- Adrian B
- Medlem ●
- Umeå
Detta är en intressant fråga, tror ni att en gammal iPhone som uppdateras med firmware 2.0 kommer att fungera rakt av med Telia utan jailbreak/aktivering/upplåsning?
Så vitt jag vet finns denna information i baseband. Det kommer ett nytt baseband med firmware 2.0, men det kan mycket väl vara så att Apple skriver ett baseband till iPhone 3G och ett annat till vanliga iPhone (det är ju ändå olika hårdvara) och därmed kan dom släppa på Telia i iPhone 3G men inte i vanliga iPhone.
Å andra sidan kan ju Apple göra det enkelt för sig och släppa på alla modeller. Och jag har för mig jag läste någon som påstod att gamla telefoner ska fungera.
Låter konstigt, AT&T har ju betalat för dom telefonerna, varför skulle dom bara ge bort dom helt plötsligt?
Skulle vara helt underbart i mina öron, men det låter för bra för att vara sant.
Det tror jag inte. Basebandet låses igen till det som var ursprungligt när luren köptes. Kanske försvinner låset någon gång men med Apple kommer det ske endast mot betalning. Men visst skulle det vara skönt om låset försvann vilket i sin tur skulle öka värdet på en begagnad 2G iPhone.
//Rob
Låter konstigt, AT&T har ju betalat för dom telefonerna, varför skulle dom bara ge bort dom helt plötsligt?
AT&T har inte betalat för dom så vitt jag vet. Den förra modellen handlade om att AT&T lovade Apple en del av abonnemangsintäkterna, det förekom inte någon subventionering som med iPhone 3G. I så fall hade AT&T krävt kontrakt i butik, som dom gör med iPhone 3G.
Jag tror ni har rätt och jag tror inte det kommer att fungera. Men hur vet installationen av baseband om att det är en AT&T-telefon och inte en Orange-telefon t.ex.?
Den kollar det säkert mot en databas, IMEI-numret skulle jag gissa vilket operatör den "tillhör".
Samma resultat här. Jag tog hem 2.0 nyss och det blev "The SIM card inserted in this iPhone does not appear to be supported"...
Det var väl rätt väntat? Om man inte vet vad man ger sig in på bör man vänta lite.
Blir väl till att leta verktyg för att nergradera då... *suck*
Kolla in den här tråden: [Solution] Downgrade from 2.0 to 1.1.4 - Hackint0sh
Det var väl rätt väntat? Om man inte vet vad man ger sig in på bör man vänta lite.
Det är klart det var väntat. Men jag är en sån person som tror på att testa saker och sedan meddela andra som kan tänkas ha samma funderingar som jag. Jag visste mycket väl vad jag gav mig in på. Kliv av dina höga hästar lite...
Det är klart det var väntat. Men jag är en sån person som tror på att testa saker och sedan meddela andra som kan tänkas ha samma funderingar som jag. Jag visste mycket väl vad jag gav mig in på. Kliv av dina höga hästar lite...
Onödig sista kommentar. Jag försökte ju hjälpa dig genom att ta fram en tråd med instruktioner för nedgraderingen. Min kommentar gällde utifrån att jag precis skrivit i tråden att det inte fungerade, så jag undrade om du väntade dig något annat resultat.
Jag hänger i pwnage:s irc-kanal nu och det snackas rätt hårt om det ena och det andra. rekommenderas varmt.
de pratar om klockan 4:30 inatt men jag vet inte vad som ska hända då.
Verkar som den .ipsw fil som länkades från Apple inte var gjord för iPhone 2G:
Are you having problems with iPhone 2.0? - Engadget
Det är ju intressant i så fall, konstigt att Apple skulle lägga upp den på sina servrar i så fall. Men det är klart, så länge det inte dyker upp i iTunes får man väl räkna med att det kan vara fel version.
Jag gjorde ju det något smidiga draget att installera uppdateringen det snackats om via Gizmodo. Självklart har de en "note" som jag ser först nu, som säger "Unlocked phones will brick out if you install the 2.0 update." Vad tror ni, borde jag satsa på att nedgradera eller är en jailbreak-release här inom de närmsta timmarna?
Är det serienummret i telefonen som Apple styr låst eller inte låst efter?
Är det serienummret i telefonen som Apple styr låst eller inte låst efter?
Näe, inte så vitt jag vet. Det finns teorier om att det finns en typ av "true unlock", en inställning i telefonen som Apple kan ändra. Det är så de franska upplåsta iPhone-telefonerna fungerade i så fall.
Det skulle kunna vara att övriga telefoner (t.ex. kunder med rätt abonnemang hos AT&T) kräver en ny aktivering efter en återställning eller uppdatering. Så iTunes gör en kontroll och om telefonen är godkänds aktiveras den. Däremot blir den inte upplåst eftersom du inte kan byta till något annat SIM-kort från en annan operatör.
Edit: MacRumors har tagit bort sin länk till firmware 2.0 och ersatt den med "Link removed at request of Apple"
Ytterligare ett tecken på att det kanske inte är helt rätt version? Eller bara Apple som vill hålla tillbaka det ett tag?
Å andra sidan hävdar folk på MacRumors forum att eftersom länken fanns i den XML som iTunes använder för att kolla efter nya uppdateringar så var det så offciellt det kan bli, en fw-version som inte är avsedd att användas av folk skulle aldrig hamna där.
Var det inte så att även upplåsta telefoner måste man låta iTunes låsa upp telefonen varje gång man stoppar in ett nytt sim kort. Jag tror jag även läste det här på 99.se när några köpte olåsta telefoner i Tyskland. Men samma sak gällde franska iPhonen.
Vad gäller firmware 2 så ska man alltid vänta med att installera tills det finns ett sätt att låsa upp. Vad gäller länken så kan det vara fel version eller så har Apple hittat ett fel. Vi får se när Apple släpper firmware 2.0 officiellt.
//Rob