Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows Media och Flash men ingen GPS i nästa iPhone enligt Zibri

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Zibris tjat om donationer och "ZiPhone is updated almost daily" känns mest patetiskt när världen ändå gått vidare och hittat bättre metoder än hans fulhack.

Jag misstänker att han yrar i nattmössan i sitt senaste inlägg, men utifrån patentansökningsbilder från Apple så påstår han att iPhone 2 och firmware 2.0 kommer att ha stöd för Windows Media och Flash, samt att nästa iPhone inte kommer att ha inbyggd GPS, bara extern GPS:

The patents for the iPhone2 (and firmware 2.0) are out.
As you can see from the images above, FLASH and
WindowsMedia content will be finally supported.
In figure 53D you can also see how the
new welcome screen will look like.
Again there is nothing in the patent about
an embedded GPS (as I previously said).
External bluetooth GPS will be supported and
managed by the "locationd" daemon.
You can browse the patent HERE.

Läs hela här: ZiPhone's Blog: Les jeux sont faits

Min första reaktion är att han bara snackar strunt. Någon annan som tror han faktiskt har rätt?

Jag tror fortfarande inte Flash kommer till iPhone, inte än på ett bra tag i alla fall.

Man ska aldrig säga aldrig, snart vet vi

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-05 09:12

Om Apple lyckas få med en GPS så blir jag imponerad. Men samtidigt förstår jag om de gör som Zibri säger, och har det som ett tillbehör.

I vilket fall kommer jag att skaffa GPS Jag hoppas nämligen på applikationer som har koll på var och hur snabbt man springer/cyklar. Precis som Nikes tidigare samarbete med Apple. Vore skönt att slippa Garmin

[quote="kia2;1540030"]Om Apple lyckas få med en GPS så blir jag imponerad. Men samtidigt förstår jag om de gör som Zibri säger, och har det som ett tillbehör.

Varför imponerad? De flesta mobiltillverkare har gjort telefoner med GPS i sedan flera år tillbaka. Varför skulle inte apple kunna fixa det?

Ursprungligen av kia2:

Om Apple lyckas få med en GPS så blir jag imponerad. Men samtidigt förstår jag om de gör som Zibri säger, och har det som ett tillbehör.

Varför imponerad? De flesta mobiltillverkare har gjort telefoner med GPS i sedan flera år tillbaka. Varför skulle inte apple kunna fixa det?

Därför att ingen av dessa mobiler funkar speciellt bra, har haft en massa GPS mobiler, men ingen funkar bra.

Om Apple släpper en iPhone med GPS så kan man förvänta sig något utöver det vanliga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-05 11:13
Ursprungligen av Patrik D:

Om Apple släpper en iPhone med GPS så kan man förvänta sig något utöver det vanliga.

Jag tycker om att du säger "utöver det vanliga". De tre orden sammanfattar min förhoppning om iPhone 2

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-05 11:32
Ursprungligen av Patrik D:

Därför att ingen av dessa mobiler funkar speciellt bra, har haft en massa GPS mobiler, men ingen funkar bra.

Om Apple släpper en iPhone med GPS så kan man förvänta sig något utöver det vanliga.

Om nu ryktet stämmer att foton gjorda med iPhone ska stöda geo tagging så måste det ha inbyggd GPS annars fungerar det inte riktigt. Locate me funktionen som finns nu är inte precis nog för att användas för geotagging.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Om nu ryktet stämmer att foton gjorda med iPhone ska stöda geo tagging så måste det ha inbyggd GPS annars fungerar det inte riktigt. Locate me funktionen som finns nu är inte precis nog för att användas för geotagging.

//Rob

Ja, och dessutom bör kameran vara bättre. En sådan cool funktion är ju knappast nödvändig till en 2 MP-kamera.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-05 09:18

Han försöker förtvivlat få uppmärksamhet. Bara för att patenten inte beskriver ett inbyggt GPS betyder inte att det inte kommer. Det finns många apple patent som inte ens finns i någon produkt. Till exempel dockstationen som ser ut som iMac skärmen där man kopplar in sin macbook till. Om chippet som apple använder i nya iphone kommer med gps så blir det inbyggt.

//Rob

Apple har förvånat mig varje gång, så det är bättre jag inte säger något

  • Medlem
  • 2008-06-05 22:35

håller med nån av föregående...blir nog tillbehör....apple är rätt kända för att ha mycket sådant, ta tex radio som varenda liten mp3 spelare har det är ju tillbehöver till ipoden.

kanske blir en ikea version där man får köpa till o sätta ihop själv

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-05 23:01

Enda fördelen med en extern gps är att original iPhone kunde också använda den. Men vem vill släppa på ett extra tillbehör hela tiden?

Och idag skriver zibri att GPS kommer inbyggt. Han har ingen aning bara pratar skit och försöker få mer uppmärksamhet.

//Rob

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-05 23:13

GPS är ett navigationssystem för global handelstrafik och äventyrare som befinner sig på platser där ingen hört talas om 3G och GSM - och där man behöver rediga grejer. Har själv en GPS i segelbåten som endast används vid havssegling - i skärgård är det inget att ha.

GPS i mobiltelefoner är trams. Ett gapskratt. GPS för att hitta en restaurang är dekadent och pinsamt. GPS i bil kan vara acceptabelt, men då ska man inte sitta och fingra på en mobil...och bilkörning är helt ute...en obsolet och primitiv verksamhet - inget för moderna människor med en Iphone. Dom åker tåg.

Så - som ni kanske anar - så kan min gäspning inte vara större när jag hör ryktet om att Iphone 2 inte har GPS. Vi får verkligen hoppas att detta rykte är sant.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-05 23:25

Hört talas om topo kartor? Fungerar utmärkt om man har bra kartor. Du förväxlar navigation med positions angivning. GPS hjälper att bestämma var du befinner dig. Kartor visar hur området ser ut. Med bra kartor (google maps) och bra navigations positionering (GPS) hittar du lätt från punkt a till b. Nu tror jag inte att iPhone kommer att vara den bästa navin men för att visa positionen t ex om du ska ringa efter hjälp.

//Rob

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-05 23:38
Ursprungligen av Robo-X:

GPS hjälper att bestämma var du befinner dig.
//Rob

Handen på hjärtat: Är detta ett egalt behov för dig? Är det ofta du inte vet var du befinner dig? Är det då viktigt att du får veta exakt position - grafiskt och i siffror - var du befinner dig? Varför vet du inte var du befinner dig? Hur gick detta till?

Handen ännu närmare hjärtat: Hur många procent av Iphone's nuvatande och presumtiva ägare behöver - av nöd eller meningslöst nöje - en GPS i luren...och kommer att använda den mera än två gånger per år (då för showoff-demo så klart)?

Är det bara jag som tycker att GPS i en mobiltelefon är genant?

(PS: "Du förväxlar navigation med positions angivning."
En avgrundförutsättningarna i navigation är att veta var man befinner sig. Det var därför systemet togs fram av US-army och nu är standard för global yrkestrafik/transport. GPS ÄR "var man befinner sig" (positionsbestämning) - något annat finns inte. Jisses.)

Ursprungligen av mjg:

Handen på hjärtat: Är detta ett egalt behov för dig? Är det ofta du inte vet var du befinner dig? Är det då viktigt att du får veta exakt position - grafiskt och i siffror - var du befinner dig? Varför vet du inte var du befinner dig? Hur gick detta till?

Handen ännu närmare hjärtat: Hur många procent av Iphone's nuvatande och presumtiva ägare behöver - av nöd eller meningslöst nöje - en GPS i luren...och kommer att använda den mera än två gånger per år (då för showoff-demo så klart)?

Är det bara jag som tycker att GPS i en mobiltelefon är genant?

(PS: "Du förväxlar navigation med positions angivning."
En avgrundförutsättningarna i navigation är att veta var man befinner sig. Det var därför systemet togs fram av US-army och nu är standard för global yrkestrafik/transport. GPS ÄR "var man befinner sig" (positionsbestämning) - något annat finns inte. Jisses.)

Du reser inte så mycket eller hur?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-06 01:42

Jag har ägnat större delen av mitt 50-åriga liv på resande fot runt jorden - delvis privat och delvis i tidigare yrken (sjöman, musiker). Alla sanna resenärer och världsluffare vet att gps i en mobiltelefon är löjligt.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Du reser inte så mycket eller hur?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-06 02:02
Ursprungligen av mjg:

Jag har ägnat större delen av mitt 50-åriga liv på resande fot runt jorden - delvis privat och delvis i tidigare yrken (sjöman, musiker). Alla sanna resenärer och världsluffare vet att gps i en mobiltelefon är löjligt.

Nuvarande implementationer är löjliga pga att de fungerar för dåligt. Detta kan ändras i framtiden. Man ska inte avfärda omogen teknik som "löjlig" bara för att den inte är färdig. Det är inte längesen som mail i mobilen var löjligt.

För övrigt navigerar riktiga sjömän med sextant

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-06 13:38
Ursprungligen av rhesus:

För övrigt navigerar riktiga sjömän med sextant

Nej, nej...dom riktigt tunga lirarna - t.ex. dom som upptäckte världen - kör med endast kompass och tidglas för avräkning. Sextant är rena snobberiet - overkill.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-06 13:49
Ursprungligen av rhesus:

Man ska inte avfärda omogen teknik som "löjlig" bara för att den inte är färdig. Det är inte längesen som mail i mobilen var löjligt.

Äpplen och päron. Så...om en tillverkare klämde in en radar och geigermätare i nallen så är det heller inget att skratta åt? Att man inte skrattar åt vissa saker betyder inte att inte kan skratta åt andra saker. Retoriken håller inte.
Ingen skrattade åt mail i nallen förresten - jag hörde ingen i alla fall. Alla var mycket positiva. Inte minst jag...som helst inte pratar i en telefon.

Jag vidhåller att gps i nallen är löjligt och att 99% av jordens befolkning aldrig någonsin kommer att använda den. Det enda som förvånar mig är att så många här - ett forum med IT/tech-insatta personer - inte ser detta klart som korvspad. Även om man själv diggar gps i en nalle - och vill leka med det istället för spelen en stund - eller är en av dom få på jorden som jämt kör runt i främmande städer och vill veta var nästa vänstersväng blir - även då måste man väl se det stora. Perspektiv, medborgare, perspektiv. Verklighetsuppfattning. Kontakt med allmogen. Folket. That's what it's all about.

Att vara teknikpositiv - ingen är mera teknikfreak än jag - betyder inte att man måste vara psykiskt bedövad. En sann teknikfreak - som bejakar framsteg och utveckling och besitter kunskap - kan sortera vetet från agnarna i ett tidigt skede.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-06 14:30
Ursprungligen av mjg:

Att vara teknikpositiv - ingen är mera teknikfreak än jag - betyder inte att man måste vara psykiskt bedövad. En sann teknikfreak - som bejakar framsteg och utveckling och besitter kunskap - kan sortera vetet från agnarna i ett tidigt skede.

Kommentaren är noterad. Jag tror att det kommer att komma vettiga, användbara applikationer och tjänster som drar nytta av att telefonen känner till din nuvarande position.

Tiden får utvisa vem som har rätt om GPS i telefoner och vem som är psykiskt bedövad

Ursprungligen av mjg:

Äpplen och päron. Så...om en tillverkare klämde in en radar och geigermätare i nallen så är det heller inget att skratta åt? Att man inte skrattar åt vissa saker betyder inte att inte kan skratta åt andra saker. Retoriken håller inte.
Ingen skrattade åt mail i nallen förresten - jag hörde ingen i alla fall. Alla var mycket positiva. Inte minst jag...som helst inte pratar i en telefon.

Jag vidhåller att gps i nallen är löjligt och att 99% av jordens befolkning aldrig någonsin kommer att använda den. Det enda som förvånar mig är att så många här - ett forum med IT/tech-insatta personer - inte ser detta klart som korvspad. Även om man själv diggar gps i en nalle - och vill leka med det istället för spelen en stund - eller är en av dom få på jorden som jämt kör runt i främmande städer och vill veta var nästa vänstersväng blir - även då måste man väl se det stora. Perspektiv, medborgare, perspektiv. Verklighetsuppfattning. Kontakt med allmogen. Folket. That's what it's all about.

Att vara teknikpositiv - ingen är mera teknikfreak än jag - betyder inte att man måste vara psykiskt bedövad. En sann teknikfreak - som bejakar framsteg och utveckling och besitter kunskap - kan sortera vetet från agnarna i ett tidigt skede.

Undrar hur många som kommer att tycka att GPS i mobilen är löjligt nu...

  • Medlem
  • 2008-06-07 14:20
Ursprungligen av mjg:

Jag har ägnat större delen av mitt 50-åriga liv på resande fot runt jorden - delvis privat och delvis i tidigare yrken (sjöman, musiker). Alla sanna resenärer och världsluffare vet att gps i en mobiltelefon är löjligt.

Det finns idag mer än 50.000 svenskar som betalade för en navigator under det senaste året. Rimligen bör alla dessa vara intresserade av GPS i iPhone förutsatt att funktionaliteten är någorlunda i nivå med den som Tomtom, Garmin m fl erbjuder idag. Det är fullt möjligt att Apple kan göra det, speciellt med tanke på att de har mycket bättre gränssnitt och datakommunikation i sin burk.

Om "kostnaden" för GPS i iPhone bara blir nån hundralapp, marginellt sämre batteritid, marginellt större format så blir det garanterat en hit för de flesta användare. Jag tror personligen att navigatorer kommer att försvinna helt som separata produkter (precis som billiga kameror och mp3-spelare kommer att försvinna), allt blir inbyggt i telefonen. De som vill ha en navigator med 10-tumsskärm eller att den ska tåla saltvatten kommer givetvis att fortsätta köpa separat men det blir bara en liten minoritet...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-06 00:53
Ursprungligen av mjg:

Handen på hjärtat: Är detta ett egalt behov för dig? Är det ofta du inte vet var du befinner dig? Är det då viktigt att du får veta exakt position - grafiskt och i siffror - var du befinner dig? Varför vet du inte var du befinner dig? Hur gick detta till?

Handen ännu närmare hjärtat: Hur många procent av Iphone's nuvatande och presumtiva ägare behöver - av nöd eller meningslöst nöje - en GPS i luren...och kommer att använda den mera än två gånger per år (då för showoff-demo så klart)?

Är det bara jag som tycker att GPS i en mobiltelefon är genant?

(PS: "Du förväxlar navigation med positions angivning."
En avgrundförutsättningarna i navigation är att veta var man befinner sig. Det var därför systemet togs fram av US-army och nu är standard för global yrkestrafik/transport. GPS ÄR "var man befinner sig" (positionsbestämning) - något annat finns inte. Jisses.)

Jag menar inte att det är viktigaste funktionen men det är rätt bra att ha. Speciellt nu när AppStore kommer. Många programmerare kan då göra program som använder inbyggda funktioner. Om det nu är nödvändigt eller inte spelar ingen roll. För mig är GPS viktigt men inte så viktigt att jag skulle strunta i att köpa en iPhone om den kom utan. GPS visar var du befinner dig men utan bra kartor kan du inte navigera. Det var det jag ville säga. En och var för sig ger inte mycket men sätter man båda tillsammans är det oslagbart.

//Rob

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-06-06 00:12

Men hur ligger det till egentligen? Är det en Iphone 2G som kommer eller är det 1G med ny firmware bara?

Jag får hålla med mjg, enda gången man skulle behöva en GPS i mobilen är om man är på resande fot i någon stad där man inte har koll på gator och liknande... Men vi har klarat oss med kartor tidigare, så google-maps borde ju räcka

Jag har en HTC p3300 och det enda som fungerar bra på den är GPS-funktionen när man kör bil. Bra muntliga instruktioner i rätt tid som gör att man kan hålla ögonen på vägen samtidigt.
Resten av den så kallade telefonen är skit, ffa windows mobile.

Kan instämma med mjg angående GPS. Vi konsumenter är många gånger lurade. Helt plötsligt en dag vaknar vi upp med ett mantra sägande -"köp en GPS, du måste ha GPS, du klarar dig inte annars... måste måste måste köpa..." trots att du bor i en liten stad och bör känna till de flesta gatorna, samt att du kör din bil fram och tillbaka till jobbet, med några undantag då du tar en tur till affären. Min kollega vaknade med detta mantra - hans kloka fru frågade - vad ska du ha den till - indoktrinerad svarade han med en radda tillfällen då de skulle kunna använda en GPS. Några dagar senare hade klokheten segrat och han insåg att det enbart var högre makter som skapat detta begär hos honom. En GPS i mobilen är då många gånger ännu mer "onödigt". Möjligtvis kan det vara bra efter en blöt kväll då minnet sviktar och man inte hittar hem.

Men samtidigt som jag säger ovanstående vill jag ändå slå ett slag för nyteknik, tex om du står mitt i en större stad (i mitt fall sthlm) och är sugen på något annorlunda att äta - att då kunna få reda på närliggande restauranger tycker nog inte jag är fel, eller vart närmaste Macbutik ligger.

Som rhesus säger så kan det tänkas komma användbara funktioner i framtiden.

Jag tycket att det är löjligt att tycka att allt som en iPhone inte har är löjligt.

Jag använder min GPS (i telefonen) flera gånger i veckan och skulle aldrig byta ned mig till en telefon som saknar GPS.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-06 13:59

Vad Iphone saknar är ljudinspelning, mms, dubbelfuktion på volymlnappen som kan fungera som kameraslutare, 5 Mpix kamera (mera behövs inte), optisk zoom och synkning av anteckningar.

Själv har jag ljudinspelning och skulle aldrig byta ned mig till en telefon som saknar ljudinspelning.

Jag tror givetvis inte en sekund att detta behov är stort - jag vet att jag är en liten, liten minoritet och alla som säger att ljudinspelning på en nalle är löjligt ger jag rätt utan att blinka.

Bevaka tråden