Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign CS2 kraschar ofta när jag montera Illustrator eps 8-filer

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-10 11:31

Jag har sedan mycket länge använt formatet Illustrator eps 8 för vektorbilder, de har gett oöverträffad kompatibilitet och innehåller ändå tillräckligt mycket features för att jag ska klara mig gott med dem. Har liksom blivit standard i mitt arbetsflöde.

Men nu har InDesign (CS2) börjat knorra när jag ska montera dessa eps-filer. Jag tror det började i och med att jag bytte till en MBP med Lepoard. Alltsom oftast dyker hela InDesign när jag ska montera en eps-fil, och vid andra tillfällen har InDesign jätteproblem med att bläddra till en sida där det finns en sådan eps-fil - uppritingen tar veckor, om inte programmet dyker innan det ritat klart.

Någon som stött på samma sak?

Svaret är inte att jag uppgraderar till CS3, eftersom mina kunder kör CS2.

Det är Apple som aldrig lär sig hantera förhandsvisningsbilderna som finns inbyggda i EPS-filer.

Däremot så skulle jag vilja råda dig att modernisera ditt arbetsflöde. Det finns absolut ingen anledning att hålla fast vid ett uråldrigt format, du ser ju att det ger dig problem. Att jobba direkt med AI-formatet har en rad fördelar och varför ska du egentligen hålla fast vid ett arbetsflöde som inte funkar, bara för att det en gång i tiden funkade?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-10 13:23

Jag har hållit fast vid eps 8 just för att det varit så basic, så totalt problemfritt tidigare. Dessutom är det ett utmärkt format för andra vektortillämpningar än just DTP med CSX-paketen.

Jag kör normalt inte ai-formatet eftersom det blir så blyyytunga filer. När jag levererar något vill jag skala bort onödig info ur filerna, för att de ska vara smidiga att hantera men också för att de ska vara så kompatibla som möjligt. Exempelvis plattar jag gärna ut transparens, för att vara säker på att resultatet blir rätt i tryck. Kompatibilitet är ju inte precis ai-formatets starka sida ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 22:39

Tillplattningen av Ai-filerna sköter InDesign åt dig, och då vet du dessutom hur det ska tryckas. Om du inte trycker likadant hela tiden så kan tillplattningen bli annorlunda i förhållande tilldokumentet om du gör det i Ai.

EPS = Basic. Idag är det Ai som är Basic eftersom det är PDF baserat.
EPS är ett format lämpat för Quark 3.1

Janne

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-11 05:56

Ok, tack båda. Ska överväga lite justeringar i mitt arbete. Men jag trodde pdf byggde på eps, eller åtminstone ps.

PostScript, samt varianten EPS, är ett programmerings- och sidbeskrivningsspråk. Detsamma gäller PDF, vilket har några få komponenter gemensamt med PostScript, men det är ofantligt mycket smartare, säkrare, stabilare osv.

Det finns skäl till varför hela printvärlden gått över till PDF och varför PostScript fasas ut.

En AI-fil ska inte ge större filer än EPS, åtminstone inte mer än marginellt. Likaså oroar du dig helt i onödan för kompabilitetsfrågan. AI är en de facto-standard.

Att undvika AI idag är lite som att undvika jpg och RGB-bilder för att det inte funkade för 20 år sen - vad som var sant förr är inte nödvändigtvis sant längre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-11 07:13

Ok, övertygad. (Fast mina ai-filer är alltid lätt ett par gånger större än motsvarande eps 8-filer.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-11 07:48

Det beror ju på att alla fina smarta funktioner i Ai-filen som du kan ta med dig in i InDesign är bortrensade i EPS 8 filen.

Janne

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-11 08:28

Exakt, och det har jag alltså aldrig känt att jag behövt - har i stälet velat minimera felkällor. Men eftersom eps börjar strula ska jag prova ett annat arbetssätt nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-11 12:55

Nu har jag bytt ut alla eps-vektorfiler till ai i det dokument jag jobbar på, och det verkar mycket stabilare. Kanske till och med går att exportera pdf utan att skiten hänger sig. Stort tack för bra tips.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-11 13:45
Ursprungligen av echolyn:

Kanske till och med går att exportera pdf utan att skiten hänger sig. Stort tack för bra tips.

Det göt det garanterat!

Janne

1
Bevaka tråden