Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pris hemsida

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-11-11 23:04

Hur mycket ska man ta betalt för att göra en hemsida mellan tummen och pekfingret
Om vi delar in det i tre steg
Mycket enkel sida
Normal
Svår stor sida typ med databaser och flash

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-11 23:29

En hemsida isig själv har egentligen ingen prislapp då den kan se så otroligt olika ut och vara oändligt olika avancerad...priset handlar mer om hur många timmars jobb det ligger bakom + alla ev. omkostnader som registrering osv.

Jag har varit med och gjort sidor som kostat alltifrån 5.000 upp till 120.000.... men det är inte alltid som ögat ser vad som kostar mest!

Du får speca din fråga mer om man skall besvara den någorlunda rättvist....

• Oregistrerad
  • 2002-11-12 00:04

Om man säger så här då vad kan man ta ut i timmen för att göra en hemsida.

Det är så här att jag har fått en förfrågan att göra en hemsida åt ett företag och vill veta vad jag ska ta ut

Hur långt är ett snöre?

Vi kalkylerar med ca 45 minuter per sida (med elektroniskt levererat material), 4-8 timmar för grafisk design. Men detta är bara för statiska siter och inget speciellt avancerat i design.

Timpris: mellan 400 och 1000:- kanske? Ca 50% får man behålla av detta i fickan, resten är skatter och moms och sådant.

Skall det programmeras något i tex Lasso blir det svårare att beräkna. Man brukar då göra ett antal standardlösningar och sälja dessa för fasta priser istället. Tex formular till epost funktion kan man ta kanske ett par tusenlappar eller så, en databasbaserad nyhetsfunktion med admingränssnitt, 10 lappar.

Inom multimediabranchen brukar man kalkylera med 100 timmar utveckling per timme färdig multimedia (om jag minns rätt) men antalet faktorer som påverkar detta är många (licensfrågor tex). Så 1 minut Flash bör då ta ca 100 minuter att bygga. Men återigen, man kan lägga ner 1000 minuter också (ca 16 timmar). Så sanningen ligger väl mitt emellan.

En annan traditionell metod är att säga att allt (oavsett hur komplicerat eller enkelt det är) kostar en miljon. Då brukar kunden kläcka ur sig lite relevant information som man kalkylera med.

/Ola

• Medlem
  • 2002-11-12 00:19

Jag har också våndats med det. Har aldrig arbetat med web tidigare, men det slutade med att jag tog 700:- i timmen. Tydligen var vi oense om hur mycket tid som borde lagts ned, så det landade i slutändan på runt 450:- (plus moms, naturligtvis).

För en sida blev det runt 12.000:- plus moms. Då ingick korrvändor och ändringar på kundens begäran.

• Oregistrerad
  • 2002-11-12 00:23

Då tackar jag

För en banner tar jag ca 500-700 kr timmen.
Sen debiterar jag i standard 2-3 timmar för en "enkel banner" alltså ett jobb jag inte lägger ner hela min själ på.

Övrigt arbete måste man kalkylera hur många timmar det kan ta och hur avancerat det är.

Annars runt 500-900 kr timmen (som sagt, beroende på)

För standard webbsida som en del mindre företag vill ha (som visitkort och nyhetsplank) även om det inte direkt det man riktar in sig på. Men ibland kommer kompisars kompisar och vill ha något gjort. Så kör jag följande modell:

1 förstasida
2-4 undersidor
Hjälp med registrera domännamn och fixa webbhotell)
Registrering på Yahoo, MSN och Google

Dom fixar relevant material.
5000 kr exlusive moms.

Sen kan man ha en stigande prislista.

Större projekt så (som t.e.x Djucie, Levis) så förhandlar man sig fram timmar och ersättning. Man bör alltid börja högt.
Som t.e.x Levis då man började med 1200 kr i timmen för att sen när allt var klart få 700 i timmen + omkostnader av material.

Lite så.. Alla arbetar lite olika.. och mitt fall är det främst form och inte tekniska lösningar.

Så det är ju alltid olika..
Men det är intressant och höra med alla andra och se vilka priser dom tar ut på ett ungefär.

• Oregistrerad
  • 2002-11-12 09:31

Svårt som fanken.

Som anställd har jag kostat för kunden upp till 2400:- i timmen. När jag drev eget så var jag upp runt 1200:- i timmen.

idag ligger många runt 700:-

Fastpris anser jag inte fungerar. För det finns en massa ändringar som kunder vill ha igenom som de tror är gratis. :rolleyes:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Fastpris anser jag inte fungerar. För det finns en massa ändringar som kunder vill ha igenom som de tror är gratis.

Det är föstås samma sak som att fråga "hur djup är en grop" att fråga vad en webplats kostar. Hursomhelst så kan man ju fundera lite på sin egen kapacitet och kostnader kontra pris.

När jag frilansade tog jag fram tre olika mallar för offertarbetet med ungefär samma definition som m3_gt har:

Mycket enkel sida - 30 000:-
Normal - 75 000:-
Svår stor sida - 100 000:- och uppåt

Det här är alltså lägsta pris för varje typ jag gjorde. Riktigt stora jobb tog jag inte på mig utan hänvisade till någon webbyrå.

Till varje offert så godkännde kunden dels arbetsprocessen, arbetsgruppen, ansvarsområden och dels en detaljerad plan över vad de ville ha och en tidsplan (inklusive ändringar).

För att komma fram till det korrekta priset hade jag alltid minst tre möten.

Möte 1. Genomgång av mjuka värden och åsikter, mål, livslängd, utbyggbarhet och koncept för webplatsen och speciella krav (exempelvis uppdateringsmöjligheter) kontra budget diskuteras.

Möte 2. Exempel på konkurrenters eller liknande webplatser visas och ringas in och en detaljerad plan börjar ta form.

Möte 3.
Detaljerad plan för allt som diskuteras ovan tas fram och förslag på maskinvara läggs till. En del i planen är att tydligt visa vad som inte ingår i den version vi gör nu.

Därefter skickas en offert för godkännande, bifogat finns en bilaga av planen och listor över andra kostnader (exempelvis bilder)samt dolda kostnader (exemplevis personalkostnader, korrektur) och fasta kostnader (exempelvis hosting). Dessutom beskrivs kostnader som inte finns med men som förmodligen krävs (exempelvis marknadsföring IRL, marknadsföring OL, registrering i sökmotorer, etc )

Lycka till.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Jag har också våndats med det. Har aldrig arbetat med web tidigare, men det slutade med att jag tog 700:- i timmen.

Aldrig arbetat med webben och du tar 700:- per timme? Vi anställde två fd Icon-utvecklare för ett år sedan som tog 450 i timmen (per skalle). De var inte direkt kassa heller.

[ 12 November 2002, 13:39: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Timpris: mellan 400 och 1000:- kanske? Ca 50% får man behålla av detta i fickan, resten är skatter och moms och sådant.

Moms brukar väl ligga utanför? Alltså om du tar 1000 kr för en timme så skickar du en faktura på 1000 kr + moms dvs 1250 kr, men man kan ändå bara räkna med att behålla 50 procent av 1000 kr (och inte 50 procent av 1250 kr).

Går att hitta många duktiga frilansare (både programmering och webbdesign) som tar 300-500/h.
Ni som ligger på 700-1000/h, hamnar ni verkligen på detta i slutändan, eller är det så att ni fakturerar färre timme än ni egentligen lagt ner?

Själv tycker jag att det är smartare att ta ett billigt timpris, och ta ut mer timmar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Själv tycker jag att det är smartare att ta ett billigt timpris, och ta ut mer timmar.

Nästan alla kunder vill ju veta var priset kommer att hamna på ett ungefär. Inte exaxt pris nödvändigtvis, men i alla fall en uppskatting som slutpriset inte får avvika allt för mycket ifrån, såvida inga större tillägg/ändringar görs.
Så i slutändan tycker jag inte timpriset är så intressant, såvida det inte gäller löpande arbete.

• Medlem
  • 2002-11-12 14:06

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
[QUOTE] Vi anställde två fd Icon-utvecklare för ett år sedan som tog 450 i timmen (per skalle). De var inte direkt kassa heller.[/quote]Jaha, vad bra!

• Oregistrerad
  • 2002-11-12 14:07

Många tar lågt timpris men x2 eller x3 deras nedlaggada tid.

Skall man ha en vettig månadslön efter skatter och avgifter så är 700:- en lägsta gräns. Med tanke på att beläggningstiden kan varriera enormt.

2400:- / timme är kanske mycket men vill ett stort företag positionera sig på en sökmotor så kan det vara väl investerade pengar.

Fasta priser funkar sällan. Det blir mer tid till slut och man jobbar för mycket gratis.

• Medlem
  • 2002-11-12 14:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
Ni som ligger på 700-1000/h, hamnar ni verkligen på detta i slutändan, eller är det så att ni fakturerar färre timme än ni egentligen lagt ner?

Jag har endast i undantagsfall under min karriär fakturerat för nedlagd tid. AD och grafiska formgivare har en tendens att ha högt timpris på papper, men mer realisktiskt i verkligheten. Varför det är så vet jag inte. Rätt korkat egentligen. Arkitekter t ex är väldigt duktiga på att räkna timmar, men tar ofta bara 5-700:-...

• Medlem
  • 2002-11-12 14:11

hur fixar man kunder som är villiga att betala 700:-+moms eller mer? Själv anser jag att i Halland har webbdesigners och formgivare förstört marknaden.

• Oregistrerad
  • 2002-11-12 14:18
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: /D:
hur fixar man kunder som är villiga att betala 700:-+moms eller mer? Själv anser jag att i Halland har webbdesigners och formgivare förstört marknaden.

Det gäller ju att ge valuta för pengarna.

Kunderna måste ju veta vad de får. Lägger man ner mycket på förarbete och efteranalys så känner de att de får valuta för pengarna. Sen finns det de som har en bärbar maskin som sitter hos kunden och producerar ett par dagar för de skall se vilken tid det tar.

När stora IT-konsulter la sig på 250:- i timmen då dog de stora internetkonsulterna. Satt med i ett projekt där vi ansåg vi låg bra till. Då kom en jätte inom IT-konsulter och la sig på löjligt låga nivåer. Slutresultatet blev därefter. Gick själv ut förra sommaren i CS och skällde ut ett par av dessa stora elefanter. IT-konsulterna kunde tekniken under men saknade användarvänlighet mm. Det sluta ju med att Icon, Razorfish mfl dog och andra som Framfab blev små aktörer som var chanslösa.

Fast vi har ju sett hur det gått för VM-data mfl, nu har de problem.

• Medlem
  • 2002-11-12 15:11

Ja men...
Om man ska ragga kunder och går ut och presenterar sin arbetsgång, metod och stil.
Sedan frågar de hur mycket kostar det?
Vad svarar man om man vill ha 700:-/h +fasta priser för standardlösningar?

Uppenbarligen så fattade ni inte vad jag menade.

Fast pris för en enkel standard lösning är helt acceptabelt. Med den enkla anledningen att det bara ingår just det och inget annat. Om dom vill ha mera får dom betala. Sen om ni inte kan säga nej är ert problem.
Om jag säljer en mössa så är den klar. Varav jag kan ta ett fast pris. Det jobb jag lägger ner sådana små saker är ca 20-30 min.
Sen är det ju inte till vanligheterna. Läs vad jag skrev igen.

Sen är man ju inte alltid så jävla petig när man ska dra in till maten.

1200 kr i timmen är få jag har hört som får nu.
Iaf för kreatörer.

600-700 kr i timmen är ju nödvändigt att ta. Räkna med att hälften går åt på olika avgifter. Sen har du inte som frilansare 8 timmars jobb om dagen alltid. Varav du måste ligga på dom nivåerna får att någonsin få något över. Det är alltså inte så stora summor som det ser ut att vara. Tvärtom.

[ 12 November 2002, 15:23: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

• Oregistrerad
  • 2002-11-12 15:25

Det gäller att marknadsföra sig på rätt sätt.

Vad gör du som rättfärdigar det priset? Hitta argument.

Referenser är ju A & O. Erfarenhet. Själv har jag jobbat med nätet sedan 1994 och jobbat med allt ifrån egenföretagare till Orange/IKEA/Volvo. det är ju något jag skulle föra fram.

Kan man visa att man har en hög innovativ/kreativ höjd med en bra koll på användarvänlighet så brukar det gå hem.

Hemma snickare och stora oseriösa aktörer har ju pajat en hel del, men få det att bli att det är DU som väljer uppdrag och kunder. Står man på sig och utstrålar en självsäkerhet så finns det ingen övre gräns vad man kan ta per timme...

Exakt som NIKKE säger.
Om du just har kommit ut från NTI skolans "webbdesigner" utbildning så kan du inte räkna med att ta 2000 kr i timmen.

Rätt så enkelt.

Sen är det en bra idé att skaffa sig ett jobb på förslagsvis en byrå eller ett företag/förening som sysslar mycket med byggande. Helt grön är inte så lätt att komma in och ta seriösa jobb som blir långvariga. (om man nu hade tänkt livnära sig på det)

När man har erfarenhet så kan man ta mer betalt. Även om jag inte har sett så många ta över 1200 kr i timmen (med många timmar) vilket projket det än är just nu för tillfället.

Det finns som sagt många oseriösa byggare därute. Tittade runt lite på nätet och såg dom mest fasansfulla byggare.

Vill man ha kvalité så får man betala för det.
I denna bransch som i någon annan.

Och återigen så träffar NIKKE huvudet på spiken. Vad vill DU föra fram om dig som gör just dig till det bästa valet?

Jag för fram att jag har jobbat åt/med RFSL/RFSU/FHI/CAP/Levis/Kungliga Konsthögskolan/Reklamförbundet samt har studerat på sidan beteendevetenskap.

Sen är det viktigt att kunna visa upp vad du har gjort. Man kan namedroppa i hundra år utan att det säger allt för mycket om kvalitén på det man har gjort.

Det är intressant hur man beter sig för att få en fot in för att få kunder.

Många har börjat via skolor via projektuppdrag åt företag. Eller praktikplatser. Det finns många vägar. Och ibland kan man gå vilse

Prisättningen är som sagt olika för varje uppdrag. Har varit lite oklar själv här ser jag.
När jag har tagit fasta priser är som sagt åt kompisar i princip. Eller när man har fått en zillion jobb från ett webbhotell/isp som vill ha sidor gjorda åt kunder som har köpt deras "standard paket". Många av dom har fasta priser för en väldigt specifierad tjänst. No more, no less.

Bannerpriserna jag talade om, ja det är p.g.a jag har fast kund (som är min brors arbetsplats) som ger mig mycket jobb.
Sådana jobb kallar jag för "vardagsarbete" Eftersom jag (en del sitter ju i stora projekt livet ut) inte 100% av min tid har stora/mellanstora projekt med hyfsade budgetar som drar in lite extra. Dom miniarbeterna ger mig en del pengar, även om jag inte direkt är rik. Och ändå så har jag jobbat mindre än vad andra har gjort.

Sen är det ju upp till dig att fråga dig vad kunden vill. Och sen se vad som krävs från din sida och från deras.

När jag pluggade så fick vi intressanta föreläsningar av ett par herrar från Bomberos ( http://www.bomberos.se/ )
Bland annat om att ta reda på kundens ekonomi innan. Lusläsa årsrapporter o.s.v

Och att du är blir kompis med kunden. Men att du aldrig ska sänka pris eller låta göra extra saker gratis. För då har du satt standarden och på så vis så kommer kunden förvänta sig att det händer fler gånger. Och det är ju inte så hållbart.

Viktigt att göra klart är att marknadsföringen för kunden ska inte ersätta den existerande utan komplettera.

Sen att vi droppar timpriser hit och dit, ja det spelar ingen roll. Eftersom alla arbeten har olika utmaningar.

Well, detta är en intressant diskussion och jag är säker på att dom flesta i grunden och botten har samma synsätt.

[ 12 November 2002, 22:01: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Vare sig man tar timpris eller fast pris så är det ju ett fast pris man anger i offerten, eftersom man måste specifiera hur mycket kommer att kosta för kunden. Sen är det bara att hoppas att man uppskattat rätt tidsåtgång...

Hade en klasskamrat på universitetet som sa att ett projekt förvånansvärt ofta tar planerad tid x pi. Kan nog stämma.

Citat:

Den enda marknadsföring som behövs är att göra bra jobb. Nöjda kunder = fler kunder. Tumma aldrig på arbetets kvalité, även om kunden vill göra det för att sänka priset. Då är det bättre att tacka nej till jobbet.

Försök inte att göra saker som du inte kan, det finns fullt med folk som är duktiga på olika saker. Om man inte håller måttet i vissa delar så tar man in en expert som tar hand om den delen.

Jag tycker att det har blivit bättre med förståelsen hos kunderna för att saker och ting måste få kosta för att bli bra.

Samtidigt är det fler kunder som tycker att det är viktigt att webplatsen faktiskt fungerar och inte bara att den finns där eller använder en viss teknik som man kunde stöta på för några år sedan.

Spännande tråd. Man har ju sett massvis med ruskiga sidor gjorda av folk som aldrig har hört talas om W3C. Har funderat länga på att försöka ragga lite kunder, och de priserna ni pratar om är mycket högre än jag föreställt mig.

• Oregistrerad
  • 2002-11-13 00:41
Citat:

Själv anser jag att i Halland har webbdesigners och formgivare förstört marknaden.

Hur menar du ?
Där jag sitter i Halmstad så måste jag säga att behovet är stort av en liten byrå som kan hjälpa dom små men du kanske är av en annan åsikt

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: zodijackyl:
Spännande tråd. Man har ju sett massvis med ruskiga sidor gjorda av folk som aldrig har hört talas om W3C. Har funderat länga på att försöka ragga lite kunder, och de priserna ni pratar om är mycket högre än jag föreställt mig.

Nja W3C har ju spelat ut sin roll för nu.
Kunder vill oftast ha saker som fungerar optimalt på det som är defacto standard.

Även om jag personligen tycker det suger.
Men, att följa standarden så mycket som möjligt skadar ju inte. (dvs det skall fungera på alla moderna browsers) (beroende på om det skall vara en QT film sajt eller en retro gopher style sajt då det bör fungera med Mosaic 1.0b)

XHTML kanske kan bli lösningen.

--
Priserna är ju inte så fasansfulla som dom låter. Du får tänka på att om du slår ut dom på ett år så är det inte alltid det blir så mycket över i plånboken. Men det är ju som sagt beroende hur framgångsrik man är.

• Medlem
  • 2002-11-13 01:38

Kontor: 4.000:-/mån

Dator, skrivare och program m.m.: 3.000:-/mån (ungefärlig estimering utslaget
på avskrivningstid och reparationer, nyköp)

Telefon: 1.000:-/mån

Diverse utgifter (porto, resor t ex): 1.000:-/mån

-------------------

9.000:-/mån

Så här kan utgifterna för en frilansare se ut.

Om man tar 300:- i timmen måste man jobba nästan en hel vecka utan lön varje månad för att täcka utgifterna.
De flesta kan inte fakturera 8 timmar om dagen, utan kanske maximalt fyra. Då är vi uppe i nära hälften av månaden utan inkomst. De resterande timmarna genererar kanske 19.000:- som ska beskattas och täcka egenavgifter. Kvar blir runt 10.000:-, en ganska bra månad. En annan månad kanske man går back.

Ergo, man kan inte ta 300:- i timmen, helt oavsett hur bra/dålig man är. Åtminståne inte om man har kontor i stockholm och en del utrustning m.m.

700:- i timmen är helt rimligt i mitt tycke.

(Alla utgifter och inkomster exkl moms)

Påpeka gärna felaktigheter, jag har räknat lite hastigt...

[ 13 November 2002, 01:40: Meddelandet ändrat av: stfm ]

Jag håller med stfm att cirka 700 kronor per timme är något slags minimum för långsiktig överlevnad.

Förutom det stfm räknade upp finns det ytterligare kostnader som man lätt bortser från:

Kvalitetsbristkostnader. Hur bra man än är kommer man förr eller senare göra sådana fel som man måste rätta utan att kunna få betalt för arbetet. Felkonverteringar, skrivfel, versionsfel och liknande är typiska kvalitetsbrister. Fel ansatser att lösa ett problem, vilket medför en hel del arbete helt utan värde för kunden, ingår också här.

Ledigheter. Många kalkyler bygger på 12 månaders arbetsår, men de flesta vill ha ledigt vissa delar av året, vilket innebär att intjänandeperioden är kanske 10 månader per år.

Vinst. Det är orimligt att driva ett företag utan vinst. Även om man har målsättningen att bara gå runt, måste man kunna generera vinst att leva på i dåliga perioder.

//Mikael

Bevaka tråden