Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon eller Nikon?

Tråden skapades och har fått 121 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ledin kanske kan LÅNA en någonstans - om den är rätt vanlig.
Jag skulle själv gilla att få låna en sådan sak innan man skaffade en, ta några prov och kolla med luppen. Jag hade nog hellre lagt de 3200 en sådan kostar på ett bättre glas....
Men jag är INTE proffs och har dessutom aldrig jobbat med mellanringar.

1.4 är misstänkt likt roten ur 2..... ?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-06-22 21:02
Ursprungligen av Goflorp:

Ledin kanske kan LÅNA en någonstans - om den är rätt vanlig.
Jag skulle själv gilla att få låna en sådan sak innan man skaffade en, ta några prov och kolla med luppen. Jag hade nog hellre lagt de 3200 en sådan kostar på ett bättre glas....
Men jag är INTE proffs och har dessutom aldrig jobbat med mellanringar.

1.4 är misstänkt likt roten ur 2..... ?

Som du vet är Jag Nikon ,,, men har motsvarande till min nikkor VR 70-200/2,8
och där förlorar jag som sagt knappt ett steg men till VR så ka det va rätt skysst..

Du håller gluggen klar ner til 15 del.. men givetvis nu inte till sport !!
och dom här grejerna är väl kanske rätt extermt om man nu hobby fotograferar..

Men vad jag hört är den Kristal klar och ska du upp o hoppa i dom bränviderna
-> ljustarkt .. lär det kosta DUKTIGT mer ..

Men givetvis är Gluggen i sig (70-200 USM L ) grymmt bra .. tror inte man kan hitta
nåt liknande om du nu inte kör med fast bränvid/ ljusstarkt..

ps; denna serie convertrar är just gjorda för smidig pressfotografering , för regn
, snabbhet , och enkelt att ha med.. sen bör man ju ha ett Skysst hus oxå.:D

Erm, vi snackar alltså om en person som undrar om det är värt att lägga 2700 på teleoptik istället för 1700 och ni snackar fast bländare 2.8 och extender (som bara den kostar mer än optiken)...?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-06-22 21:53
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Erm, vi snackar alltså om en person som undrar om det är värt att lägga 2700 på teleoptik istället för 1700 och ni snackar fast bländare 2.8 och extender (som bara den kostar mer än optiken)...?

Vist gick väl iite överstyr :">

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Erm, vi snackar alltså om en person som undrar om det är värt att lägga 2700 på teleoptik istället för 1700 och ni snackar fast bländare 2.8 och extender (som bara den kostar mer än optiken)...?

Ja, så vart det ju inte meningen det skulle bli.

Mitt råd som niolla i sammanhanget är:

Köp så mkt kvalite, antiskak och fast bländare du har råd med.
Läs tester. Tamron har en 70-200 som är mkt hög kvalité på kontra priset.

Kolla på www.cyberfoto.se de har en "objektivväljare". sök sedan på Prisjakt.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-06-22 21:40

Här är ju ett billigt canon-objektiv...utan IS men ändå.
Canon Objektiv EF 75-300/4-5,6 III - 2 180,00 - Canon - Objektiv - Japan Photo Sverige

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-06-22 22:00
Ursprungligen av ledin:

Här är ju ett billigt canon-objektiv...utan IS men ändå.
Canon Objektiv EF 75-300/4-5,6 III - 2 180,00 - Canon - Objektiv - Japan Photo Sverige

Kanske för mycket ? men än då?!?

Canon Objektiv EF 70-300/4-5,6 IS USM New hos Scandinavian Photo AB

Ursprungligen av ledin:

Här är ju ett billigt canon-objektiv...utan IS men ändå.
Canon Objektiv EF 75-300/4-5,6 III - 2 180,00 - Canon - Objektiv - Japan Photo Sverige

55 recensenter ger den i snitt 5,6 av 10 i betyg på fredmiranda.com... Jag har ingen erfarenhet av den, men det verkar inte vara en särskilt ny glugg och mycket har hänt vad gäller hyfsat prisvärda telezoomar de senaste åren. Den trisen rekommenderar (dyrare visserligen) eller den du tidigare tittade på är förmodligen båda klart bättre val, främst pga IS.

Som sagt, utan IS kommer du att få kämpa med skärpa i bilderna om slutartiderna blir längre än ca 1/320 eller kortare. IS är guld värt, speciellt när bländaren är såpass liten.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-06-23 17:42
Ursprungligen av Thomas Weigle:

55 recensenter ger den i snitt 5,6 av 10 i betyg på fredmiranda.com... Jag har ingen erfarenhet av den, men det verkar inte vara en särskilt ny glugg och mycket har hänt vad gäller hyfsat prisvärda telezoomar de senaste åren. Den trisen rekommenderar (dyrare visserligen) eller den du tidigare tittade på är förmodligen båda klart bättre val, främst pga IS.

Som sagt, utan IS kommer du att få kämpa med skärpa i bilderna om slutartiderna blir längre än ca 1/320 eller kortare. IS är guld värt, speciellt när bländaren är såpass liten.

Jao men jämfört med sigma och tamron objektiven som jag länkade till från början, borde inte det här vara bättre än dom?

Det trisen länkade till var alldeles för dyrt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-23 01:49

köpte en canon 450d idag. alltid kört nikon, men efter en dags lekande så måste jag säga att canonen imponerar!

grattis!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-23 11:27

tack! jag är mycket nöjd! köpte precis Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) och tror inte jag blir mindre nöjd

Ett objektiv som fått goda omdömen i tester. Tror inte du blir missnöjd med det.
Tydligen skall det vara förmer än Sigmas 18-50.

Själv sugen på att skaffa ett till nya kameran....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-23 12:28

skoj att höra goflorp, beställde ett till mig själv och en vän samtidigt som just gav mig infon att jag bör verkligen köpa detta objektiv. lyckades få ner priset rätt mycket igår på kameran så man blir inte mindre nöjd. suttit och lekt i apeture hela morgonen. helt underbar kombo!

  • Medlem
  • Skurup
  • 2008-06-23 13:34

Canon 40D

Tveksamt om det är bättre än dem bara för att det står Canon på.

Du blir inte besviken med EF-S 55-250, tro mig.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-06-24 16:44
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Tveksamt om det är bättre än dem bara för att det står Canon på.

Du blir inte besviken med EF-S 55-250, tro mig.

Nej det blir jag säkert inte, men det verkar vara slutsålt överallt. Och man vill ju spara in så mycket som möjligt så man har råd med iPhone också

Har du kollat recensionerna på t.ex. SLRGear? Som sagts tidigare i tråden verkar nog Canon 55-250 objektivet vara det som ger bäst bildkvalite, åtminstone enligt dessa tester.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-06-25 23:56
Ursprungligen av air:

Har du kollat recensionerna på t.ex. SLRGear? Som sagts tidigare i tråden verkar nog Canon 55-250 objektivet vara det som ger bäst bildkvalite, åtminstone enligt dessa tester.

Som Thomas nämner ovan...
Canon Objektiv EF-S 55-250/4-5,6 IS hos Scandinavian Photo AB

slå till !! .. tror oxå du kommer bli nöjd..
Du lär nog bara bli snurrig o jämföra fram o tillbaka ?? priset är det ju inget fel på?!

Lyka till

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-06-25 16:43

Ja det verkar ju vara ett fint objektiv. Och eftersom jag inte har några planer på att köpa en massa andra objektiv så kanske det är lika bra att köpa ett "riktigt" direkt.

Det finns säkert något skäl till att det är slutsålt...

Finns ett ex på Scandinavian Photos Stockholmsbutik enligt deras webbsida. Om du inte bor i Sthlm så ring och fråga om de kan skicka det ändå, de har hjälpt mig på det sättet tidigare.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-06-26 16:48

Jo precis, det är väl inte slut överallt utan anledning. Men det står ju överallt att det är beställt så de borde ju få in det på lager så småningom. Jag kanske ska nämna igen att jag inte har skaffat själva kameran än men det blir kanske i morgon eller till veckan... Så det är inte jättebråttom med objektiv än

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-06-27 17:21

Säg grattis, har fått mig en 400D nu

Ursprungligen av ledin:

Säg grattis, har fått mig en 400D nu

Grattis!

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-06-28 23:27

Det vanliga kit-objektivet 18-55. Inget märkvärdigt men det duger åt mig och jag ligger inte sömnlös över det
Men det blir väl 55-250 objektivet så fort butikerna får in det på lager igen. På Komplett står det att det kommer in 1a juli så det är väl på ingång på de flesta ställen.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-04 16:29

Okej, en liten uppdatering om någon är intresserad
Har haft kameran i en vecka nu och är helnöjd!
Beställde canon 55-250 objektivet från cyberphoto i tisdags tillsammans med värdepaketet.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=123621
Kanske gjorde bort mig lite dock, för objektivet verkar ju vara slut typ överallt fortfarande förutom på Siba (kanske skulle ha köpt därifrån istället...kanske får vänta länge på att cyberphoto ska få in det). Dessutom var motljusskyddet som ingick i värdepaketet också slut, och förväntas komma in vecka 31 vilket känns väldigt långt bort =/

ok efter att jämnt o ständigt haft Canon Ixus 850, 950 och nu senast Lumix FX 500 och ändå inte nöjd med bilderna undrar jag vad fan jag håller på med varför inte köpa en riktigt systemkamera...

Idag blev det så... efter velande om man skall slanta upp för en Nikon D300 eller vara lite mer eftertänksam och fundera på om det kanske räcker med ngt billigare alternativ så känns det som en riktigt bra affär till slut

Blev en

Canon EOS 450 med objektiven
55-250 (somjag fick leta efter detta)
18-55
Extra batterigrepp och UV skydd från B+W

Känns jättekul att äntligen få fota, synd bara att jag inte tänkt på det tidigare när man nyss varit på kreta och fick möjlighet till grymma bilder... men men nu har man ngt att jämföra med

Här är en bild jag gillar dock tagen med Lumixen

http://www.motif.se/drop/P1000367.JPG

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-31 23:03
Ursprungligen av motif:

Blev en

Canon EOS 450 med objektiven
55-250 (somjag fick leta efter detta)
18-55
Extra batterigrepp och UV skydd från B+W

55-250n är grym! Men det var lite komplicerat att få tag på det för mig också

Update...

Mitt första kort med Canon

http://www.motif.se/drop/IMG_0243.JPG

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-07-31 22:38
Ursprungligen av motif:

Update...

Mitt första kort med Canon

http://www.motif.se/drop/IMG_0243.JPG

Trevlig vove
men synd med slag skuggan ,,, runt nos ?!?

Bevaka tråden