Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dynamisk wordmall

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-06-25 15:46

Vad behövs (Wordversion m.m.) för att skapa .ini-filer och hur gör man dynamiska wordmallar...???

Välkommen till 99.se z3082

För att få bra svar på din fråga är det klokt att lägga lite tid på din fråga, för att underlätta för de som försöker hjälpa dig.

Om du med INI-filer menar detta:

INI file - Wikipedia, the free encyclopedia

...så kan du göra sådana med Textredigeraren som medföljer Mac OS X. Du skapar ett nytt dokument, väljer Format > Gör om till ren textfil och sedan skriver du filen och sparar den med ändelsen .ini.

Textredigeraren ligger i din programmapp på din hårddisk.

Som synes av Wikipedia-artikeln så är INI-filer inte en riktig standard, olika program tolkar dem på olika sätt och olika programs ini-filer innehåller olika saker. Så alltså bör du berätta för vilket program du vill skapa en INI-fil i din fråga.

Vad du menar med dynamiska wordmallar och varför du vill göra sådana och vad du har för utgångsmaterial får du nog förklara lite närmare, det finns flera sätt att göra detta och har du tex FileMaker så kan du uppnå en stor mängd andra fiffigheter som du inte kan göra med bara Word.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2008-08-07 16:35

Hej Taz_1999, nu är det slut på semestern!

För att förklara vore det enklast om jag kunde mejla dej en PDF. Har hittat en manual gjord för PC, men jag får inte till det...!!!

Ledsen kompis, enklast för dig är nog inte enklast för mig. Vill du ha hjälp får du kläcka ur dig lite information som jag brukar säga.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2008-08-08 08:15

OK! Ett företag som arbetar i Word vill ha ett antal olika mallar (brev, fax, möten, protokoll m.m.) där informationen hämtas av .ini-filen varje gång en ny mall öppnas för att säkra informationslogistiken från företaget. Det går då lätt att ändra och varje medarbetare får rätt uppgifter.

Hittade på Svenska Kyrkans hemsida en grafisk profil, men den är som sagt gjord för PC:

Kontorsmallar för Word

• Medlem
  • Härnösand
  • 2008-08-08 11:18

3 skypephone eller Iphone?

Tiden rusar och växlar läggs ner!

Vi är 3-5 på kontoret och funderar att köra mobilt!

Någon som har prövat 3 Skypephone med deras växel alternativt att det finns något
med Iphone som skulle kunna vara intressant?

Nån som är insatt?

Ok, jag har kollat upp hur det fungerar med mallar med Word osv och vet ungefär hur man gör det du vill göra, det heter inte ini-filer på mac, det heter fält (ask, fillin mm) och datakopplingshanteraren har något med saken att göra. Men jag har inte tid att förklara det i ett foruminlägg. Sorry.

Word är för övrigt en djäkla dum ide i det här sammanhanget, det finns andra sätt.

Din andra fråga om Skypephone bör du lägga in i en ny tråd.

1
Bevaka tråden