När vi ändå är inne på ämnet. I Photoshop är det ju enkelt att göra om en svartvit bild till en duplexbild men då har man bara en kanal där man ställer in hur de två färgerna skall lägga sig. Det är ett ganska trubbigt verktyg efterssom en viss ton i kanalen bara kan ha en blandning. Vill man ha en annan färg fast i samma ton är man kokt. Dessutom tecknar jag ofta från scratch och då vill man naturligtvis kunna blanda till alla de färger som är möjliga.
Så om man gör om bilden till en "Multichannel" bild så trodde jag att det skulle lösa sig men då visade det sig att, visst kan man rita i de två olika kanalerna. Men isf bara antingen med exakt samma mängd i båda kanalerna eller i en i taget. Då är det liksom inte lönt...
Så varför kan man inte (eller kan man?) bara välja en färgblandning på samma sätt som i RGB eller CMYK läget och sen slippa bry sig om i vilken kanal det hamnar i?
Jag har kompisar som sitter på PC med Corel Draw som bevisligen klarar att göra sånt här. Det stör mig mer än lite att det helt enkelt inte verkar fungera i Adobes programvara!
[ 11. februari 2003, 01:48: Meddelandet ändrat av: apu ]