.
En massa saker som hjälper dig att bli en bättre fotograf. Absolut inte plastig.
I princip finns allt du behöver (jaja, undervattenhus saknas dårå...).

Du har chansen knäppa en K10D biligt, många byter upp sig nu till K20D.
Det skall jag själv göra.

Nackdelar: Du kanske inte kan låna en glugg av bästa polarn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-26 01:37
Ursprungligen av ledin:

Okej vad tycker du om den?
Jag tycker nog att D60 är lite skönare att hålla i, men jag ska som sagt jämföra båda två sen. Det är ju ett bra erbjudande med D60, men jag är rädd för att jag kommer sakna 400Ds 9 fokuspunkter.

Har nu haft min D60 i lite mer än 2 veckor och är supernöjd. Tyckte att D60 kändes bättre i handen och var skönare.

Om du inte redan köpt kamera kan jag slänga upp lite bilder i morgon alt. tisdag om det är av intresse...

Själv är jag supernöjd med min D60, har dock inte hunnit prova så mycket då jag har haft sjukt mycket i skolan. Har sista provet i morgon så efter klockan 14:20 är det bara att länga till studenten

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-05-26 17:05
Ursprungligen av vicce:

Har nu haft min D60 i lite mer än 2 veckor och är supernöjd. Tyckte att D60 kändes bättre i handen och var skönare.

Om du inte redan köpt kamera kan jag slänga upp lite bilder i morgon alt. tisdag om det är av intresse...

Själv är jag supernöjd med min D60, har dock inte hunnit prova så mycket då jag har haft sjukt mycket i skolan. Har sista provet i morgon så efter klockan 14:20 är det bara att länga till studenten

heh okej. Nej jag har inte köpt den än men har väl bestämt mig för den, så det är väl säkrast att inte börja fundera igen

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-05-26 18:36
Ursprungligen av vicce:

...... är det bara att länga till studenten

Studenten upphörde 1968 på de flesta orter i landet. Det ska nog du vara tacksam för.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-18 22:34

Detta kanske låter dummt men det är som att välja mellan Volvo eller Saab typ!?!
båda är skysta o pålitliga men olika körstilar.. för min del är det ju bara så att D60
är en ny uppdaterad model som ersätter D40x .. Canon uppgraderar sin 400D
-> 450D:tveksam:

Så om du nu skall in förskaffa dig nytt ? är det kanske nått du skall överväga + är ju en Drive med en blixt SB-400 på köpet inkl 18-55 ..

känn på dom och har du andra Nikon väner är det till en fördel.. av att låna

förhasta dig inte känn o klämm

Senast redigerat 2008-05-18 22:48

Glöm inte heller hur du trivs med den optiska sökaren. Pentax K10D/K20D är några bland få som har ett riktigt, ljusstarkt och "storskaligt" pentaprisma i sökaren. De flesta andra märken/modeller har ett enklare "pentamirror" som ger mindre och mörkare sökarbild.

Vilken/vilka modeller från Canon, Nikon etc som har riktigt pentaprisma vet jag tyvärr inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-26 18:55

ledin: Har bläddrat igenom tråden och ser att du föredrar Canon 400D. Bra val. Nikon D60 hade också varit ett bra val. Men du hade gått miste om den inbyggda fokusmotorn för autofokusering, som du har i kamerahuset på 400D. Om du väljer D60:n så är du beroende av objektiv med egen fokusmotor, för att dra nytta av autofokuseringen.

Ursprungligen av Reisan:

...den inbyggda fokusmotorn för autofokusering, som du har i kamerahuset på 400D...

Det stämmer väl inte? Så vitt jag vet har Canon alltid fokusmotorn i objektivet, därav skillnaden med USM motorn som är snabbare i de dyrare objektivena.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-26 21:23
Ursprungligen av air:

Det stämmer väl inte? Så vitt jag vet har Canon alltid fokusmotorn i objektivet, därav skillnaden med USM motorn som är snabbare i de dyrare objektivena.

Va? Oj, då har jag missuppfattat Canons utrustning helt. Haha. Så de flesta objektiv från Canon har inbyggd fokusmotor? Även vissa fasta objektiv?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-05-26 22:02

Nej det är väl äntligen inbyggt i huset?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-26 22:09
Ursprungligen av ledin:

Nej det är väl äntligen inbyggt i huset?

Jag blev osäker. Har själv bara erfarenhet av Nikons utrustning. Men det är lite otydligt i informationen för produkten 400D, i alla fall när man läser produktbeskrivningen på Scandinavian Photo och Cyberphoto.

Någon som använder 400D eller är Canon-användare får bekräfta här.

Bevaka tråden