Jag har ett Olympus Zuiko Digital 14-42/3,5-5,6 till min E-400. Är det värt att köpa ett ljusstarkare objektiv så som Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro? Hur mycket skillnad gör det att man kan öppna upp ett steg till när det är lite dunkelt ljus, antingen inomhus eller ute?
Märk att det är en markant skillnad i ljusstyrka mellan ditt kitobjektiv och Sigmat, i synnerhet i teleläget, eftersom det har ett fast maximalt bländartal på 2.8 över hela zoomomfånget.
Kommer jag märka någon förbättring i bildkvalitet om jag köper ett bättre normalzoomobjektiv?
Köper du ett bättre objektiv så blir det bättre bilder.
Jag är helt ny i DSLR-världen men har hittils främst fastnat för landskapsfotografering. Vad rekommenderar ni för objektiv till detta?
För landskapsfotografering tipsar jag om Sigmas 10-20 för ett prisvärt alternativ som även passar bra för inomhusfotografering (dock ej i allt för svag belysning).
Kan man med ett ljusstarkt makroobjektiv använda det till lite allt möjligt eller passar det bra endast till just macro?
Macro definieras av att objektivet kan avbilda i skala 1:1 eller i närheten av det. D.v.s. tar du en bild av en fluga som är 1 cm så blir bilden på filmen/kamerasensorn också 1 cm. Det är dock en sanning med modifikation -- de flesta är generösare i sitt användande av ordet macro och använder det även för objektiv som avbildar i skala 1:2 (halva storleken) eller till och med 1:3 (en tredjedel).
Det som är avgörande för den maximala avbildningsskalan är brännvidden (tele förstorar mer än vidvikel) och närgränsen (kan du gå närmare så ser det större ut). Därför finns det makroobjektiv som har brännvidder alltifrån 60-200 mm (och upp).
Så till frågan ifall man kan använda makroobjektiv till annat än makrofotografering. Det går alldeles utmärkt! Ofta lägger tillverkarna ner extra krut på makroobjektiven och de kostar gärna en slant extra. Det enda som är speciellt för makroobjektiv är just kombinationen (längsta) brännvidd och närgräns.
Ett bra val av makro skulle då kunna vara ett 60 eller 105 mm makro med en stor största bländare som då även passar utmärkt för porträttfotografering.