- Laseranders
- Medlem ●
- Eskilstuna
- 2008-07-03 10:25
cashalot, där finns inte mycket att tillägga (men det gör jag ändå haha). I ett solidariskt och civiliserat samhälle kan man inte kräva motprestationer som motsvarar sponsringen hit och dit och i gengäld kan man heller inte alltid ge vad som motsvarar någons insats om det ska gå ihop. Det finns högre värden. Alla måste kunna få sina behov tillgodosedda och för att det ska kunna ske måste alla bidra med vad de kan. Det är en omöjlighet att alla då kan bidra med exakt lika mycket och få ut lika mycket ur systemet och det är också omöjligt att det blir så snyggt ordnat så att den som bidrar med mest också behöver mest. Det är att falla in för den tydligen mycket populära tron om att alla människor är exakt likadana i grunden. Men alla människor är olika och har olika förutsättningar, olika behov och olika förmågor, men trots det exakt samma värde (något som jag mer och mer sett ifrågasättas de senare åren, vilket gör mig mörkrädd).
Som jag sagt tidigare ser jag inget fel med att utnyttja detta avdrag om man har möjlighet till det. Jag missunnar ingen lagligt sparade pengar, jag tycks till och med vara en av mycket få som inte tycker att sossar hycklar när de gör detta avdrag. De tillhör gruppen som kan utnyttja detta och de kan utnyttja det helt lagligt. Om borgarna helt avskaffar all skatt så kommer inte jag skicka ett kuvert med 30-55% av min månadsinkomst till olika myndigheter, sjukhus och skolor.
Men det ändrar inte att detta är en noga beräknad reform tänkt att fördela pengar från mindre bemedlade till människor med mycket pengar (eller möjligen folk som bara jobbar häcken av sig mer än 8 timmar per dag och inte har tid att städa och därmed respekterar högerns ideal). Precis som det faktum att de tagit bort skatteavdraget för fackavgift, men har kvar skatteavdraget för medlemsavgift i arbetsgivarföreningar, men lite snyggare dolt.
Som arbetsmarknadspolitisk åtgärd tycker jag bättre om exempelvis starta eget-bidrag. Avdrag för hushållsnära tjänster känns som en reform för att ekonomiskt stödja de som redan har pengar och riktigt bra jobb till att hålla mindre be,medlade människor kvar i ett samhällsskikt där de ska vara, medans starta eget-bidraget kan hjälpa vem som helst att uppfylla sin dröm och göra nåt han/hon trivs med och samtidigt kanske bli en värdefull skattebetalare efter ett tag. Kanske inte lika effektivt, men betydligt mer respektfullt mot vanliga människor och deras liv, drömmar och psykiska välmående.
Starta eget-bidraget skär man nu i så det står härliga till… till förmån för subventionerad skoputsning.
Fint.