Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Duplex i Illustrator?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-02-10 16:40

Kan man blanda en pms-färg och tex svart i Illustrator? Hur isf?

Hur hade ni gjort så att denna illustration fungerar i tryck (svart+1pms)? Jag försökte med att lägga en färgplatta med transparens som färgade de underliggande svartvita lagern. Fast det funkade visst inte hos tryckeriet. De föreslog att jag skulle färglägga i Photoshop (göra en duplex), men det måste väl kunna lösas på något smidigare sätt? Det bästa hade varit ifall man hade kunnat välja rätt färgblandningar från början.

Tacksam för snabbt svar...

edit: stavade rubriken fel också...

[ 10. februari 2003, 18:35: Meddelandet ändrat av: apu ]

• Medlem
  • Boston
  • 2003-02-10 17:50

Funkar det inte att bara göra illustrationen med en vald pms-färg i olika procentvärden i Illustrator? Borde funka vid ripp...

• Medlem
  • 2003-02-10 18:31

Jo det hade fungerat utmärkt. Men jag har inte möjlighet att välja olika färger på olika sidor utan är låst till svart + en pms i hela tidningen. Så för att göra det lite mer omväxlande så vill jag så vill jag blanda in lite svart i vissa toner. Då kan man dessutom få till ganska många fler färgtoner än att bara köra med färgerna rena (så fungerar det i Photoshop iaf). Vad jag vill är alltså att trycka tex en färg som PMS 75% och 15% svart.

Jag tycker att det verkar som Adobe förutsätter att alla trycker med minst fyra färger...

edit: Stavning...

[ 10. februari 2003, 18:33: Meddelandet ändrat av: apu ]

Citat:

citera: Jag tycker att det verkar som Adobe förutsätter att alla trycker med minst fyra färger...

Kan inte annat än instämma...

En lösning är att lägga plattan med pms-färgen underst och sedan lägga den svarta illustrationen över och välja att den ska skriva över, alltså inte göra urtag i plattan.
En annan lösning är att istället för pms-färgen använda dig av t ex svart och cyan, då kan du blanda hejvilt. Sen får tryckeriet köra ut cyan och trycka den med pms-färgen. Jag skulle nog välja den förstnämnda lösningen.

[ 10. februari 2003, 19:46: Meddelandet ändrat av: exzero ]

Släng ut Illustrator och börja med Freehand istället, en massa saker som är skitbökiga att göra i Illu, går i en handvänding i FH.

• Medlem
  • 2003-02-11 00:44

Tack skall ni ha grabbar, jag skall vidarebefodra tipsen till tryckarna. Freehand har jag inte använt sen det hette Aldus i förnamn, det kanske är dags att ge det en chans igen. Jag gillar ju att arbeta med få färger och det verkar inte som Illustrator delar min smak.

• Medlem
  • 2003-02-11 01:43

När vi ändå är inne på ämnet. I Photoshop är det ju enkelt att göra om en svartvit bild till en duplexbild men då har man bara en kanal där man ställer in hur de två färgerna skall lägga sig. Det är ett ganska trubbigt verktyg efterssom en viss ton i kanalen bara kan ha en blandning. Vill man ha en annan färg fast i samma ton är man kokt. Dessutom tecknar jag ofta från scratch och då vill man naturligtvis kunna blanda till alla de färger som är möjliga.

Så om man gör om bilden till en "Multichannel" bild så trodde jag att det skulle lösa sig men då visade det sig att, visst kan man rita i de två olika kanalerna. Men isf bara antingen med exakt samma mängd i båda kanalerna eller i en i taget. Då är det liksom inte lönt...

Så varför kan man inte (eller kan man?) bara välja en färgblandning på samma sätt som i RGB eller CMYK läget och sen slippa bry sig om i vilken kanal det hamnar i?

Jag har kompisar som sitter på PC med Corel Draw som bevisligen klarar att göra sånt här. Det stör mig mer än lite att det helt enkelt inte verkar fungera i Adobes programvara!

[ 11. februari 2003, 01:48: Meddelandet ändrat av: apu ]

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-02-11 08:45

Jag är nog inte riktigt säker på vad du är ute efter men de gånger jag har grejat med duplex och vill påverka färgerna (blandningarna) använder jag mig av de kurvorna som finns bredvid pms:en. Drar man runt där lite går det ju att blanda rätt bra och sen kan man finjustera med de vanliga kurvorna, men det var inte så du menade eller?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-11 08:57

Håller med om att stödet för tvåfärg verkar uselt. exzeros tips om att använda cyan ist för pms-färgen är nog det lättaste sättet att få till det du är ute efter. Då är det ju bara att blanda svart och cyan hur man vill, både i Illustrator och Photoshop. Men det ser ju inte så fint ut på skärmen...

Sen har jag för mig att det finns nån plugin till Photoshop som kan separera RGB-bilder till vilka färger man vill. Den kanske vore nåt.

• Medlem
  • 2003-02-11 11:51
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: HL:
Håller med om att stödet för tvåfärg verkar uselt. exzeros tips om att använda cyan ist för pms-färgen är nog det lättaste sättet att få till det du är ute efter. Då är det ju bara att blanda svart och cyan hur man vill, både i Illustrator och Photoshop. Men det ser ju inte så fint ut på skärmen...

Det blir ju inte så mycket WYSIWYG men något sådant får det nog bli nästa gång. Man kan ju önska att stödet för såna här basic grejer fixades till innan de började lägga till röstanteckningar (någon som använt det?) och annat trams.

Citat:

citera:
Sen har jag för mig att det finns nån plugin till Photoshop som kan separera RGB-bilder till vilka färger man vill. Den kanske vore nåt.

Jo det låter intressant.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-02-11 11:55

Så här gör du:

Man måste använda sig av funktionen "Utseende" (Fönster->Utseende) där man skapar en blandnignsfunktion.

Börja med att göra ett nytt format (Fönster->Format). Klicka på det nya formatet så det är aktiverat.
Ta fram pantonfärgen du vill använda och fyll ett objekt med den.
Titta i paletten Utseende så ser du att färgen dyker upp där.
Klicka på den lilla pilen i övre högra hörnet att Utseendepaletten och välj "Lägg till ny fyllning".
Markera den nya fyllningen och klicka på svart färgruta.
Dra den svarta nya fyllningen till rätt position i "Utseende". Förslagsvis ovnför PMS-fyllningen.
Gå till paletten "Genomskinlighet" och ställ in hur mycket svart du vill ha i blandningen i procent. Se till att Fyllningen är markerad i "Utseende" innan.

Det bör nu se ut ungefär så här:

Klart.
För att använda din nya färg på ett objekt markerar du objektet och klickar sedan på det nya formatet i formatpaletten som du just skapade.

[ 11. februari 2003, 11:57: Meddelandet ändrat av: Kalle W ]

• Medlem
  • 2003-02-11 12:01
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Tesa:
Jag är nog inte riktigt säker på vad du är ute efter men de gånger jag har grejat med duplex och vill påverka färgerna (blandningarna) använder jag mig av de kurvorna som finns bredvid pms:en. Drar man runt där lite går det ju att blanda rätt bra och sen kan man finjustera med de vanliga kurvorna, men det var inte så du menade eller?

Inte riktigt. Vad jag är ute efter är att kunna blanda mina två färger helt fritt på samma sätt som man kan göra med CMYK och RGB färger.

• Medlem
  • 2003-02-12 12:16

Tack skall du ha Kalle. Det fungerar ju faktiskt om än inte så intuitivt som man kunde önska.

Transperans på PMS-färger fungerade tydligen inte så bra att rippa (iaf inte hos mitt tryckeri) men iom att transperansen påverkar den svarta färgen så borde väl det fungera?

edit: klyddigt språk

[ 12. februari 2003, 12:21: Meddelandet ändrat av: apu ]

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-02-12 15:21

Du har helt rätt Apu. För att försäkra sig om att det blir riktigt separerat och att både pms och svart inte hamnar i 100% kan man göra en separation från Illu eller Indesign och spara den som postscriptfil. Sen distillar man ps-filen.
Då får man upp alla plåtarna i svartvitt i Acrobat med färgnamnet längst ned till vänster bredvid sidnummret i programfönstret.

Jag brukar alltid göra så för att försäkra mig om att det blir rätt. Man gör ju egentligen ett softproof av dokumentet och tittar på det i Acrobat. Fungerar det brukar ripparna aldrig gnälla heller.

1
Bevaka tråden