Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fundering kring hårdvaru-syntar

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag använder min G1 som "labbänk". En synt med märkliga ljudegenskaper och en massa omarkerade rattar på fronten. Ladda in ljud, spela och skruva, höra hur ljudkaraktären förändras utan att man vet på förhand. Mycket experimentellt ibland, och kan ge känslan av att utforska okända grannskap.

Borde tilltala apan här på forumet, slår det mig?

Just det där experimentella är just det som ger mig gas, gillar Kurzweil K2k som fan men känns lite "out of date" och inte lika överskådlig. Kvalet står mellan G1 och G2, vet inte rikigt hur mycket bättre G2an är, om det är motverat att slänga dubbelt med cash på den, dessutom passar nog G1ans klaviatur bättre storleksmässigt, ska inte spela några klassiska stycken på den direkt.

G2 är bättre på i stort sett alla sätt. Jag köpte en G1-klaviatur för att jag fick tag i en till bra pris och i fantastiskt skick, men ibland har jag känt mig lite ångerfull. G2 har:

* Modernare gränssnitt i form av en bättre fungerande editor
* Hjul och joystick vilket gör mycket för spelkänslan
* USB istället för att behöva ha dubbla MIDI-kablage

Men - den är dyr.

Ursprungligen av The Introvert:

* USB istället för att behöva ha dubbla MIDI-kablage

Matrixsynth: Original Nord Modular USB Mod

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-04 00:37

I brist på bättre tråd (jo, jag letade en stund) så skulle jag vilja veta ALLT om dagens editor / librarianprogram, bägge plattformar. Har tillfälligt hookat upp lite midijox till en av mina gamla macar och finner det helt kört att hitta någon editor / librarian till Roland JV1010 för Mac. Det finns en SoundDiver-variant till PC men den är knappt duglig (man kan inte använda den samtidigt som sequencerprogrammen, smart). Det enda jag behöver göra är att kunna redigera effektenheterna, har löst programbytartrixet med bank & program change direkt i Cubase. Det finns två svindyra multikultieditorer, Sound Quest och Motu Unisyn men ärligt talat, vem f*n köper sånt idag. Var tog alla entusiasterna vägen? Tycker mig ha googlat på det mesta men hittar inte så mycket.

Man blir ju inte mindre pissed off på att Apple lägger ner Emagic samt megaprojektet Sound Diver utan att ens släppa programmet som freeware. Det finns en demoversion, tack för det, som kräver XSkey, tack för det.

Någon som vet var en Sound Diver för JV kan finnas... till Mac? PC-versionen finns på en del olika Roland-sajter.

Jag ska kika om jag kan leta fram den editor jag använt (som librarian), för om jag inte minns fel var den skriven i java och alltså borde vara plattformsoberoende (nåja)

Till Windows finns ju några stycken gratisprogram som sagt. Och till Atari...

En annan fördel med G2 är att man kan slumpa fram ljud genom att kombinera andra ljud och sådant roligt. Det kanske inte låter så spännande, men om man är ute efter riktigt knasiga ljud så är det otroligt roligt att mecka med.

Fan, jag saknar min G2:a.

Det koolaste med den funktionen är ju att det inte är ren slump utan kontrollerad evolution. Intelligent Design, kanske man kan kalla det?

@Slakker: editorn till Modularerna äter nästan ingen kapacitet alls. Jag kör mina på en gammal PIII 500 MHz laptop. Så det är inget att oroa sig för. Tänk bara på att ingen av dem funkar under Windows Vista! Vet inte hur det är med OSX, men det gör säkert någon annan här.

Och den där demogrejen låter inte alls som äkta vara. G2 har suveräna AD/DA-omvandlare och låter alldeles enastående bra.

Ursprungligen av plastocid:

En annan fördel med G2 är att man kan slumpa fram ljud genom att kombinera andra ljud och sådant roligt. Det kanske inte låter så spännande, men om man är ute efter riktigt knasiga ljud så är det otroligt roligt att mecka med.

Fan, jag saknar min G2:a.

Jag tror att fler och fler syntar i framtiden kommer att vara DAW-anpassade. Kolla på M3, Motif, MicroX, SonicCell, SH201. Firewire och usb blir standard.

Robert.

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-03 19:15

Köp en Roland Juno-6, ett par telekablar och en knippe folköl.

WT

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-03 20:23
Ursprungligen av waveterm:

Lät som om du beskrev mig ett tag. Fick precis hem en Juno-6...fast folköl dricker jag inte.

Min Juno-6:a behöver lite vård dock...men det måste vara en av de mest prisvärda gamla syntharna där ute i dagsläget...i alla fall om folk börjar bry sig om att lira istället för att klicka noter med musen i datorn och samtidigt inser att Juno-6/60 är hela andra synthar än Juno-106.

Ursprungligen av amino:

men det måste vara en av de mest prisvärda gamla syntharna där ute i dagsläget...i alla fall om folk börjar bry sig om att lira istället för att klicka noter med musen i datorn och samtidigt inser att Juno-6/60 är hela andra synthar än Juno-106.

Den har en underbart, varmt ljud. Jämförde min (såld nu) med 106:an (finns kvar) vid några tillfällen, och 6:an kändes hela tiden något fetare, mulligare och just varmare.

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-04 03:29
Ursprungligen av waveterm:

WT

Amen!

Några kalla Zeunerts,sådär lite kall våååta på glaset, rim frostiga, lööööddrande
kallkällekalla med ett pyyyysh när man öppnar dem skulle inte sitta helt fel!

Bevaka tråden