själv kör jag egen server. enklare c2d system (praktiskt taget billigaste core2duo cpun), på ett matx kort med ett promise ex8650 raidkort på, 8portar stödjer raid 1,0,5,6,10,50,60, jbod osv.. själv kör jag 6st 750gbare i raid5... fungerar mycket bra o kalaset landade för mig under 6000 exkl diskar (då kom jag över raidkortet på konkursauktion).
Visst blir det lite dyrare men det beror samtidigt på vad du kör för applikationer.. jag kör applikationer som gör att jag vill ha ett OS som är enkelt att installera applikationer på.
Sedan såg jag en drive på readynasen för 5000 kr inkl frakt med 2x500GB diskar i. Tror det var dustin som körde den för ett tag sedan... vi har en sådan på jobbet också o de är små o behändiga.
Att köra usb diskar ser jag själv inte som ett alternativ, de är inte tillgängliga över trådlöst nätverk och krångligt om man är fler users (någon kommer på besök exempelvis).. Då är det enkelt att ha ett gästkonto skapat som bara har läsrättigheter som folk kan få om de behöver något.. du kan dessutom ge olika användare rättighet till att läsa olika mappar etc.