Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 1160 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 11:39

Man kan ju fråga sig vad Apple tänkte när de designade den här undersidan.. Skruvarna förstör helhetsintrycket enomt mycket. Nu känns den hälften Apple, hälften Clas Ohlsson.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-02 11:45
Ursprungligen av m1kke:

Man kan ju fråga sig vad Apple tänkte när de designade den här undersidan.. Skruvarna förstör helhetsintrycket enomt mycket. Nu känns den hälften Apple, hälften Clas Ohlsson.

Dom kanske tänkte batteribytesmöjligheter... men snyggt näääh.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 11:53
Ursprungligen av MatsS:

Dom kanske tänkte batteribytesmöjligheter... men snyggt näääh.

Det gjorde dem säkert, och för Svenne Skruv så är den möjligheten säkert grym. Men själv hade jag gärna sluppit den möjligheten och lämnat in telefonen till Apple om jag ville ha ett nytt batteri.
Apple har alltid haft enormt snygga produkter, och jag är minst sagt besviken över att de har börjat tumma på iPhonens design till fördel för batteribytarna.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-02 12:14
Ursprungligen av m1kke:

Man kan ju fråga sig vad Apple tänkte när de designade den här undersidan.. Skruvarna förstör helhetsintrycket enomt mycket. Nu känns den hälften Apple, hälften Clas Ohlsson.

Haha, vad känslig man kan vara då. Inget fel med det, men ändå.

Du har inte sett telefonen i verkligheten ännu, inte sant? Kanske ska vänta med att döma ut den innan dess...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 15:15
Ursprungligen av Jogin:

Haha, vad känslig man kan vara då. Inget fel med det, men ändå.

Du har inte sett telefonen i verkligheten ännu, inte sant? Kanske ska vänta med att döma ut den innan dess...

Jag håller med. MacBook och MacBook Pro har ju många synliga skruvar och det är ju inget större fel på deras design direkt.

Jag tror att när iPhone släpps i över 70 länder, varav i många Apple inte tidigare har haft någon direkt närvaro, måste det gå att byta batterier även hos mindre kvalificerade verkstäder.

Johan

Vad tror ni om AppStore fast til Mac OSX. Visst hade det vart trevligt med samma lösning fast till Mac. Jag tror det hade förenklat för många.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 15:44
Ursprungligen av Jogin:

Haha, vad känslig man kan vara då. Inget fel med det, men ändå.

Du har inte sett telefonen i verkligheten ännu, inte sant? Kanske ska vänta med att döma ut den innan dess...

Jag ser på bilden att det sitter två skruvar i botten på nya iPhonen. Det är skäl nog att dömma ut den. Inte ens min fruktansvärt fula Samsung D900 har synliga skruvar.
Självklart är det inget negativt i sig att det blir lättare att byta batteriet. Men en anledning till att jag väljer Apples produkter är av estetiska skäl, och de får mig knappast mer köpsugen när de gör ett sånt här snedsteg. Håller tummarna för att de åtgärdar detta tills nästa revision.

Ursprungligen av Trineo:

m1kke: Det där är en rendering, så det är långt ifrån säkert hur mycket skruvarna syns IRL.

Du kan ha, och jag hoppas att du har rätt.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-07-02 15:56

Filmar man man mycket med sin mobil eller tar extremt mycke bilder som man vill ha i hög upplösning ska man ju inte ha en iphone men jag tror många hänger upp sig på detta. Bytte från en k800i som jag fota och filma med men hur ofta gjorde jag det egentligen?? Inte speciellt ofta och ännu oftare slängdes speciellt filmerna....

Sätt en iphone i händerna på den där aftonblads "reportern" och hon går aldrig tillbaka till något annat!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-02 16:12
Ursprungligen av m1kke:

Jag ser på bilden att det sitter två skruvar i botten på nya iPhonen. Det är skäl nog att dömma ut den. Inte ens min fruktansvärt fula Samsung D900 har synliga skruvar. Självklart är det inget negativt i sig att det blir lättare att byta batteriet. Men en anledning till att jag väljer Apples produkter är av estetiska skäl, och de får mig knappast mer köpsugen när de gör ett sånt här snedsteg. Håller tummarna för att de åtgärdar detta tills nästa revision.

Då får de skit för att det är svårt/omöjligt att byta batteri istället. Damned if you do, damned if you don't. Troligtvis är det fler som klagar om det blir svårare att byta batteri än det är två skruvar på undersidan.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-02 12:11

Jag har alltid tänkt mig en pay&go-telefon, så låter inte telia mig få den möjligheten får det bli en importvariant.

"Den saknar mms-funktion, vilket är helt obegripligt för mig. Har bara 2 megapixel kamera, konstigt på en så avancerad maskin. Och det går inte att spela in video. Mycket märkligt, när det nu är en multimediamaskin med suverän videouppspelning. Och ingen radio? Himla budgettelefon. Ändå kostar den rejält. Pyttsan."

Hur bra är Iphone – egentligen? | Pryl | Aftonbladet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 15:38

m1kke: Det där är en rendering, så det är långt ifrån säkert hur mycket skruvarna syns IRL.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 15:56

BosnianX: Nej, jag vill verkligen inte se en App Store till Mac... varför? Jo, för idag kan du installera hur du vill på en mac... det är det du inte kan på iPhone och därför krävs App Store.

Men skruvarna kunde ju iaf varit svarta

Angående damen på Aftonbladets kommentarer:

Kameran är rätt kass, ja. Men ärligt talat - även om den haft Carl Zeiss-optik och 5 megapixlar osv, osv, så hade den ändå inte (i mina ögon) kunnat ersätta en riktig, BRA kamera när jag åker på semester, är på bröllop eller vad jag än kan tänkas nyttja en kamera för.

De gånger jag nöjer mig med en mobilkamera är när jag skickar bilder till polare på till exempel nya tvn som jag köpte igår.

Och där glider vi in på mms. Ärligt talat: om man tvekar på grund av en så gammal funktion så har man nog inte fattat att iPhone har Mail. Mail är gratis (så länge man inte överskrider någon enligt avtal satt gräns), kan innehålla stora bilder och mycket text. MMS är DYRT, innehåller små bilder och lite text. Hur kan man ens börja gnälla om avsaknaden av MMS?

Videoinspelning på Mobiltelefoner suger. Ljudet suger, bilden suger. Man lyckas liksom inte dokumentera något i vilket fall som helst. Jag kommer inte sakna det. Men jag kan tänka mig att det finns applikationer för detta ändå, så man kan ju säkert lösa det om man skulle sakna det.

Men ja, jag håller ju med henne om radio. Radio vore nice. Men kan man inte komma åt webbradio genom iPhone? Annars så finns det väl radio-lika podcasts i iTunes. Fast jag skulle vilja kunna lyssna på P4 Sporten på väg hem på tåget, till exempel.

Sen undrar jag en sak. Ni som har mobiler med "riktigt bra kamera" (som t.ex N95) - hur ofta fotar ni seriösa saker? Jag menar, skulle ni dokumentera polarens barn som ska på studentbal, eller en Springsteen-konsert eller kanske sambons systers bröllop med en sådan mobilkamera?

Och när ni inte är på sådana tillställningar, behöver ni då verkligen en så bra kamera att ni alltid måste ha en i fickan?

De enda gångerna jag fotograferar är när jag:
- Är på semester
- Är firar nyår, midsommar, julafton eller någon närståendes födelsedag
- Sätter ut varor för annons och behöver bilder för att beskriva produkten

Men andra ord, enbart vid tillfällen som jag kan planera inför. Jag skulle inte betala ytterliggare 600-1000:- för att få en värstingkamera i min iPhone, så att jag kunde fota den där fågeln som var så fin, eller den där solnedgången som var så rosa. Skulle ni det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 17:16

jag använder faktiskt kameran i min N95:a hyffsat... men det är mest för onödiga saker som på hunden och gravida frugan typ.

Men ett par saker där jag verkligen haft nytta av kameran med blixt/lampa är när jag behövt serienummer på nån server eller liknande... bak med mobilen, ta kort, kolla om du fick med etiketten... fick du det så är det bara gå till datorn så har du all information där. Detta funkar lika bra med 2MP men inte så bra utan blixt alltid (dock vissa gånger bättre utan).

Vad gäller skruvarna på bilden så kan det ju faktiskt vara så att de är svarta men de har de i silver på renderingen för att visa att det faktiskt är skruvar där för de som spekulerar i om man kan byta batteri själv numera.

Ursprungligen av Trineo:

jag använder faktiskt kameran i min N95:a hyffsat... men det är mest för onödiga saker som på hunden och gravida frugan typ.

Gravid fru är ju inte onödig att fota, men inget du måste göra i all hast, utan något som du kan göra i lugn och ro där hemma med en BRA kamera. Och som du säger så duger 2mp i de flesta "i all hast"-lägen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 17:22

henkebarn:
Du har helt rätt i det du säger angående saknaden av bra kamera och MMS, och jag håller med dig. Men oavsett om det behövs eller inte så vill man ha det av just den anledningen att man kan få det. Folk som inte är insatta/besatta av Apples prylar tänker lite annorlunda. Man kan ju förstå resonemanget att om iPhone'n ska vara en av de bästa mobilerna på marknaden just nu, då ska den väl ha samma eller bättre funktioner/specifikationer som de andra toppmodellerna på marknaden?

Själv resonerar jag på det sättet att när det gäller Apple så handlar det inte lika mycket om specifikationer som det handlar om användarvänlighet och användarglädje. Tjejen som skriver för Aftonbladet bedömmer ju som synes enbart mobiler efter specifikationer. Hon har aldrig haft glädjen av att inse exakt vad det är som gör iPhone så mycket bättre än de telefoner som, rent specifikationsmässigt, borde vara bättre än iPhone.
Men jag klandrar henne inte, o andra sidan sympatiserar jag inte med henne heller. För den dagen då hon faktiskt skaffar sig en iPhone kommer hon förstå hur korkad hon varit som inte insett vad hon gått miste om.

Ursprungligen av lilleskutt:

Jo, men inte inbyggt och man måste jailbreaka för att installera. Det är ju inte jättesmidigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-02 18:33

Plus SwilryMMS kostar pengar sen version 1. Hur smart är det att köpa det nu när det ryktas om att MMS kommer med firmware 2.0?

Jag skulle nog avvakta åtminstone till 11 juli tills nästa firmware släpps. Kanske finns då ett MMS app att köpa direkt i AppStore?

//Rob

m1kke:

Du har också rätt! Vi förstår varandra, verkar det som.

Men Gud, vad jag stör mig på den där mentaliteten - att "kan man så ska man!". Trycker man in fetare kamera kommer man behöva kompromissa med något annat. Formfaktor, vikt, batteritid (påverkas säkert också) och inte minst priset. De som tycker att man skulle haft världens fetaste kamera i iPhone är väl troligtvis de som klagar allra mest på Telias prissättning.

kommer högst sannolikt att finnas i appstore.

så argumentet att iphone inte har mms håller inte längre. däremot håller jag med om att det självklart borde finnas i telefonen redan från start (även om jag personligen enbart använder det 1 gång om året typ...)

Det är ju förvisso sant att det antingen kommer med 2.0 eller finns i App Store. Vilket gör det ännu löjligare för Aftonbladet-damen att gnälla på.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-04 13:54
Ursprungligen av henkebarn:

Det är ju förvisso sant att det antingen kommer med 2.0 eller finns i App Store. Vilket gör det ännu löjligare för Aftonbladet-damen att gnälla på.

Ganska löjligt att jämföra MMS med mail också...

Finns en hel del mobiltelefonanvändare som inte har tillgång till mail i telefonen och därav är det ju totalt ointressant att man från en iphone och flertal andra telefoner kan skicka bilder via mail om inte mottagaren kan ta emot sina mail i sin telefon...

Dessutom förstår jag inte varför det ena måste utesluta det andra? Lite väl mycket "försvara iphone till varje pris" i ditt inlägg...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-04 15:03
Ursprungligen av Snabbis:

Ganska löjligt att jämföra MMS med mail också...

Finns en hel del mobiltelefonanvändare som inte har tillgång till mail i telefonen och därav är det ju totalt ointressant att man från en iphone och flertal andra telefoner kan skicka bilder via mail om inte mottagaren kan ta emot sina mail i sin telefon...

Varför är det absolut nödvändigt att mottagaren kollar in bilden eller vad du nu har skickat i sin telefon? Har du skickat ett "brådskande" bild-meddelande som måste öppnas nu på en gång eller vad?

Om du har lite is i magen så kommer din vän kunna kolla på den där jätteroliga bilden du skickade när han/hon kollar mailen — då ökar dessutom chansen att vännen ser vad i helvete bilden föreställer, eftersom han/hon då sitter framför sin stora datorskärm, inte sin pyttelilla mobilskärm.

Ursprungligen av Snabbis:

Dessutom förstår jag inte varför det ena måste utesluta det andra? Lite väl mycket "försvara iphone till varje pris" i ditt inlägg...

Det måste det inte heller, men det är ingen "big deal". Om det blir möjligt med MMS också: finfint, men inte superviktigt.

Det som gör MMS bra är att man kan skicka det från sin telefon, i farten helt enkelt. Det kan man ju med mail via iPhone också. Sen är det väl egentligen inte så jätte-super-viktigt att mottagaren tar emot och kollar på bilden/meddelandet på en telefon?

Och skickar någon ett MMS till dig, och du inte har stöd för det, så får du ju en URL som du kan surfa till och kolla in vad det var för rolig grej du fick...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-04 15:41
Ursprungligen av Jogin:

Varför är det absolut nödvändigt att mottagaren kollar in bilden eller vad du nu har skickat i sin telefon? Har du skickat ett "brådskande" bild-meddelande som måste öppnas nu på en gång eller vad?

Om du har lite is i magen så kommer din vän kunna kolla på den där jätteroliga bilden du skickade när han/hon kollar mailen — då ökar dessutom chansen att vännen ser vad i helvete bilden föreställer, eftersom han/hon då sitter framför sin stora datorskärm, inte sin pyttelilla mobilskärm.


Det måste det inte heller, men det är ingen "big deal". Om det blir möjligt med MMS också: finfint, men inte superviktigt.

Det som gör MMS bra är att man kan skicka det från sin telefon, i farten helt enkelt. Det kan man ju med mail via iPhone också. Sen är det väl egentligen inte så jätte-super-viktigt att mottagaren tar emot och kollar på bilden/meddelandet på en telefon?

Och skickar någon ett MMS till dig, och du inte har stöd för det, så får du ju en URL som du kan surfa till och kolla in vad det var för rolig grej du fick...

Hela vitsen med MMS är ju att mottagaren direkt ser bilden och texten i sin telefon.... Varför skall man skicka en bild från telefonen till mail om mottagaren ändå måste kolla via en dator?

Då kan man väl ha lite mer is i magen som du skriver och ta bilden med en bra kamera, ladda in biden i datorn och maila istället... Vitsen är ju att kunna skicka från telefon till telefon.. Ett lite roligare SMS helt enkelt... Men du kanske tycker att SMS också borde tas bort för an kan ju maila istället och har man lite is i magen får man ju svar efter en stund om det nu är så att mottagaren inte har mail i telefonen.. Mottagaren kan ju då bara kolla sin mail i en dator och sen skicka tillbaka...

Nej det är inte hela världen att MMS inte finns i Iphone men det är helt orimligt att jämföra MMS med mail för dte är två helt olika saker.. Till dess at alla kollar sin mail i mobilen bord eman ha kört båda funktionerna paralellt...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-04 15:50
Ursprungligen av Snabbis:

Hela vitsen med MMS är ju att mottagaren direkt ser bilden och texten i sin telefon.... Varför skall man skicka en bild från telefonen till mail om mottagaren ändå måste kolla via en dator?

Därför att du inte har någon dator med dig.

Ursprungligen av Snabbis:

Då kan man väl ha lite mer is i magen som du skriver och ta bilden med en bra kamera, ladda in biden i datorn och maila istället... Vitsen är ju att kunna skicka från telefon till telefon.. Ett lite roligare SMS helt enkelt... Men du kanske tycker att SMS också borde tas bort för an kan ju maila istället och har man lite is i magen får man ju svar efter en stund om det nu är så att mottagaren inte har mail i telefonen.. Mottagaren kan ju då bara kolla sin mail i en dator och sen skicka tillbaka...

Min uppfattning är att SMS är mer tidskänsligt. Folk skickar SMS med frågor som de vill ha svar på inom den närmsta tiden, vissa tycker tillochmed att om man inte får svar direkt så är det oförskämt eller konstigt.

När det gäller bild-meddelanden så finns inte samma behov av snabbt svar, det är mer en metod för att dela med sig av något kul — och då är det ju inte lika viktigt att mottagaren får och ser bilden nu på en gång.

Framöver när du skickar MMS kan du ju fråga dig: Är det viktigt att mottagaren får och ser detta meddelande nu på en gång, och är det viktigt att han/hon tar emot det på just telefonen? Är vitsen borta om personen tar emot bildmeddelandet lite senare, och ser det på sin dator?

När du tar emot MMS kan du ju fråga dig: Hade jag lika gärna kunna sett detta när jag kollade mailen nästa gång? Var detta bråttom? (Iofs är det inte väsentligt med iPhone, eftersom telefoner utan MMS stöd istället får ett SMS med en länk i, som ju iPhone-användare kan kolla på en gång.)

Svaret på frågorna varierar naturligtvis från person till person, men rent generellt så tror jag MMS inte är brådskande — till skillnad från SMS som vanligen är mer tidskänsliga.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-07-04 15:04
Ursprungligen av Snabbis:

Ganska löjligt att jämföra MMS med mail också...

Finns en hel del mobiltelefonanvändare som inte har tillgång till mail i telefonen och därav är det ju totalt ointressant att man från en iphone och flertal andra telefoner kan skicka bilder via mail om inte mottagaren kan ta emot sina mail i sin telefon...

Dessutom förstår jag inte varför det ena måste utesluta det andra? Lite väl mycket "försvara iphone till varje pris" i ditt inlägg...

Tja, samma resonemang var det när Apple tog bort floppyn från sina datorer också. Hur skulle man kunna flytta filer till dem när de inte hade en floppy-drive. Vilket många PC har än idag (och som inte används).
Jag tycker det är mer mottagarens problem om denne inte kan ta emot bilder jag skickar med mail..... jag tänker inte lägga två fingrar i kors och skaffa MMS bara för att mottagaren har det.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-02 21:07

Håller helt med dig angående kameran, henkebarn. Ingen mobilkamera är tillräckligt bra för att fotografera med. Så om man har 2, 3 eller 5 megapixlar på mobilkameran är ganska hugget som stucket när ingen av dem ändå är tillräckligt bra för att ta de där bilderna man faktiskt vill spara.

Bevaka tråden