Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OpenType-fråga

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-02-28 08:49

Är ett OT-typsnitt verkligen plattformsoberende som det hävdas, dvs fungerar både i OS X och Windows (av senare version), eller finns det något stort MEN man ska tänka på innan man köper?

Anledningen till att jag frågar är att www.adobe.com kräver att man anger plattform när man ska ladda ned typsnitt, vilket spontant känns ologiskt.

De gånger jag har använt det så har det funkat utan problem. En arbetsgrupp som jag jobbade med hade lite problem med att få det att funka på windows, minns inte exakt vad som var problemet, men tror att det var saknad av filändelse när de försökte få det att funka på windows.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-28 11:12

Jag har inte hört om några problem heller.
Dessutom lär pc fonter funka i InDesign om de placeras i InDesign mappen >> Fonts.

  • Medlem
  • 2003-02-28 11:15
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: malen:
Jag har inte hört om några problem heller.
Dessutom lär pc fonter funka i InDesign om de placeras i InDesign mappen >> Fonts.

Underförstått TrueType och PS-fonter?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-02-28 11:39

PC-truetype fungerar direkt i osx. Både genom att lägga i Font-mappen, och genom tex Suitcase 10.

OT ska vara plattformsoberoende. Det är ju en utveckling av ttf-formatet egentligen.

Filändelsen på pc är .otf.

  • Medlem
  • 2003-02-28 11:41
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
PC-truetype fungerar direkt i osx. Både genom att lägga i Font-mappen, och genom tex Suitcase 10.

OT ska vara plattformsoberoende. Det är ju en utveckling av ttf-formatet egentligen.

Filändelsen på pc är .otf.

Det var detta jag anade! Suveränt! Ännu ett skäl att gå över till OS X. Tack för infon!

Ja OpenType är plattformsoberoende. OT-fonter stöds rakt av i Windows 2000/XP samt Mac OS X, med ATM Light/deluxe kan även äldre operativsystem använda OT.

OT kan innehålla antingen PostScript-data eller TrueType. Mer info om OT finns på:

http://www.adobe.com/type/opentype/main.html

Richard Rönnbäck
Adobe Systems Nordic

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-28 14:48
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Richard Rönnbäck:
med ATM Light/deluxe kan även äldre operativsystem använda OT.Richard Rönnbäck
Adobe Systems Nordic

Men det gör de inte.
Inte fullt ut. En Caslon Pro i OS9 kan inte visa alla tecken den innehåller och andra nyttigheter i OT.
I OS 9 uppför den sig som vilken västeuropeisk font som helst. Så det är först i OSX så kan man ha nytta fullt ut av de fonter i Photoshop och InDesign ialla fall.
Men visst, den går att använda fast med många begränsningar.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: malen:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Richard Rönnbäck:
med ATM Light/deluxe kan även äldre operativsystem använda OT.Richard Rönnbäck
Adobe Systems Nordic

Men det gör de inte.
Inte fullt ut. En Caslon Pro i OS9 kan inte visa alla tecken den innehåller och andra nyttigheter i OT.
I OS 9 uppför den sig som vilken västeuropeisk font som helst. Så det är först i OSX så kan man ha nytta fullt ut av de fonter i Photoshop och InDesign ialla fall.
Men visst, den går att använda fast med många begränsningar.

Det har iofs inte med OS 9 att göra, utan med att program som inte stödjer Unicode inte kan använda mer än de 256 första tecknena i teckentabellen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-28 21:02
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Richard Rönnbäck:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: malen:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Richard Rönnbäck:
med ATM Light/deluxe kan även äldre operativsystem använda OT.Richard Rönnbäck
Adobe Systems Nordic

Men det gör de inte.
Inte fullt ut. En Caslon Pro i OS9 kan inte visa alla tecken den innehåller och andra nyttigheter i OT.
I OS 9 uppför den sig som vilken västeuropeisk font som helst. Så det är först i OSX så kan man ha nytta fullt ut av de fonter i Photoshop och InDesign ialla fall. Men visst, den går att använda fast med många begränsningar.

Det har iofs inte med OS 9 att göra, utan med att program som inte stödjer Unicode inte kan använda mer än de 256 första tecknena i teckentabellen.

Och ditt hör bl a Id 2.0.2 och PS 7 i OS 9. Så det har nog med OS 9 att göra.

I OS X vad jag vet är det bara ID 2 och PS 7 som stödjer Unicode. Där blev jag besviken på FreeHand MX.

[ 28. februari 2003, 21:04: Meddelandet ändrat av: malen ]

1
Bevaka tråden