Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias proxy för GPRS/EDGE

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-29 17:09

För att kunna surfa med Telias nät är det bara att skriva in deras APN i Edge-inställningarna, det verkar fungera utan större problem.

Men för att kunna dra nytta av deras maxtaxa för surf eller deras 99 kr/månad fri surf måste ju trafiken gå via deras proxy (010.254.254.254). Utan den når man inte Surfport och måste betala det jobbiga fullpriset på 20kr/MiB.

Är det någon som lyckats ställa in proxyn på sin iphone så att de når Surfport och kan dra nytta av maxtaxan? Jag har försökt följa de guider för proxy på iphone man kan hitta på nätet, men inte lyckats nå Surfport alls (mobil.teliasurfport.se).

Vore kul om det funkade även på en iphone...

/Fredrik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-31 15:18

Det verkar som ingen har några erfarenheter på området?

Nåväl. Jag har pillat lite på egen hand och lyckats få telefonen att acceptera att jag vill gå via en proxy när jag använder EDGE. Nu står Safari inte bara och stampar när jag försöker komma åt http://mobil.teliasurfport.se utan istället får jag ett Error 403: Forbidden.

Någon som kan tolka vad det innebär? Är det hos mig eller hos Telia skon klämmer?

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-31 19:14

Du har förmodligen konfigurerat proxyn fel. Hur gjorde du det?

//Rob

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-31 19:45

Jag följde den här sidans instruktioner:
The Happy Coder t-zones (a.k.a. $5.99 Internet access) on the iPhone men ändrade till Telias adresser såklart.

Jag vet att jag gjort fel förut, för då har inget hänt alls när jag försökt nå Surfport. Men uppenbarligen är det fortfarande något knas med mina inställningar.

Har du Telia och kommer åt Surfport? Det vore jättefint om man finge kika på dina inställningar isåfall...

• Medlem
  • International user
  • 2008-06-01 04:39

Tyvärr jag använder ingen proxy så jag vet inte om det fungerar men du kan prova att installera T-Zone hacket för T-Mobile genom installern och sen prova att byta proxy adressen till Telias adress.

//Rob

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-01 12:11

T-zone:hacket gör tyvärr inte mer än jag själv gjort, så ingen lycka där, tack ialf.

Det verkar som vi iphone-användare måste köpa Telias stora 199kr-paket för att få obegränsad datatrafik. Lite synd, jag hade gärna nöjt mig med bara webbsurf för 99kr/mån.

Det blir spännande att se vad som händer när Telia får iphone officiellt...

• Medlem
  • City
  • 2008-06-03 15:59

Ska sätta mig och pilla med detta så snart jag får ett nytt Teliakort. Har du testat att ange port :8080 efter adressen?
Finns en hel del guider om T-Zone hack och något borde rimligtvis fungera med lite tweak. Skall ta och ringa supporten och försöka luska ut alla tekniska uppgifter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 18:22
Citat:

Har du testat att ange port :8080 efter adressen?

Har testat portarna 8080, 80, 9201 och att inte ange någon port alls. Det längsta jag kommit är att jag nått sidan, men fått meddelandet att jag är "Forbidden" och inte har rättigheter att nå den.

Lycka till med pillandet!

Jag fick det att funka!

Efter en räkning på 959kr och ett par svordomar senare var jag på spåret efter proxy hacket i iphonen.

Höll på en hel natt utan nån som helst framgång. Men efter en titt på räkningen igen så var jag igång igen... Äckel Telia säger jag bara...

Lättast är väl egentligen att installera "T-Mobile 1.1.4 TZones Hack", gå in på iphonen på valfritt sätt hitta filen /private/var/preferences/proxy.pac och öppna den i vanlig texteditor.

Ändra till " return "PROXY 10.254.254.254:8080"; "
Spara
Ändra i edge inställningarna i iphonen till "online.telia.se"
Stäng av Wifi
Testa "mobil.teliasurfport.se" i safari.

Jag kan inte svara på frågor så, är ingen hacker direkt, bara en fillur med tur

26MB kosta mig 530kr...

• Medlem
  • City
  • 2008-06-10 07:47

Nämen där ser man, jag satt igår kväll och förberedde mig för att jobba idag med inställningarna men din "guide" rockar. Fick starta om och skicka över proxy.pac en gång till med iBrickr innan det gick igång dock. Grymt!!!

Glömde fråga en sak,
Surf ska ju ligga under maxtaxan nu då men hur är det med övriga applikationer, kör dom på port 80?
Noterade att man på surfport kan se status på datamängd, hur ofta uppdateras den? Tänkte om man kunde använda maps under en timme en dag och inget annat för att se om man får ett ökat belopp på sin räkning?

Testade att ta emot mail och det gick bra, läste att vissa med T-zone haft problem, Kanske bara gäller dom? (visserligen utanför maxtaxan)

Telias 29Kr/mån fri e-post i mobilen har inget krav på Surfport vad jag kan förstå det som men deras säljstart är 12:e juni, får se om dom uppdaterar villkoren med sin terror

*** EDIT ***
Om jag har lagt till surfports startsida som snabblänk på skrivbordet och klickar mig in eller låter safari ladda om sidan när jag startar safari så kommer forbidden upp. Det räcker dock med att köra vanlig refresh så kommer det upp. (Kan vara värt att veta om man testar inställningarna)

Senast redigerat 2008-06-10 09:43

hmm, vet inte riktigt, men jag antar att alla app's går genom proxyn. Kan inget om xml eller mac, så rätta mig om jag har fel, men det verkar som man lägger in proxy alternativet direkt i samband med hårdvaru-configen, för edge anslutningen.

Youtube fungerar dock till en viss grad, själva meny systemet uppdateras inte, inte heller sök fungerar. Man kan dock kolla på filmer som redan finns chachade i menyn.
Testa MxTube, och det fungerar, men det är en downloader, så man måste ladda ner hela klippet innan man kan kolla.

Någon som vet hur det fungerar med maxtaxan angående streamande av video och ljud? Kan man kolla på apples sida på t.ex trailers och keynotes på maxtaxan 9kr/dag?

• Medlem
  • City
  • 2008-06-10 12:48

Läste på Telias sida för ett tag sedan att Streaming inte ingår. Antar att dom måste filtrera den trafiken på något sätt om nu skiten går igenom proxyn.
Man kan ju testa om den där trafikinon uppdateras någorlunda snabbt.

har precis ringt till telia, de hade noll koll (han erkände i alla fall)... fick en felanmälan, så nu väntar jag på svar.

fick ett lite luddigt svar om mail, för att outlook ska fungera igenom proxyn så ska ingående port vara 110. Utgående får inte vara krypterad med ssl och vara på port 25.

Får inte min gmail att fungera med de inställningarna, eftersom gmail kräver ingående ssl och port 993, på utgående ssl och port 587. då måste det betyda att bara mail via telia's pop3 gäller under maxtaxan, eller?

Senast redigerat 2008-06-10 13:32
  • Medlem
  • City
  • 2008-06-10 13:45

Jag mailade innan till supporten om mailtjänsten, får se vad dom säger (fast det gällde extra-tjänsten ala 29Kr/mån).
Vanligtvis ligger ingående e-post på port 110 så där borde det inte vara några problem. Sedan kan man ju utnyttja utgående smtprelay1.telia.com och port 25.
Men det verkar inte som om det fungerar till Gmail enligt ditt kundtjänstsvar..

Ursprungligen av kraspor:

Sedan kan man ju utnyttja utgående smtprelay1.telia.com och port 25.
Men det verkar inte som om det fungerar till Gmail enligt ditt kundtjänstsvar..

Nej, eftersom gmail vill ha utgående mail till port 587...
smtprelay1.telia.com är väl bara om man har andra epost leverantörer annat än telia som kräver port 25. Tydligen för att stoppa spammandet.

Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 14:20

Ha, Tommy, du *är* en filur med tur Det funkar alldeles utmärkt! Jag som trodde jag testat allt, men nu funkade det direkt. Med detta borde allt som körs via webbläsaren (webapps, facebook, whatnot) gå under maxtaxan. Perfekt, nu skulle man kunna ha deras 99kr/månad-oändlig-surfport över sommaren på semestern.

Tackar som bockar

sakta i backarna, börja inte ladda ner alltför mycket innan vi vet, jag fick som sagt betala 530kr för 26mb!!!

Läser man på telia's surfport sida, står det massa kluriga och vilseledande texter.

Gå in på "mobil.teliasurfport.se"
klicka vidare på texten: "Surfa på hela webben - max 9 kr / dygn!"
Längst ner på sidan finns en länk "frågor och svar".

Men samtidigt på telia.se:
Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

5. Vad ingår i maxtaxa 9kr/dygn för Datatrafik via mobilens inbyggda webbläsare?
När du har rätt inställningar i din mobil så ingår den trafik som genereras via den inbyggda webbläsaren i mobiltelefonen i maxtaxan.

Exempel på trafik som räknas in i maxtaxa via mobilens inbyggda webbläsare:
Surfa på SurfPort
Stream av ljud- och videoklipp som finns inne på SurfPort
Surfa på Telia - Bredband, telefoni och digital-tv
Surfa på Aftonbladet: Sveriges nyhetsportal
Surfa på Google
d v s helt vanliga webbsidor ingår i maxtaxan.

Exempel på trafik som inte ingår i maxtaxan via mobilens inbyggda webbläsare:
Stream av ljud- eller videoklipp på andra sajter än SurfPort.
Surfa via en webbläsare som inte klarar av att visa SurfPorts sida.
Använda andra applikationer som konsumerar data, t.ex. telefonens inbyggda e-postklient, Windows messenger, real-player m.fl.
Kostnader för ringsignaler
Kostnader för spel till mobilen
Om mobilen används som modem till en dator för surfande.

Nej, någon som kan sätta upp en namninsamling eller nått så vi kan stämma telia för vilseledanden information?! Börjar bli jävligt trött på telia, sitter och kollar på tele2 just nu, 99kr för samma pris som telia's 199kr. Dock inte edge, men va gör ~50kbit/s extra?

• Medlem
  • City
  • 2008-06-10 15:20

Jag tecknade bingo och fick 99 Kr surf på köpet. (Kommer lägga till E-post också 29kr om det nu fungerar). Så länge man kör via deras proxy så borde det inte vara några problem när det gäller surfbiten iaf, även för maxtaxan.

"Surfa via en webbläsare som inte klarar av att visa SurfPorts sida."
Detta statement uppfyller vi ju idag dvs vi når deras sida med vår webbläsare.

Men som sagt jag väntar på att kolla min saldosida (som inte funkar just nu)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 15:52

Nej som sagt, det som verkar gälla är att trafiken passerar proxyn. Men man ska nog höra noga med Telia så att man får det bekräftat. Behöver ändå snacka med dem om min faktura...

ja, men vissa grejer går inte igenom proxy pga portarna, antagligen är det bara port 80 som går igenom...

• Medlem
  • City
  • 2008-06-10 16:33

Hittar viss info.

"Safari web, stocks, weather... they all work on Tzones... only MAIL and YOUTUBE do not... and I have the proxy settings installed"
vB Easy Archive - Tmo + Youtube + Tzones???

Sedan om man kollar post 10 här så skriver han om ytterligare ändringar i pac-filen för att få igång mail med typ google för att köra utan proxy då,
HowardForums: Your Mobile Phone Community & Resource - Proxy Hack - It works!

Kan säga att mail helt säkert inte ingår i maxtaxan. Telia börjar sälja "mobil e-post direkt", en tilläggstjänst för mobilen. som kraspor skriver, kostar den 29kr/månaden, då får man använda mail (pop och imap) hur mycket man vill.

• Medlem
  • City
  • 2008-06-12 09:47

Jag fick ett tvetydigt svar på e-post ca 1 dygn efter att jag skickade frågan (E-post är drygt att få svar men man har grejorna skriftligt).
I det svaret så verkade det om som att mail endast gäller under maxtaxa och 29Kr/mån om allt går via telias proxy. Det innebär att "maxtaxan" bara gäller med Telias lösningar. Alltså dom har en bra grej här men deras informationsansvariga/informationsdesigner är riktigt jävla kass.

Jag följde upp med några följdfrågor angående e-post och förväntar mig rakare svar, kommer posta info här sen.

Har fått ett kort svar via sms från telia: "Är terminalen konfigurerad med proxy 10.254.254.254 så "surfar" kunden med maxtaxa"

Sitter just nu på landet utan tillgång till internet, har kopplat ihop tjejens macbook och iPhonen, så jag surfar precis som med Mobilt bredband men med världen snyggaste/dyraste Dongel då

den är trådlös också

Senast redigerat 2008-06-12 22:50
  • Medlem
  • City
  • 2008-06-16 09:04

Citerar kundtjänst (extremt seg svarstid).
"E-post klienten som kostar 29:-/mån är en egen tjänst utanför surfport. Maxtaxan
på 99.-/mån täcker bara surf inte e-post hantering som att ta emot och skicka mail."

Inte mycket nytt under solen, ställde drock frågor om vilka portar det gällde, fick inget svar alls. Är det vanligt att kundtjänst väljer ut enstaka frågor i meddelandet och svarar eller har dom maxpolicy på ett svar per fråga?. Beställer idag och testar mailgrejen iaf.

Men frågan är då om det blir samma sak att teckna 29 (e-mail) + 99 (surf) istället för 199 (mobilt bredband?

Nån som vet mer om detta? Finns ändå pengar att spara!

• Medlem
  • City
  • 2008-06-16 13:34

Det är det jag kämpar på att få ur Telia men dom svarar inte på mina frågor. Har ställt x antal frågor som jag inte fått svar på. Försöker därför kolla saldo och jämföra men det har varit "stängt" pgr av uppgraderingar, typiskt.
Tekniskt rullar dock Proxy på bra med sättet ovan. Efter diverse omstarter av telefonen så slipper jag 404-sidan som jag fick i början när jag försöker nå sidan via bokmärke, visserligen försvann APN när jag startade om men annars funkar allt tiptop.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-16 15:13
Ursprungligen av kars:

För att kunna surfa med Telias nät är det bara att skriva in deras APN i Edge-inställningarna, det verkar fungera utan större problem.

Men för att kunna dra nytta av deras maxtaxa för surf eller deras 99 kr/månad fri surf måste ju trafiken gå via deras proxy (010.254.254.254). Utan den når man inte Surfport och måste betala det jobbiga fullpriset på 20kr/MiB.

Gäller detta även Tele2? Dvs måste man surfa via Tele2s proxy om man kör med max 1 GB/39 kr mån eller fri trafik 99kr/mån?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-17 10:19

Jag är ute på semester nu och kör på friskt med proxyn och 99kr/mån surf. Om jag får en fet räkning när jag kommer hem ska jag bråka ordentligt med Telia och hävda att eftersom jag når Surfport så ska jag gå under maxtaxa. Men vad jag lyckats få ut av deras kajkade saldo-tjänst så har inga pengar gått åt när jag surfat.

• Medlem
  • Österåker
  • 2008-06-27 15:34
Ursprungligen av kars:

Jag är ute på semester nu och kör på friskt med proxyn och 99kr/mån surf. Om jag får en fet räkning när jag kommer hem ska jag bråka ordentligt med Telia och hävda att eftersom jag når Surfport så ska jag gå under maxtaxa. Men vad jag lyckats få ut av deras kajkade saldo-tjänst så har inga pengar gått åt när jag surfat.

Nej man behöver inte köra genom någon kass Proxy på Tele2. Anledningen till att Felia har en Proxy är för att kontrollera trafiken så man inte kan använda 99kr/mån till annat än just HTTP.

Bevaka tråden