Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB eller bygga en raid server

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver mer utrymme till mitt växande fil bibliotek. Frågan är vilket är en bättre lösning dels för fram tiden och dels ekonomiskt.
Har funderat mycket kring någon slags server med utbytbara diskar men det som talar mot det är det det fort blir väldigt dyrt. Fördelen är ju att man kan byta ut diskarna när man behöver mer utrymmer.
En annan variant som jag funderat kring är 2 stora USB som man har i raid 1. Såg på dustin en 2TB USB disk för runt 2500kr. 2 av dessa blir ju rejält billigare än en server.
Dock har man problemet med ett växande antal diskar som tar plats och dessutom långsammare kanske tom mer instabila.

Skulle uppskatta tankar funderingar kring dessa lösningar. Fördelar nackdelar etc

Köp en NAS, någon av ReadyNAS modeller tex. Där kan du uppgradera till större diskar utan att formatera om RAID'en. Nåt som inte alla klarar av. Kostar ju en slant men vet du med dig att ditt bibliotek kommer växa så kan det kanske vara värt det.

• Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-02 22:20

själv kör jag egen server. enklare c2d system (praktiskt taget billigaste core2duo cpun), på ett matx kort med ett promise ex8650 raidkort på, 8portar stödjer raid 1,0,5,6,10,50,60, jbod osv.. själv kör jag 6st 750gbare i raid5... fungerar mycket bra o kalaset landade för mig under 6000 exkl diskar (då kom jag över raidkortet på konkursauktion).

Visst blir det lite dyrare men det beror samtidigt på vad du kör för applikationer.. jag kör applikationer som gör att jag vill ha ett OS som är enkelt att installera applikationer på.

Sedan såg jag en drive på readynasen för 5000 kr inkl frakt med 2x500GB diskar i. Tror det var dustin som körde den för ett tag sedan... vi har en sådan på jobbet också o de är små o behändiga.

Att köra usb diskar ser jag själv inte som ett alternativ, de är inte tillgängliga över trådlöst nätverk och krångligt om man är fler users (någon kommer på besök exempelvis).. Då är det enkelt att ha ett gästkonto skapat som bara har läsrättigheter som folk kan få om de behöver något.. du kan dessutom ge olika användare rättighet till att läsa olika mappar etc.

Ursprungligen av gotoindia:

En annan variant som jag funderat kring är 2 stora USB som man har i raid 1. Såg på dustin en 2TB USB disk för runt 2500kr. 2 av dessa blir ju rejält billigare än en server.
Dock har man problemet med ett växande antal diskar som tar plats och dessutom långsammare kanske tom mer instabila.

Jag rekommenderar inte att använda mjukvaru-RAID med två externa USB-diskar. Dels så kommer din dator bli segare eftersom USB kräver att datorns processor arbetar vid överföringar och med två anslutna diskar som ska få samma data blir det mycket jobb.

Den andra anledningen är att USB inte är så stabilt som en intern SATA-anslutning som normalt används för RAID och det kan göra att dina RAID-volymer tappar sync och måste göra "rebuild" oavbrutet.

Tack för det . Det blir nog till att bygga en egen NAS.

1
Bevaka tråden