Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nykter reflektion av iPhone 3G vs iPhone 2G

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-12 14:50

Oki. Har nu plojjat med min iPhone 3G som jag inhandlade hos Telia igår fm.
Har samtidigt hunnit resa till både Finland och Estland och försökt testa den där.

1. Visst är den större än iPhone 2G, men det känns konstigt nog tvärt om. (Antagligen på grund av materialet och rundningen i kantern)
2. Skärmen är något ljusstarkare och har aningen bättre svärta.
3. App Store och möjligheten att fylla sin iPhone med apps är ju riktigt bra, men inget nytt för dem som använt installer i iPhone 2G. Dessutom kostar några apps som tidigare var gratis i installer. Kasst också att mycket inte finns i Svenska app store.
4. Ljudet i högtalaren är starkare & bättre.
5. Tråkigt nog lirar inte gamla hörlurarna iPhone 3G.
6. GPSn har hittills varit en besvikelse. Man får ingen indikation på om det finns satelitsignal eller dyl. Jag är verkligen inte imponerad. Blir troligtvis bättre när de trimmat FW.
7. Den känns absolut inte snabbare än iPhone 2G! Tvärtom laggar endel funktioner.
8. Den verkar inte funka utanför Sverige! Har varit i både Finland och Estland senaste dygnet och inte fått den att lira. Det står bara Ingen Service och när man försöker söka upp & välja ett nätverk säger den "Begränsat nätverk. Ditt valda mobilnätvärk är begränsat. Du kan välja ett annat nätverk i inställningar" Har provat många olika inställningsvarianter men telefonen har varit oanvändbar utanför Sverige. EXTREMT KASS! Det är inget fel på själva Telia SIM-kortet eller abonnemanget för det funkar om jag stoppar det i iPhone 2G. (Nån som har liknande erfarenheter eller tips?)
9. Batteritiden känns som iPhone 2G om man surfar på WiFi eller 3G.
10. Push prylarna har jag inte fått att lira som jag trodde det var tänkt. (Kanske överbelastat)

SAMMANFATTNING
Nästan antiklimax, men då skall man komma ihåg att jag är extremt Apple fanatisk. Hade jag inte fått tag på luren samma dag den släpptes hade jag mått spydåligt.

FW2.0 som ju också funkar i gamla iPhone 2G har bra grejjer även om det behövs en bugg/prestanda fix lite här och där. 3G surfning är ju visserligen mycket snabbare än EDGE men har man god tillgång till WiFi så är det ändå det som gäller. GPSn imponerar inte alls. (än i alla fall)
Hade jag haft FW2.0 i min iPhone 2G så hade det känts nästan fånigt att jag brände 3.500SEK på i stort samma pryl. För mig som reser väldigt mycket är ju 3G surfning med Telia utanför Sverige ändå überdyrt så Wifi regerar och det hade ju iPhone 2G redan. Att telefonen hårdvarumässigt inte lirar med Telia abb i Finland & Estland är tokdåligt.
Totalt sett är jag alltså rätt besviken på luren och börjar bli skittrött på att det skal vara olika operatörslåsningar o dyl. Vi lever i ett enat Europa och en globaliserad värld. Varför skall man betala så satans mycket extra bara för att man råkar passera en gammal landgräns. Att EU-lagar inte har reglerat detta hårdare är för mig ett mysterium. Med tanke på vad det kostar att ta emot MMS utomlands så är jag faktiskt tacksam för att iPhone saknar funktionen. Wifi+LaFonera är framtidens melodi, inte massa sjuka operatörsavgifter som drabbar de som försöker bete sig som världsmedborgare.
Så om du mest befinner dig i Sverige på en plats där det finns 3G och har pengar över så ok köp en iPhone 3G. Reser du mycket och har en iPhone 2G, uppdatera den när det är möjligt och känn dig lycklig som den är. FW2.0 gör den sannolikt till en ny telefon i alla fall!
Tacksam för andras reflektioner!

Senast redigerat 2008-07-13 00:18
  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-12 14:57

Bra skrivet! Har tänkt slå till, men ska vänta till en del frågor rätar ut sig. Skönt att man hållit sig kall...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-12 15:24
Ursprungligen av DaPhox:

Bra skrivet! Har tänkt slå till, men ska vänta till en del frågor rätar ut sig. Skönt att man hållit sig kall...

Du tänker helt rätt. Om du har en 2G så kommer du ändå ha massa nytt kul iom FW2.0

"5. Tråkigt nog lirar inte gamla hörlurarna iPhone 3G."
vad menas med detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-12 15:22
Ursprungligen av paaaaaatrick:

"5. Tråkigt nog lirar inte gamla hörlurarna iPhone 3G."
vad menas med detta?

Den tidigare pluggen passar inte iPhone 3G. Det kommer inget ljud i lurarna...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-07-12 15:24
Ursprungligen av paaaaaatrick:

"5. Tråkigt nog lirar inte gamla hörlurarna iPhone 3G."
vad menas med detta?

Jag kan verifiera att de gamla lurarna till iPhone 2.5G funkar utmärkt till den nya iPhone 3G.

En annan förbättring är att man kan trycka på svarsknappen på hörlurarna för att starta musiken när som hellst, inte bara 3 minuter efter att man pausade senast. Nu slipper man ta upp telefonen ur fickan för att börja lyssna på musik. Bra förbättring!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-12 15:29
Ursprungligen av elov:

Jag kan verifiera att de gamla lurarna till iPhone 2.5G funkar utmärkt till den nya iPhone 3G.

En annan förbättring är att man kan trycka på svarsknappen på hörlurarna för att starta musiken när som hellst, inte bara 3 minuter efter att man pausade senast. Nu slipper man ta upp telefonen ur fickan för att börja lyssna på musik. Bra förbättring!

Alltså fungerar dom gamla hörlurarna med den nya iPhonen. Skulle vara konstigt om det inte vore så.

Att man alltid kan börja spela upp musiken är verkligen en förbättring. Jag brukade i och för sig alltid trycka på sleep knappen (som man kommer åt även om iphonen ligger i fickan) och sen på mikrofonen så fungerade det även efter 3 min. Men det är klar enklare nu.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-12 22:28
Ursprungligen av elov:

Jag kan verifiera att de gamla lurarna till iPhone 2.5G funkar utmärkt till den nya iPhone 3G.

En annan förbättring är att man kan trycka på svarsknappen på hörlurarna för att starta musiken när som hellst, inte bara 3 minuter efter att man pausade senast. Nu slipper man ta upp telefonen ur fickan för att börja lyssna på musik. Bra förbättring!

Helt riktigt! Fel av mig, Med lite kraft lyckades jag plugga in lurarna. Gamla och nya pluggen är identiska. Bra att de sitter tight i jacket.

Ursprungligen av elov:

En annan förbättring är att man kan trycka på svarsknappen på hörlurarna för att starta musiken när som hellst, inte bara 3 minuter efter att man pausade senast. Nu slipper man ta upp telefonen ur fickan för att börja lyssna på musik. Bra förbättring!

Mja, men det är ju en FW 2.0-grej. Och inte en Iphone-3G uppdatering!

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-12 15:11

Har du frågat Telia varför den inte fungerar utanför sverige? Låter ju helt stört...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-12 15:23
Ursprungligen av kainen:

Har du frågat Telia varför den inte fungerar utanför sverige? Låter ju helt stört...

Har tyvärr inte lyckats komma fram till deras kundtjänst. Riktigt stört!
Åter kommer när/om jag får bukt med detta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-07-12 15:21

Skärmen har även en helt annan vitbalans, mycket varmare ton än 2G som känns för kall och blå vit jämförelse sida vid sida.

Ursprungligen av MinMac:

3. App Store och möjligheten att fylla sin iPhone med apps är ju riktigt bra, men inget nytt för dem som använt installer i iPhone 2G. Dessutom kostar några apps som tidigare var gratis i installer. Kasst också att mycket inte finns i Svenska app store.

En ännu viktigare faktor är att firmware 2.0 kommer till iPhone 2G också, så App Store är inte en faktor i valet mellan modell.

(Men innan man installerar firmware 2.0 på en hackad iPhone ska man förstås vänta in upplåsningsverktygen.)

I övrigt tycker jag dina reflektioner stämmer rätt bra med det jag redan visste om iPhone 3G i förväg, vilket gjort att det inte känts värt att byta upp sig från iPhone 2G. Bättre att vänta på nästa modell som antagligen har lite fräckare nyheter.

Det där med hörlurarna måste ha blivit fel dock, finns ingen anledning att gamla inte skulle fungera på ny iPhone så vitt jag kan se.

Det där med musiken och 3 minuter måste väll ligga i 2.0V eller hur...

Ingen fördel 3g där.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-12 20:23

Man behöver inte ta upp telefonen ur fickan för att starta musiken igen, bara o känna efter lås-knappen o trycka på den en gång, sen trycker du på headset för att starta musiken (iphone 2g)

MinMac: Provat stänga av 3G när du e utomlands?

mvh
b0bben

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-12 22:31
Ursprungligen av b0bben:

MinMac: Provat stänga av 3G när du e utomlands?

mvh
b0bben

Japp, tyvärr hjälper det inte.

Min fungerar utmärkt i Norge, så det är ingen spärr som gör att den inte fungerar i utlandet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-12 23:40
Ursprungligen av qvintus53:

Min fungerar utmärkt i Norge, så det är ingen spärr som gör att den inte fungerar i utlandet.

Tack, bra att veta! Nån mer som provat utanför Sverige?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-13 00:06
Ursprungligen av MinMac:

Tack, bra att veta! Nån mer som provat utanför Sverige?

Så Norge tillhör Sverige nu?

Ursprungligen av b0bben:

Man behöver inte ta upp telefonen ur fickan för att starta musiken igen, bara o känna efter lås-knappen o trycka på den en gång, sen trycker du på headset för att starta musiken (iphone 2g)

MinMac: Provat stänga av 3G när du e utomlands?

mvh
b0bben

Bekräftat, bra tips!

Förutom 3G och GPS så är väl den enda betydande fördelen med 3G-modellen att ljudet blivit sju resor bättre. Detta gäller prat/hör-ljudet, musik i lurar och dom små högtalarna. Detta är STORT. Mycket STORT. Apple har verkligen satt sig ner och Fixat Biffen efter tung och omfattande kritik av ljudet i 2.5-modellen.

En sådan här fundamental förbättring är en grej som gör att jag tycker 3G sopar banan med 2.5. För mig åtminstone.

Ursprungligen av Zimmerman:

Förutom 3G och GPS så är väl den enda betydande fördelen med 3G-modellen att ljudet blivit sju resor bättre. Detta gäller prat/hör-ljudet, musik i lurar och dom små högtalarna. Detta är STORT. Mycket STORT. Apple har verkligen satt sig ner och Fixat Biffen efter tung och omfattande kritik av ljudet i 2.5-modellen.

En sådan här fundamental förbättring är en grej som gör att jag tycker 3G sopar banan med 2.5. För mig åtminstone.

Men är det hårdvaran som gör ljudet bättre eller mjukvaran?

Jag sätter mina pengar på att det är hårdvaran.

Ursprungligen av poseidon84:

Men är det hårdvaran som gör ljudet bättre eller mjukvaran?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-13 04:51

Jag hoppas på att det är mjukvaran för då får jag kanske också bättre ljud när jag väl uppdaterar till firmware 2.0.

Men risken är rätt liten.

//Rob

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-13 04:55
Ursprungligen av Robo-X:

Jag hoppas på att det är mjukvaran för då får jag kanske också bättre ljud när jag väl uppdaterar till firmware 2.0.

Men risken är rätt liten.

//Rob

Det borde väl inte vara så svårt att ta reda på om det är samma ljudchip?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-13 05:20
Ursprungligen av Jetwash:

Det borde väl inte vara så svårt att ta reda på om det är samma ljudchip?

Nej men problemet är då den lilla högtalaren i iPhonen. Den kan man inte ändra utan att ta isär iPhonen och byta till den nya högtalaren.

//Rob

Senast redigerat 2008-07-13 10:26
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-13 10:18

Högtalaren och micken har dom bytt till dyrare komponenter läste jag något långt inlägg om förut, har ingen källa nu dock.

Dom måste ha bytt hårdvara i iPhone 3G. Detta ljud kan 2,5 aldrig komma upp i.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-13 10:52
Ursprungligen av Patrik D:

Dom måste ha bytt hårdvara i iPhone 3G. Detta ljud kan 2,5 aldrig komma upp i.

Håller med. Dock har jag inte noterat att ljudet i hörlurarna skulle vara bättre.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-13 10:59
Ursprungligen av Patrik D:

Dom måste ha bytt hårdvara i iPhone 3G. Detta ljud kan 2,5 aldrig komma upp i.

iPhone 2.5G kör Wolfson audio codec WM8758BG som är samma som i iPod 5G. Källa

iPhone 3G kör Wolfson WM6180C Källa

Bevaka tråden