- MinMac
- Medlem ●
- International user
- 2008-07-12 14:50
Oki. Har nu plojjat med min iPhone 3G som jag inhandlade hos Telia igår fm.
Har samtidigt hunnit resa till både Finland och Estland och försökt testa den där.
1. Visst är den större än iPhone 2G, men det känns konstigt nog tvärt om. (Antagligen på grund av materialet och rundningen i kantern)
2. Skärmen är något ljusstarkare och har aningen bättre svärta.
3. App Store och möjligheten att fylla sin iPhone med apps är ju riktigt bra, men inget nytt för dem som använt installer i iPhone 2G. Dessutom kostar några apps som tidigare var gratis i installer. Kasst också att mycket inte finns i Svenska app store.
4. Ljudet i högtalaren är starkare & bättre.
5. Tråkigt nog lirar inte gamla hörlurarna iPhone 3G.
6. GPSn har hittills varit en besvikelse. Man får ingen indikation på om det finns satelitsignal eller dyl. Jag är verkligen inte imponerad. Blir troligtvis bättre när de trimmat FW.
7. Den känns absolut inte snabbare än iPhone 2G! Tvärtom laggar endel funktioner.
8. Den verkar inte funka utanför Sverige! Har varit i både Finland och Estland senaste dygnet och inte fått den att lira. Det står bara Ingen Service och när man försöker söka upp & välja ett nätverk säger den "Begränsat nätverk. Ditt valda mobilnätvärk är begränsat. Du kan välja ett annat nätverk i inställningar" Har provat många olika inställningsvarianter men telefonen har varit oanvändbar utanför Sverige. EXTREMT KASS! Det är inget fel på själva Telia SIM-kortet eller abonnemanget för det funkar om jag stoppar det i iPhone 2G. (Nån som har liknande erfarenheter eller tips?)
9. Batteritiden känns som iPhone 2G om man surfar på WiFi eller 3G.
10. Push prylarna har jag inte fått att lira som jag trodde det var tänkt. (Kanske överbelastat)
SAMMANFATTNING
Nästan antiklimax, men då skall man komma ihåg att jag är extremt Apple fanatisk. Hade jag inte fått tag på luren samma dag den släpptes hade jag mått spydåligt.
FW2.0 som ju också funkar i gamla iPhone 2G har bra grejjer även om det behövs en bugg/prestanda fix lite här och där. 3G surfning är ju visserligen mycket snabbare än EDGE men har man god tillgång till WiFi så är det ändå det som gäller. GPSn imponerar inte alls. (än i alla fall)
Hade jag haft FW2.0 i min iPhone 2G så hade det känts nästan fånigt att jag brände 3.500SEK på i stort samma pryl. För mig som reser väldigt mycket är ju 3G surfning med Telia utanför Sverige ändå überdyrt så Wifi regerar och det hade ju iPhone 2G redan. Att telefonen hårdvarumässigt inte lirar med Telia abb i Finland & Estland är tokdåligt.
Totalt sett är jag alltså rätt besviken på luren och börjar bli skittrött på att det skal vara olika operatörslåsningar o dyl. Vi lever i ett enat Europa och en globaliserad värld. Varför skall man betala så satans mycket extra bara för att man råkar passera en gammal landgräns. Att EU-lagar inte har reglerat detta hårdare är för mig ett mysterium. Med tanke på vad det kostar att ta emot MMS utomlands så är jag faktiskt tacksam för att iPhone saknar funktionen. Wifi+LaFonera är framtidens melodi, inte massa sjuka operatörsavgifter som drabbar de som försöker bete sig som världsmedborgare.
Så om du mest befinner dig i Sverige på en plats där det finns 3G och har pengar över så ok köp en iPhone 3G. Reser du mycket och har en iPhone 2G, uppdatera den när det är möjligt och känn dig lycklig som den är. FW2.0 gör den sannolikt till en ny telefon i alla fall!
Tacksam för andras reflektioner!