Jag hittade den här bilden i senaste numret av bostadsrättsorganisationen SBC:s medlemstidning din Bostadsrätt som hamnade i min brevlåda idag.
Den först frågan man ställer sig är naturligtvis varför. Ville journalisten ge reportaget en lite mer modern, sofistikerad inramning? Gick inte så bra va? Dessutom kunde han ju lagt ner lite mer tid i Photoshop. Tror till och med att den där målaren de hittade på nätet skulle gjort ett bättre jobb.
Är bilden inte Photoshoppad utan den stackars bostadsrättsinnehavaren moddat sin PC, är det svårt att förstå varför han ser så nöjd ut. Vem tror han att han lurar? "Nu har jag köpt en MacBook älskling. Det var väl en sån du ville ha?"
Hade fotografen velat övertyga läsarna om FrankenBookens äkthet skulle ju dessutom bilden tagits i hissen upp till lägenheten. Den skulle också varit suddigare och tidningen skulle kommit ut veckan före WWDC och inte veckan efter.
Till saken hör att SBC:s hemsida funkar riktigt dåligt med Safari. Den funkar säkert bättre med datorn på bilden.
Johan