Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 1160 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-28 22:27

Precis, oykkh. Undrar om man kan fixa en tilläggsförsäkring på iPhonen också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 23:07

Börjar nästan bli trött på folk som inte kan läsa...

"Vi återkommer inom kort med möjligheterna och prisinformation för befintliga Telia-kunder att teckna sig för en iPhone 3G."

Vad är det som är svårt att förstå, de återkommer med den informationen snart.

Sen om man kollar idg.se där de intervjuat en pr-tjej på telia så säger hon klart och tydligt att det kommer mer information innan lansering för att spä på ännu mer ha-begär. Själv är jag inne på att de kommer släppa ett pris för telefonen med kontantkort, de kommer släppa pris för telefonen om du redan har abonnemang.
Men det är vad jag tror.

Ursprungligen av Trineo:

Börjar nästan bli trött på folk som inte kan läsa...

"Vi återkommer inom kort med möjligheterna och prisinformation för befintliga Telia-kunder att teckna sig för en iPhone 3G."

Vad är det som är svårt att förstå, de återkommer med den informationen snart.

Jag håller med dig. Och frågor som oykkhs "hej, vad kostar startavgifter i dessa imini, imidi och imaxi abben?? är det 0,69öre eller?? sen som eva frågade,, om man har ringt upp sina 100min eller 250min,, vad kostar dessa minuter??? om jag tappar min iphone eller den blir stulen!! vad kostar en ny iphone då??" med tvåtusen frågetecken och frågor som bara Telia kan svara på.

oykkh vad får dig att tro att vi vet vad startavgiften, minuttaxan och försäkringsmöjligheterna är, när det inte står någonstans?

Att fortsätta ställa frågor som antingen har besvarats vid flertal tillfällen, eller att ställ upprepande frågor som vi andra medlemmar inte rimligtvis kan svara är efterblivet!

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-06-29 01:04

Tack för din info henkebarn:

jag ringde till teliaom detta, och det var som jag trodde.. hon var inte helt säker men hon sa att det skulle tillkoma startavgifter även för dom inkludeade minuterna!!! surt, då blir det dyrare än 299kr.. förmodligen 0,69öre om man går över sin ring pott, vad en ny iphone kostar för den som redan har köpt en och råkar tappa bort den eller om den blir stulen visste hon inte, men hon gissade på 5000-6000kr..

tack för din hjälp henkebarn och tack för att du kallade mig efterbliven:::;)

Ursprungligen av oykkh:

tack för din hjälp henkebarn och tack för att du kallade mig efterbliven:::;)

Det gjorde jag inte. Tog du åt dig?

Givetvis får man betala fullpris om man slarvar bort eller har sönder sin iPhone, men nämnde hon inte någon försäkring?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-29 08:31
Ursprungligen av henkebarn:

. . . . sen som eva frågade,, om man har ringt upp sina 100min eller 250min,, vad kostar dessa minuter???
. . . . .
Att fortsätta ställa frågor som antingen har besvarats vid flertal tillfällen, eller att ställ upprepande frågor som vi andra medlemmar inte rimligtvis kan svara är efterblivet!

Jag ber om ursäkt för att jag ställde min fråga två gånger.

Ursprungligen av Eva:

Jag ber om ursäkt för att jag ställde min fråga två gånger.

Som jag hoppas att du förstår, Eva, var inte kritiken riktad mot dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-29 04:35

Oykkh: Att du litar blint på någon på kundtjänst säger nog en hel del om dig. Det har väl visat sig genom tiderna att de sällan vet vad de snackar om. Att det skulle tas ut en startavgift på de inkluderade minuterna har jag väldigt svårt att se eftersom de släpps just som inkluderade minuter och då skall man kunna hålla kostnaden på just det beloppet om man bara utnyttjar det som ingår, kan tänka mig ett par KO anmälningar om så inte är fallet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-29 09:01
Ursprungligen av Trineo:

Att det skulle tas ut en startavgift på de inkluderade minuterna har jag väldigt svårt att se eftersom de släpps just som inkluderade minuter och då skall man kunna hålla kostnaden på just det beloppet om man bara utnyttjar det som ingår

Så kommer ske. Så pengarna sticker iväg...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-06-30 01:18

Jag har inte läst allt som har skrivits i tråden men jag pratade med en kompis som jobbar på Telia och han sa att jag borde teckna "telia sommarvänner + 199kr fri data trafik". Alltså att jag inte behövde ta ett av de special abonnemangen. Men jag har mailat honom igen då vissa nu säger att man måste ta dem ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 07:55

personligen skulle jag inte teckna något alls förräns korten ligger på bordet, och om jag förstått Telia´s PR agenda rätt så kommer de portionera ut informationen lite åt gången fram till lanseringen just för att hela tiden bygga upp ännu mera intresse.
För varje gång Telia kommer med ett nyhetsbrev eller mer information så skrivs det om det på idg.se, aftonbladet, expressen, SVD och diverse forum... sån press kan man inte ens köpa för pengar!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-30 14:55

Ni som är intresserade av fri trafik, vad skall ni använda internet till på telefonen?

Jag är lite osäker på vad jag skulle göra mer än kanske kartor och kanske nödlösning för att skicka något mail om jag inte har en dator till hands. För annars är Iphone eller touch enligt ganska dåliga surf upplevelse pga. att skärmen helt enkelt är för liten. Blir mest att man zoomar fram och tillbaka på sidorna. Sedan är väl inte tangentbordet jätte bra även om det kanske är lite mer av en vanesak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 15:08

xulfx: Kommer en hel drös med programvaror som utnyttjar nätet. Sen att blogga direkt från telefonen med foton kommer jag nog att göra. Även positionering men mest är det väl mail och sync som gäller. Men även nedladdning av musik (köpa från iTunes store), köpa apps och även surfande tror jag kommer när man väl har den i handen. Tycker tvärt emot dig att skärmen inte alls är _för_ liten utan bara liten nog.

Hur är det med telefoner från USA?
Kommer dem fortsätta att sälja utan att skriva avtal?

I så fall är det väl många som tänker importera, det lär bli den billigaste vägen att få tag på en telefon.

Om någon nu redan har platerat en import vill jag gärna ha en telefon att ersätta min GSM iPhone med!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-06-30 15:59
Ursprungligen av stoffe1:

Hur är det med telefoner från USA?
Kommer dem fortsätta att sälja utan att skriva avtal?

I så fall är det väl många som tänker importera, det lär bli den billigaste vägen att få tag på en telefon.

Om någon nu redan har platerat en import vill jag gärna ha en telefon att ersätta min GSM iPhone med!

AT&T and Apple Tightening Policies to Reduce iPhone Unlocking

In the wake of Apple's iPhone 3G announcement and AT&T's press release detailing their new agreement with Apple, additional details are surfacing regarding the companies' attempts to reduce the number of customers unlocking their iPhones for use on other carriers.

Gizmodo spoke with AT&T's President of National Distribution Glenn Lurie, who revealed that all iPhone activations will take place in-store. This is in contrast to the current system in which customers may activate their iPhones from home using iTunes. Additionally, Reuters reports that AT&T has said that purchasers who do not activate their iPhones within 30 days will be subject to penalties. No details on these proposed penalties have been made public.

Källa: AT&T and Apple Tightening Policies to Reduce iPhone Unlocking - Mac Rumors

Tack. Men man kan väl knappast signera ett kontrakt via internet ifall man köper luren den vägen?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-30 19:58

Du måste ju registrera dig med personnummer och allting för att du ska kunna köpa den över Internet, och då slipper du knappast undan avgifterna.

För att telefonen sedan ska fungera ska du gå till en butik efteråt och aktivera den - som jag har förstått det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 20:28

För att handla via internet i Sverige måste du ha bankid eller telia ID.
Så där rök den anonyma abrovinken.

Jag har inte läst igenom hela tråden så jag ber om ursäkt om frågan redan ställts tidigare.

Planen är att skaffa iPhonen så fort som möjligt. Utan att iPhone 2.0 släpps, vad tror ni om möjligheten att göra den operatörsolåst? Jag vet att man signar på ett avtal med Telia i minst 18 mån, men det intressanta för mig är att jag kommer bo i Finland och därmed skulle vilja använda ett finskt kontantkort när jag är där, men Telia hemma i Sverige. Och förresten - nej, det existerar inget samarbete mellan TeliaSonera mellan Sverige o Finland, så jag måste "låsa upp" den.

Jag har inte full koll hur det fungerade men första mjukvaran, men det känns som om det inte borde vara omöjligt att låsa upp den?

Syftet är alltså inte att jailbrakea den i mening att skaffa massa random program osv, utan enbart möjligheten att använda den med två olika kort i två olika länder.

Tack på förhand,

Sander

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 00:31

Syftet är skitsamma, effekten är densamma.

Ingen vet i dagsläget hur det går att knäcka den nya telefonen.

Ursprungligen av Trineo:

Syftet är skitsamma, effekten är densamma.

Ingen vet i dagsläget hur det går att knäcka den nya telefonen.

Jojo, det jag tänkte var ifall det kanske kommer, eller hittils har funnits två olika slags hack på iPhonen, en som gör att man kan installera program, och en annan del, annat slags hack som gör att man kan använda valfritt sim/operatör...

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-07-01 08:13
Ursprungligen av Naqilja:

Jojo, det jag tänkte var ifall det kanske kommer, eller hittils har funnits två olika slags hack på iPhonen, en som gör att man kan installera program, och en annan del, annat slags hack som gör att man kan använda valfritt sim/operatör...

Allt detta finns det redan svar på över hela internet, Google

Men du måste jailbreaka den för att kunna "låsa upp" den!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 09:58

Enligt IDG.se så kommer fler operatörer att sälja iPhone.
Iphone kommer att säljas hos andra operatörer - IDG.se

Man kanske skall avvakta lite och se vad som händer.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-01 16:30

iPhone 3G en guidad tur:
Apple - iPhone - A Guided Tour

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 16:49

IDG tycker också det är förbannat dyrt

IDG håller med.. Läs ingressen här: Halebop säljer iPhone - IDG.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 16:52

Intressant det här.
AT&T- News Room

Speciellt detta.
"In the future, AT&T will offer a no-contract-required option for $599 (8GB) or $699 (16GB)."

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-02 09:04
Ursprungligen av Trineo:

Intressant det här.
AT&T- News Room

Speciellt detta.
"In the future, AT&T will offer a no-contract-required option for $599 (8GB) or $699 (16GB)."

Då var det hela avgjort! Får dock se vad o2 kommer ta för sina pay2go telefoner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 09:22

Dock är det ingen som säger att telefonerna inte kommer vara låsta till AT&T / O2.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-02 10:05
Ursprungligen av Trineo:

Dock är det ingen som säger att telefonerna inte kommer vara låsta till AT&T / O2.

Hade inte tänkt att avända telia i sverige heller. Dom kommer förhoppningsvis att hacka även denna lur.

Bevaka tråden