Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quark Dongel

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har problem med att min Quark inte hittar sin dongel sedan jag tryckte in X. Dongeln sitter på en iMate och jag har installerat drivrutinerna både till OS9 & X. Måste jag starta i Classic läge? eller skaffa USB dongel?

OS 9.2.2
X 10.2.3
Quark 4.11

Kontakta Quark och byt till USB Dongeln som finns.
Jag har inte lyckats få det att fungera just med iMate.

Med USB Dongeln fungerar allt som det ska igen.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-11 18:37

Skall Quark ha dongel i sina framtida versioner av Xpress eller har de mognat och kommit ut ur sandlådan?

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-02-11 18:47

Senaste Xpress är dongelfri.

Har också dåliga erfarenheter av iMate och dongel i X, men med USB-dongel har jag inte stött på några problem, så länge man kör Xpress 4.11

OT: En kund till mig beställde ett utbyte av ABD-dongel till USB. Quark dröjde med att skicka, och kunden ringde och skällde lite på dom. En vecka senare kom fem USB-donglar! Tja, bättre för mycket än för lite.

Har också dåliga erfarenheter av iMate och dongel i X, men med USB-dongel har jag inte stött på några problem, så länge man kör Xpress 4.11

OT: En kund till mig beställde ett utbyte av ABD-dongel till USB. Quark dröjde med att skicka, och kunden ringde och skällde lite på dom. En vecka senare kom fem USB-donglar! Tja, bättre för mycket än för lite.

Á pro pos Quark ja, fungerar Quark 5 bättre i Classic Mode än 4An?
Slipper man skärmspökena med 5an eller är det lika illa?

Dongel?

• Medlem
  • 2003-02-11 21:04
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:

Product Description:
ClassicDraw XT fixes the screen redraw problem when switching between application using XPress 3.x or 4.x within the Classic environment.
Markzware
Funkar skitbra!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Richard Rönnbäck:
Dongel?

Ja, precis.
Dongel.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Baron:

Citat:

Product Description:
ClassicDraw XT fixes the screen redraw problem when switching between application using XPress 3.x or 4.x within the Classic environment.
Markzware
Funkar skitbra!

Jag känner till den, har kört den på min gamla G4, funkar hyfsat. Men jag har hört att vissa grafikkort har problem med Quark i CM-läge och att det skulle funka bättre med 5an. Väntar nu på min nya dubbelpropp och är rädd för att det ska bli kuckel när jag får.
*envis som synden väntar jag på en fungerande Quark XPress för Mac OS X*.

• Medlem
  • 2003-02-12 11:22

jo tack, den skulle klä även min burk... Jag har svårt att förlika mig med indesign.

• Oregistrerad
  • 2003-02-14 13:55

Hur är det egentligen med InDesign?!
Vågar man använda det? Kan repron ta emot filerna utan att det krånglar vid utskjutning?
Har inte hört talas om någon som bytt från Quark till InDesign.

Skulle vara kul med lite vettig input om programmet.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-14 15:49
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Bapelsinmannen:
Vågar man använda det? Kan repron ta emot filerna utan att det krånglar vid utskjutning?

Kanske det här kan vara intressant?
Från Apple News:

"...Välkommen till en informationskväll med Adobe, Apple och utvalda partners speciellt riktad till dig som jobbar på reklambyrå. Under trivsamma former med mat och dryck ger vi under ett par timmar exempel på bland annat:

Adobe InDesign 2.0
Mycket har hänt sedan den första versionen av InDesign lanserades. Den nya versionen har vunnit samtliga jämförande tester världen över. Ta reda på varför, och ta chansen att prata med branschkollegor som redan gått över.

Adobe InCopy 2.0
InCopy är en ordbehandlare byggd på InDesign och avsedd för professionella copywriters och skribenter. Genom att layoutaren kan dela ut olika textblock från sitt InDesign-dokument till fristående InCopy-dokument kan copywriters och layoutare arbeta på varsitt håll, men ändå ha full överblick över hur den andres ändringar påverkar förutsättningarna för det egna arbetet ? utan ett enda klipp och klistra!

Mac OS X
Vare sig du utvecklar annonser, skapar webbplatser eller producerar video, är du beroende av tekniken för att arbeta snabbare och öka din kreativitet. Med Mac OS X kan du lyfta både din kreativitet och din produktivitet till en helt ny nivå. Gränssnittet är bekant, men UNIX-kärnan ger dig många nya fördelar ? och framför allt, stabilitet. Med sitt anpassningsbara gränssnitt, förbättrat stöd för typsnitt, förbättrade utskriftsmöjligheter och oöverträffade prestanda, hjälper Mac OS X dig och dina kunder att sticka ut i mängden.

Typografi i InDesign och Mac OS X
Optisk kerning, flerradsavstavning, OpenType ? Mac OS X och InDesigns nya funktioner stimulerar lusten att göra bra typografi, och det har blivit lättare än någonsin att få det snyggt. Christer Hellmark, bokformgivare och känd som författare till "Typografisk handbok" visar några av sina favoritfunktioner och berättar om deras bakgrund i den typografiska teknikens historia..."

/anmäll dig här/
http://adobe.mogul.fi/form.cfm?eid=687

[ 14. februari 2003, 15:52: Meddelandet ändrat av: malen ]

• Medlem
  • 2003-02-27 14:40

Föregående inlägg var väl knappast någon input på hur Indesign är att jobba med, snarare en infiltratör från Adobe som passar på att lägga in gratisreklam.

Nåväl, jag har som "rippare" på ett mindre tryckeri haft möjlighet att jämföra Indesign med Quark ända sedan starten och efterhand har Indesign blivit ett program som man inte direkt mår illa av att behöva starta men får jag välja så föredrar jag QuarkXPress.

Men fortfarande tycker jag att Indesign är segt. Och jämfört med QuarkXPress är det mycket segt. Annars har programmet funktioner som QuarkXPress saknar. T ex möjligheten att öppna inmonterade bildfiler i Photoshop direkt från bildlänken i Indesign.

En annan fördel är att Indesign går att köra i Mac OS X men så många tryckerier tror jag inte helt gått över till Mac OS X så för oss på tryckerierna spelar det mindre roll.

Att avråda från att gå över till Indesign skulle jag inte göra men varför byta program när man har ett program som man är väl förtrogen med? Så bra är inte Indesign att det finns någon anledning till att ta ett sådant steg.

Vi som "rippar" har däremot inget val. Att börja konvertera Indesign filer till Quark har jag inte ens försökt mig på.

/ulams.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-27 14:55
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ulf A:
Föregående inlägg var väl knappast någon input på hur Indesign är att jobba med, snarare en infiltratör från Adobe som passar på att lägga in gratisreklam.

Nåväl, jag har som "rippare" på ett mindre tryckeri haft möjlighet att jämföra Indesign med Quark ända sedan starten och efterhand har Indesign blivit ett program som man inte direkt mår illa av att behöva starta men får jag välja så föredrar jag QuarkXPress.

Men fortfarande tycker jag att Indesign är segt. Och jämfört med QuarkXPress är det mycket segt. Annars har programmet funktioner som QuarkXPress saknar. T ex möjligheten att öppna inmonterade bildfiler i Photoshop direkt från bildlänken i Indesign.

En annan fördel är att Indesign går att köra i Mac OS X men så många tryckerier tror jag inte helt gått över till Mac OS X så för oss på tryckerierna spelar det mindre roll.

Att avråda från att gå över till Indesign skulle jag inte göra men varför byta program när man har ett program som man är väl förtrogen med? Så bra är inte Indesign att det finns någon anledning till att ta ett sådant steg.

Vi som "rippar" har däremot inget val. Att börja konvertera Indesign filer till Quark har jag inte ens försökt mig på.

/ulams.

Det är ingen reklam för Adobe eller från Adobe och infiltratörer det är kanske gott om här men faktum är att jag fick detta i news mail från Apple.
Seminariet organiseras av Apple+Adobe och inlägget här ärsom svar på Bapelsinmannens fråga om hur det är med Indesign... "och input på hur Indesign är att jobba med" - kan du få om du går ditt och tar reda på det. Så enkel är det.
Är du själv från Quark eller?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Bapelsinmannen:

Jag har arbetat i InDesign 2 mot flera tryckerier i över ett år - det går som smort.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-02-27 15:19

Jag har faktiskt börjat tröttna på QXP. Det trodde jag aldrig att jag skulle säga för några månader sedan. Men i dagsläget får man oerhört mycket mer med ID.
Optisk kerning - högupplöst förhandsvisning av bilder-redigerbara mjuka skuggor på text o bild mm mm.
Några riktigt användbara exempel på funktioner i ID som QXP inte har ännu.
Visst är det aningen segt trots kraftfull maskin, men det är det värt. Prismässigt är det ju som bekant inte i närheten av QXP.

/Bauer

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-02-27 15:26

Jag glömde nämna en viktig funktion:

Glöm Distiller. InDesign exporterar som PDF direkt inifrån programmet. Man slipper böket med att först göra PS som sedan måste in i Distiller. PDFerna (från ID2) funkar i princip alltid vid rippning. Strålande faktiskt!

/Bauer

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-27 15:32
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Bauer:

Glöm Distiller. InDesign exporterar som PDF direkt inifrån programmet. Man slipper böket med att först göra PS som sedan måste in i Distiller. PDFerna (från ID2) funkar i princip alltid vid rippning. Strålande faktiskt!

/Bauer

Både Adobe själva och tryckerier rekommenderar verkligen inte detta sätt.
Ska det till press - använd distiller eller liknande.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-02-27 15:39

Jag kan inte hålla med dig riktigt där.
Det beror mycket på vilken rip du kör.

Har tryckeriet/prepress en harlequin level 3 ripp kan jag nästan garantera att det funkar.

Har man däremot en äldre rip (level 2) är jag medveten om att problem kan uppstå.

Men fr.o.m. ID2 funkar PDFerna i allmänhet mycket bättre.

Jag jobbar själv inom prepress och har provat många varianter under flera år. Jag lovar. PDF från ID har blivit bra.

Många funderingar var det. Här kommer lite fakta också:

I höstas gjorde vi en marknadsundersökning på 403 svenska tryckerier med fler än fem anställda. 79 procent tar emot InDesign.dokument och ytterligare 10 procent kan ta emot som PDF.

InDesigns PDF-export fungerar utmärkt sedan version 1.5.2. Dock kan man stöta på problem hos företag som använder gammal och/eller lågkvalitativ utrustning.

InDesigns PDF skiljer sig från Distillers i följande:

1) InDesign använder Unicode, för att ha stöd för stora teckenuppsättningar och plattformsoberoende texthantering. För att unicode skall sparas effektivt i en PDF-fil används s.k. CID-encoding, vilket är en del av postscriptstandarden sedan mer än 8 år, mer specifikt sedan postscript level 2.016. Rippar man däremot PDF-filerna direkt så krävs postscript 3.011

2) InDesign kan exportera PDF 1.4 filer (Acrobat 5) PDF 1.4 kräver att man skriver ut från Acrobat 5 eller annan utrustning som stöder pdf den nivån

3) I stora dokument InDesign kan lagra bilder på ett effektivare sätt än Distiller pga av en funktion som kallas "forms". Inkompatibel preflight -utrustning kan (felaktigt) klassa detta som fel, trots att det är en del av PDF-specifikation och fungerar perfekt vid utskrift.

Richard Rönnbäck
Adobe Systems Nordic AB

Men går det att anropa olika "job options" från InDesign på samma sätt som i Distiller?

Och när kommer det en Distiller för Mac OS X?

Citat:

Men går det att anropa olika "job options" från InDesign på samma sätt som i Distiller?

InDesign har vad som kallas "PDF-format" som motsvarar (men är inte identiska) med Distillers JobOptions. Anledningen är bl.a. att InDesigns PDF:er är drivar- och enhetsoberoende, medan distillers PDF:er är en konvertering av en PostScript-fil och ärver därmed de drivar- och enhetsegenskaper som ps-filen har.

Vad gäller Distiller (och alla våra programvaror) så är jag förhindrad att säga något om det, av flera skäl. För det första strider det mot mitt anställningsavtal, för det andra räknas sådant som insiderinformation och blir därmed faktisk t.o.m olagligt för mig att yppa (får inte gynna någon aktieägare framför en annan) Låter kanske fjantigt, men om man betänker att Adobes programvaror bokstavligt talat omsätter miljarder så kanske det blir klarare att varför vi inte kan svara på den typen av frågor.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Richard Rönnbäck:

Citat:

InDesign har vad som kallas "PDF-format" som motsvarar (men är inte identiska) med Distillers JobOptions. Anledningen är bl.a. att InDesigns PDF:er är drivar- och enhetsoberoende, medan distillers PDF:er är en konvertering av en PostScript-fil och ärver därmed de drivar- och enhetsegenskaper som ps-filen har.

Vad gäller Distiller (och alla våra programvaror) så är jag förhindrad att säga något om det, av flera skäl. För det första strider det mot mitt anställningsavtal, för det andra räknas sådant som insiderinformation och blir därmed faktisk t.o.m olagligt för mig att yppa (får inte gynna någon aktieägare framför en annan) Låter kanske fjantigt, men om man betänker att Adobes programvaror bokstavligt talat omsätter miljarder så kanske det blir klarare att varför vi inte kan svara på den typen av frågor.

Det låter inte särskilt användbart i praktiken ändå. Jag gör en massa annonser och trycksaker som jag skickar hit&dit. Annonser och annat som ska tryckas på olika papper i olika tryckpressar. Då använder jag "job-options" som tidningen eller tryckeriet i fråga tillhandahåller. Att bara använda en tillhöftad inställning i InDesign låter inte pålitligt, då har man ju ingen koll. Därför är en Distiller oundgänglig även om man jobbar med InDesign, hur hemligt det är är så är det inte bara jag som går och väntar på en ny Distiller. Den är en viktigt bit i produktionsflödet för många.
Du kan väl ändå bekräfta om den är på G eller inte, för inte är det väl så Adobe tänker lägga ner Distiller?

Citat:

citera: Men fr.o.m. ID2 funkar PDFerna i allmänhet mycket bättre.

Vår ripp vill inte äta några andra PDF´er än de från ID2

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Andersson:

Citat:

citera: Men fr.o.m. ID2 funkar PDFerna i allmänhet mycket bättre.

Vår ripp vill inte äta några andra PDF´er än de från ID2

Äter den PDFer?
Låter vanskligt...
Vad jag menar är ju att det är helt olika separationskurvor, punktförstoring m m som är inbakade i olika joboptions.
Det är en j-a skillnad på en fil som ska tryckas på vanligt tidningspapper och en som ska tryckas i djuptryck t ex.
Fast ni kanske inte är så noga där i Mirkwood, det är väl bara att fläska på.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-27 20:19

Adobes hemlighetsmakeri kring datum för deras uppdateringar är större än när Mercedes ska släppa ny model.
Det är bara löjligt.
Är de rädda att Quark släpper något bättre en dag tidigare och de förlorar 2 miljoner kunder på köpet?

Det andas lite samma monopoltänkande som Microsoft kör med.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Bauer:

/Bauer

Distiller kommer i X version vädligt snart. Thrust me.

1
Bevaka tråden