Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag blir tokig - Är jag för kräsen?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en fem år gammal Canon Ixus 400 (inköpt Juli 2003) som jag har varit väldigt nöjd med, rent bildkvalitétsmässigt sett. Strax innan jul gick displayen sönder, det går fortfarande att fota med den, men inte göra några inställningar.

Jag har därför försökt att hitta en ersättare. Men det tycks omöjligt, ingen kamera som jag hittills har köpt har hållt måttet! Man kan ju tycka att det borde ha hänt en del på fem år, men inte är det bättre bildkvalitét iallafall.

En sammanfattning över mina kameraköp sen 21 december:
Casio EX-S10
För litet optiskt hus gjorde att rektangulära föremål blev runda. Gick tillbaka med samma dag.

Samsung NV15
Hängde med några månader. Tog dock för korniga och oskarpa bilder. Den gick i backen och gick inte att laga (ska tillägga att jag tappat Ixusen ett oräkningsbart antal gånger, och den funkar än).

Sony DSC-W150
Tar för korniga bilder. Fick den i förrgår efter att ha kollat recensioner i en vecka, men är alltså ändå inte nöjd!

Ska det behöva vara så här? Okej för att Ixusen kostade nästan 6.000,- när jag köpte den, men den är fem (5) år gammal! Bilderna är fortfarande superklara och har inget brus i dagsljus och nästan obefintligt i mörker (iallafall ett mycket behagligare brus än andra tillverkare). Är det Canon som gäller om man vill ha vettig kvalité, eller är det jag som är sjukt kräsen...? Ska ju tillägga att man ser inga direkta fel förrän man zoomar in. Jag bifogar en skärmdump så ni ser vad jag menar. Ska man helt enkelt strunta i att zooma in och svälja att det är kornigt? Har svårt för det...

Titta på detaljerna i texten, och på sidan av lådan. Sonyn är till vänster i bild och Canonen till höger. Jag har provat med flera inställningar på Sonyn, men detta var det bästa jag fick till. Har naturligtvis fler exempel, i samtliga fall är Sonyn kornigare/brusigare medan Ixusen är len och klar i bilden.

Jag hade antagligen inte brytt mig om jag inte hade haft Ixusen att jämföra med, men nu stör det mig nåt fruktansvärt.

Det får nog bli en Ixus 80 IS istället...

Jag har också en 400:a (5700 kr i maj 2003).

Har du kollat de nya Ixusarna? En kollega köpte just en Ixus 860. Anti-skak, vidvinkel (motsv 28 mm), 4 optisk zoom, stor display, _mycket_ snabbare uppstart och fokusering än gamla 400:an (och ändå ansågs den snabb på sin tid). Brus etc har jag inte kollat. Priset är nästan en tredjedel jämfört med 400:an år 2003 (2400Y i Beijing, dvs ca 2000SEK).

Nackdelen är att den nog är lika tung och nästan lika tjock som 400-an, men det är kanske priset man får betala.

Själv skall jag försöka slå till på en Pentax K10D (utgående modell, så chans för fynd) nu i sommar. Dags att komma tillbaka till systemkameravärlden efter fem års kompaktfotande.

Ixus 860 är grymt bra - jag har föregångaren som är 7.1 megapixel men i övrigt identisk. Min brorsa blev så imponerad att han köpte en också

Jo, en 860 får det nog bli. Grejen är att Sonyn har ju också alla dessa braiga funktioner som antiskak etc, men i slutändan är det ändå bildkvalitén som är det avgörande.
Men visst är det konstigt att utvecklingen inte har gått längre på fem år? Får hålla mig till Canon i fortsättningen verkar det som.

Lite sugen på en S5:a också, men man missar ju portabiliteten...

Nu får vi bara hoppas att Expert tillåter mig lämna tillbaka kameran trots bruten förpackning.

Rent bildkvalitativt skulle jag råda dig till antingen dagens ixus eller Canons Powershot serie, lite större men mer att hålla i...eller kolla in Nikons nya P5100. För oss som värdesätter klassisk bildkvalitet=skarp optik och naturtrogna färger brukar "de två stora" vara att föredra, kör själv med blandad kompot, canon powershot A85 + A460 som familjens allround och en gammal Nikon D1X utrustning för mer genomtänkt och krävande bilder eller uppdrag. Och precis som du själv har märkt så hjälper det inte hur mycket lullull en kamera har om det inte är naturlig återgivning som är målsättningen bakom konstruktionerna.

Själv har jag en Ixus 60 som jag är enormt nöjd med.

Canon gör kameror som man kan lita på.

Kul att höra att de håller så länge, både kameran och bildkvalité.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-06-12 23:58

Canon G9 power shot KALAS !!!

Ursprungligen av Trisen:

Canon G9 power shot KALAS !!!

Jag har en G7 men har slutat använda den sedan jag fick min Powershot 800/IXUS 850IS.

Anledningen: kameran är lite för stor, den har bara 35mm objektiv. Bilderna är av samma kvalitet.

Jag säger också IXUS 860 IS. Jag hade själv en IXUS 40 "en gång i tiden" som jag var väldigt nöjd med.

Tack för alla tips. Jag återkommer när jag håller min Ixus 860 i handen...

Nu laddas batteriet till min nyinköpta Ixus 860....

Men, så kollar jag runt lite, och inser att jag får en 950 för i princip samma peng. Är inte 950:an en bättre kamera? Om inte annat så är den ju helt i metall, gillade inte de plastiga kantera på 860:n...

(Som ni märker så är jag lite virrig när det gäller att ta ett beslut om vilken kamera jag ska köpa... O:-) )

Den enda tekniska skillnaden jag hittar mellan dessa kamerorna är brännvidden:
Ixus 950
5,8-23,2 mm (motsvarande 35 mm: 35-140 mm)

Ixus 860
4,6 - 17,3 mm (motsvarande 35 mm: 28 - 105 mm)

Visst är det bättre med större brännvidd?

Usch, vad jobbig jag är ibland....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-14 16:59
Ursprungligen av carlsson:

Nu laddas batteriet till min nyinköpta Ixus 860....

Men, så kollar jag runt lite, och inser att jag får en 950 för i princip samma peng. Är inte 950:an en bättre kamera? Om inte annat så är den ju helt i metall, gillade inte de plastiga kantera på 860:n...

(Som ni märker så är jag lite virrig när det gäller att ta ett beslut om vilken kamera jag ska köpa... O:-) )

Den enda tekniska skillnaden jag hittar mellan dessa kamerorna är brännvidden:
Ixus 950
5,8-23,2 mm (motsvarande 35 mm: 35-140 mm)

Ixus 860
4,6 - 17,3 mm (motsvarande 35 mm: 28 - 105 mm)

Visst är det bättre med större brännvidd?

Usch, vad jobbig jag är ibland....

Har du inte klämt på kamerorna innan du köper?

Men annars så håller jag med att vidvinkel är viktigare i alla fall så är det nog vad man kommer att använda mest med en kompakt kamera.

//Rob

PS. Kudos till Expert som tar tillbaka min Sony trots att jag hade brutit förseglingen! En bra firma! DS.

Jag skulle säga att skillnaden mellan 28 och 35 mm är klart mer markant än den mellan 140 och 105 mm. 28 mm är verklig vidvinkel, 35 mm börjar snarare närma sig normal brännvidd... 105 mm duger bra för porträtt, och 140 mm är ändå inte tillräckligt mycket tele för att du ska kunna plåta motiv som du inte hade kunnat ta med 105 mm genom att förflytta dig ett par meter.

Om du vill se skillnaden mellan 28 och 35 samt mellan 105 och 140, kolla nedanstående länk. Obs, eftersom det handlar om systemkameraformat och andra brännvidder så får du räkna om lite...

För att se 28 mm, kolla bilden för 14 mm
För att se 35 mm, kolla bilden för 18 mm
För att se (typ) 105 mm, kolla bilden för 50 mm
För att se 140 mm, kolla bilden för 70 mm...

(Ja, som du märker så är det bara att dubbla millimetertalet för att få se den "rätta" brännvidden).

http://www.jensbirch.eu/jensbirch/FourThirds_FOV/

Jag tycker personligen att skillnaden mellan 28 mm och 35 mm är större än den mellan 105 mm och 140 mm.

Vidvinkel (riktig sådan, dvs 28 mm eller vidare)) är absolut mer värdefull än ett något längre tele (som ändå inte är särskilt långt, precis som Thomas så sant påpekar). Fest- och vimmelbilder kräver vidvinkel, turistande i katedraler och Ornäsloft likaså. För att inte tala om alla andra tillfällen då interiörer, gatumiljöer, hus och grupper måste komma med på bild trots att man inte kan ta ett extra steg bakåt.

Instämmer med ovanstående - 28mm är värt så mycket mer än möjligheten till tele. Det är enorm skillnad mellan min 860IS och G7:a (28mm vs 35mm).

Lämnade tillbaka 860:n. För mycket brus.

Har nu beställt en 950 istället. Satt två heldagar och gjorde diagram och grejer, och till slut blev det en Ixus 950. Jag har levt med dålig vidvinkel i fem år, så jag kan nog göra det ett tag till. Kvalitén är viktigare...

Borde väl egentligen skaffa en SLR-kamera men jag har insett att portabiliteten är viktigare. Ixus 950 har fått topprecensioner överallt och testbilderna ser mycket lovande ut. Canons kompakta har dock en tendens till dålig bild i kanterna (chromatisk korrektion heter det kanske?), men den vinner ändå.

Det är väldigt jobbig att vara petig. Men så höll jag på i 3 månader innan jag bestämde mig för Ixus 400:an också...

Nästa gång blir det en Canon S5 eller en Fujipix s8000fd!

Tack för all hjälp!

Ursprungligen av carlsson:

Lämnade tillbaka 860:n. För mycket brus.

Har nu beställt en 950 istället. Satt två heldagar och gjorde diagram och grejer, och till slut blev det en Ixus 950. Jag har levt med dålig vidvinkel i fem år, så jag kan nog göra det ett tag till. Kvalitén är viktigare...

Varför skulle IXUS 950 ha mindre brus? De har identisk storlek på sensorn, samma upplösning och förmodligen exakt samma brusreduceringssystem. Förmodligen är de i stort sett samma kamera förutom bättre vidvinkel och större skärm på den ena och lite mer metall och äldre konstruktion på den andra...

Du är medveten om att ju fler megapixel i en liten sensor, desto mer brus speciellt vid höga ISO, eller?

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Varför skulle IXUS 950 ha mindre brus? De har identisk storlek på sensorn, samma upplösning och förmodligen exakt samma brusreduceringssystem. Förmodligen är de i stort sett samma kamera förutom bättre vidvinkel och större skärm på den ena och lite mer metall och äldre konstruktion på den andra...

Jag vet inte, funderade också på det. Men bilderna jag har jämfört med så ÄR det mindre brus på 950:n. Bättre optik/behandling på nåt sätt? NÅN skillnad måste det ju vara, annars skulle de ju kosta lika mycket och heta likadant... typ.

Citat:

Du är medveten om att ju fler megapixel i en liten sensor, desto mer brus speciellt vid höga ISO, eller?

Ja, självfallet. Kudos till tillverkare som satsar på kvalité istället för Megapixel!

Ursprungligen av carlsson:

Jag vet inte, funderade också på det. Men bilderna jag har jämfört med så ÄR det mindre brus på 950:n. Bättre optik/behandling på nåt sätt? NÅN skillnad måste det ju vara, annars skulle de ju kosta lika mycket och heta likadant... typ.

Bländaren är också i det närmaste identisk. Tror att det som Johan skrev handlar om förutsättningarna när bilden tagits. Kolla också upp inställningar för brusreducering m.m. i den mån du kan ändra dessa.

Med dina krav skulle jag eventuellt titta på en kamera som kan fotografera i RAW så har du större möjlighet att i efterhand justera och förbättra bilder. Canon har G9, Nikon Coolpix 5100 och dessutom har Ricoh några outsiders som får bra betyg.

Var och en blir väl lycklig på sin fason, men att sitta och fotografera gråkort och kolla brusnivåer istället för att _fotografera_ med kameran känns ju lite lustigt... Att låta tekniken styra vad man ska fotografera och inte tvärtom, liksom. Men återkom gärna med rappoirt.

  • Medlem
  • 2008-06-17 04:06

köpte en ixus 90 is idag (aka powershot sd790 is digital elph). har den lilla storleken i klassiska ixus vilket jag tycker är bland det bästa med ixus-serien förutom bildkvaliten.

Man kan ju skaffa en sån här också: H System. Lite svår att få ner i fickan om man inte vill gå omkring i arméns vinterrock.Men brusig lär den inte vara!

Jo, jag vet, det känns lite flummigt att titta så benhårt på vissa specar som rent logiskt inte är det viktigaste (det syns ju bara när man zommar in). :">
Dock känner jag mig själv och jag vet att jag inte kommer att vara nöjd eftersom jag hela tiden kommer titta efter brus... O:-)

Hasselblad minsann!? Jag trodde att de försvan iochmed digitalkameran. Kul att se att dom fortfarande finns.

Optik/ytbeläggning gör ingenting för bruset. Mer än att en ljusstark optik gör att kameran kan exponera efter ett lägre ISO-tal, förstås.

För att göra ett jämförande test måste du nog ta exakt samma motiv vid exakt samma tidpunkt, med samma exponering och - framförallt - med exakt samma ISO-inställning och Jpeg-kvalitet/-komprimering.

Men du får väl bestämma dig någon gång - annars har du ingen kamera alls. Tror att fotoaffären så småningom tröttnar på att bryta förpackningar och låna ut till dig...

Sen kan man ju alltid köra lite Noise Ninja på bilderna.

1
Bevaka tråden