Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Firefox 3 beta 4 stabil nog att ersätta Firefox 2?

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-02 22:45
Ursprungligen av fullkoll:

Gå till Visa/Verktygsfält/Anpasssa och dra "Hemmet" upp på navigeringsfältet där du vill ha den.

Kanon! Tack för hjälpen.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-04-02 23:47

Har tidigare enbart använt FF för att spela ogame.se (för plugins skull) Men nya 3 Beta är så mycket snabbara än 2:an så att man kan tänka sig att använda den även till annan surfning, då med ett skinn som gör att den ser ut som Safari givetvis, tyvär finns inte Foxgame till betan ännu.

Senaste versionen av Firefox 3 (RC3) kraschar stup i kvarten för mig. :/

Nu är det väl bara nån vecka tills den slutliga firefox 3 är beräknad att komma

Ursprungligen av ztaafen:

Senaste versionen av Firefox 3 (RC3) kraschar stup i kvarten för mig. :/

Och för mig funkar inte vissa sidor som de skall.. T.ex. last.fm och digg.com :/

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-13 00:17
Ursprungligen av Andreas Th:

Och för mig funkar inte vissa sidor som de skall.. T.ex. last.fm och digg.com :/

Är du säker på att det är Firefox 3 och inte Flash pluginet?

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Är du säker på att det är Firefox 3 och inte Flash pluginet?

//Rob

Hmm weird, funkar nu. Har försökt trixa med det hela dagen (var dessutom tvungen att installera om flash ja). Har inte funkat.. Skulle precis rapportera så fungerar det.. Knasigt men bra, gillar firefox riktigt bra nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-13 00:09

Mindre än så, 17 juni, dvs på tisdag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-13 01:04

tisdag släpps skarp version av firefox 3!

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-13 10:20

Fick problem med fler användare. Funkade jättebra för mig som första användare men de andra kunde inte starta Firefox för att Firefox "redan var i gång".

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-15 23:39

Jävlar. Hoppade över till Firefox 3 (RC3) idag från 2 och måste säga att jag är ruskigt imponerad. Snabbt som tusan går det och snyggare har det blivit också, standardtemat ser riktigt bra ut. Allt käns bra och tycks funka bra, framförallt går det så mycket snabbare nu. Härligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-16 09:52

Tyvärr klarar den fortfarande inte acid3 testet men har blivit bra mycket snabbare. Jag hoppas nu att alla extensions uppdateras snabbt så stt jag kan installera den snart.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Tyvärr klarar den fortfarande inte acid3 testet men har blivit bra mycket snabbare.

Det var ju inte så oväntat direkt, Mozilla har ju dissat testet och med Firefox 3 i slutfasen av utvecklingen skulle dom inte plötsligt kasta in massa nyutvecklad kod för Acid3.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-17 02:24
Ursprungligen av Adrian B:

Det var ju inte så oväntat direkt, Mozilla har ju dissat testet och med Firefox 3 i slutfasen av utvecklingen skulle dom inte plötsligt kasta in massa nyutvecklad kod för Acid3.

Firefox 2 tyckte jag var en stor besvikelse. Inga ändringar i gecko engine och bookmarks databasen utan edast ändringar i utseendet, addons och gjort det säkrare. Det skulle allt komma med Firefox 3. Nu visar det sig att det var rätt mycket ändringar men mest i utseendet och gjort den säkrare. Själva gecko engine har inte uppdaterats särskilt mycket. Till och med Microsoft har nu skrivit att IE8 som ska börja beta testas någon gång i augusti/september klarar Acid3 testet. Uselt från Mozilla!

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Firefox 2 tyckte jag var en stor besvikelse. Inga ändringar i gecko engine och bookmarks databasen utan edast ändringar i utseendet, addons och gjort det säkrare. Det skulle allt komma med Firefox 3. Nu visar det sig att det var rätt mycket ändringar men mest i utseendet och gjort den säkrare. Själva gecko engine har inte uppdaterats särskilt mycket. Till och med Microsoft har nu skrivit att IE8 som ska börja beta testas någon gång i augusti/september klarar Acid3 testet. Uselt från Mozilla!

//Rob

Ursprungligen av idg.se:

Båda webbläsarna klarar Acid 2-testet, ett inofficiellt test för att se hur bra en webbläsare följer olika webbstandarder. Det finns även ett Acid 3-test och där ser vi en klar fördel för Firefox. Internet Explorer 8 får nästan inga poäng alls i testet, medan Firefox ror hem 71 poäng av 100. Microsoft har endast ut.lovat stöd för Acid 2 i Internet Explorer 8, men något stöd för standarderna som testas i Acid 3 hade vi gärna sett.

IE klarar Acid 2. IDG skriver "nästan inga poäng" om Acid 3. Har sett ett test och har för mig att IE fick 17 poäng i Acid 3.

Ursprungligen av Robo-X:

Firefox 2 tyckte jag var en stor besvikelse. Inga ändringar i gecko engine och bookmarks databasen utan edast ändringar i utseendet, addons och gjort det säkrare. Det skulle allt komma med Firefox 3. Nu visar det sig att det var rätt mycket ändringar men mest i utseendet och gjort den säkrare.

Men då har ju du missat helt att dom jobbat massor med prestandan.

Ursprungligen av Robo-X:

Till och med Microsoft har nu skrivit att IE8 som ska börja beta testas någon gång i augusti/september klarar Acid3 testet. Uselt från Mozilla!

Men det är ju ingen nyhet. Och det är egentligen ingen som klandrar Mozilla heller, för om man är i slutfasen av en produktcykel så kan man inte bara gräva upp saker med rötterna och göra om det. Det som Mozilla fick kritik för, se tråden jag länkade dig förut, var hur de agerade i förhållande till Acid3, hur dom skrev ner det och sågade det.

Ursprungligen av Robo-X:

Det skulle allt komma med Firefox 3. Nu visar det sig att det var rätt mycket ändringar men mest i utseendet och gjort den säkrare. Själva gecko engine har inte uppdaterats särskilt mycket.

Jag måste nästan återkomma till detta påstående och undrar hur du ställer det mot den här texten (min markering):

Firefox 3 is based on the Gecko 1.9 Web rendering platform, which has been under development for the past 34 months. Building on the previous release,Gecko 1.9 has more than 15,000 updates including some major re-architecting to provide improved performance, stability, rendering correctness, and code simplification and sustainability.

Men du hävdar ändå att "Själva gecko engine har inte uppdaterats särskilt mycket."?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-17 16:27
Ursprungligen av Adrian B:

Jag måste nästan återkomma till detta påstående och undrar hur du ställer det mot den här texten (min markering):

Firefox 3 is based on the Gecko 1.9 Web rendering platform, which has been under development for the past 34 months. Building on the previous release,Gecko 1.9 has more than 15,000 updates including some major re-architecting to provide improved performance, stability, rendering correctness, and code simplification and sustainability.

Men du hävdar ändå att "Själva gecko engine har inte uppdaterats särskilt mycket."?

Det har optimerats men stöder den css2.1 och 3 helt nu? Det låter som 1.9 har många förbättringar men det är kanske mest grunden som har optimerats först så att det blir lättare att uppdatera det senare och det är inget man ser direkt förutom att den verkar snabbare och använder mindre minne vilket är nog största fördelen med FF3. Men Gecko har utvecklats mycket långsammare än webkit till exempel. Blir kul att se hur snabbt Firefox 3 sprider sig.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det har optimerats men stöder den css2.1 och 3 helt nu?

Näe, men när man gör en webbläsare är det långt mycket mer än bara standardstödet som ingår. Prestanda, buggfixar, säkerhet, stabilitet osv. Med över 15.000 ändringar har dom helt klart haft en del att göra.

Sen har att just den bit du tittar på inte utvecklats lite aktivt som t.ex. i WebKit, det är sant. Men du fick det att låta som om dom inte jobbat på Gecko alls, och det är verkligen inte sant.

Så vitt jag vet låg Firefox rätt bra till när det gäller standardstödet redan innan. Antagligen kände dom att det var ett lämpligt tillfälle att jobba på andra bitar för Firefox 3. I takt med att javascript-användandet ökar (och det gör det verkligen när allt fler programlika webbfunktioner börjar användas) är prestandan, säkerheten och stabiliteten på javascript mycket viktig.

Därmed inte sagt att jag tycker Firefox/Mozilla gör allting rätt. Mozillas attityd till Acid3 var ingen höjdare och det nya gränssnittet i Firefox 3 verkar vara ett misslyckande som halvhjärtat försöker efterlikna Mac OS X riktiga gränssnitt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-17 20:07

Det stämmer nog att jag kanske överdrev lite när det gäller geckos ändringar men jag tycker att sen Firefox 1.5 har det inte hänt så mycket med att stödja HTML/CSS standarderna. Acid2 testet klarar Firefox 2.x fortfarande inte men det verkar Firefox 3 nu klara i alla fall.

Firefox UI tycker jag har förbättrats lite även om den inte ser inte ut att passa helt i hur MacOS X gör det.:p

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-17 20:15

Download länk för en-US versionen.

//Rob

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-16 09:56

När 2:an kom visade det sig att det var en väldigt bra idé att ha is i magen. Nya versioner kom oftare än regnskurarna här utanför fönstret.

Vi får nog hålla ut till Safari 4 istället.

Dessutom är Firefox 3 fruktansvärt fult.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-17 07:28

Felet med Safari är "bristen på plug-in". Just nu lider Firefox 3 också av "brist på plug-in". Det var inte många av de gamla från F2 som funkar, -än! Jag räknar med att uppgradera till F3 efter semestern. Då har säkert det mesta som kan djävlas med en i nya F3 fixats till. Har ingen lust att förstöra sommaren med en dator som trilskas bara för att få vara först.

Ursprungligen av nabben:

Felet med Safari är "bristen på plug-in".

Det är Apples fel eftersom det inte går att skriva tillägg till Safari på det sättet som man kan skriva tillägg till Firefox. Det finns plugins till Safari, men det är bara plugins av den typen som är Flash, RealPlayer osv.

Alla tillägg till Safari som används idag, som t.ex. 1Password, är rena hack som inte stöds av Apple och som kan ge problem när Safari uppgraderas (det är inte ovanligt att folk får problem och skyller på Safari och så visar det sig att dom kör något hack, det hände t.ex. när betaversionen av Safari 3 kom ut).

Kan det inte bli tisdag på Mozillas huvudkontor snart?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Kan det inte bli tisdag på Mozillas huvudkontor snart?

Det står att det kommer släppas runt klockan 19:00 svensk tid på deras blogg : )
The Mozilla Blog

Då jäklar ska vi hjälpa dem slå rekord i mest nedladdningar på 24 h
( skriv upp er nu Spread Firefox | Download Day 2008 )

Ursprungligen av Andreas Th:

Det står att det kommer släppas runt klockan 19:00 svensk tid på deras blogg : )
The Mozilla Blog

Då jäklar ska vi hjälpa dem slå rekord i mest nedladdningar på 24 h
( skriv upp er nu Spread Firefox | Download Day 2008 )

Räknas även att uppdatera Firefox?

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Räknas även att uppdatera Firefox?

Vet faktiskt inte, borde nog göra det.
Jag tänker dock ladda hem det på nytt

Jo, man undrar ju det. Vad är de i för tidszon, tro?

Bevaka tråden