Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny firmware ute för iPhone 3G!

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Habo
  • 2008-07-14 00:00

iPhone 3G skeppades med 2.0 (5A345) _MEN_ om du kör Återställ i iTunes får du 2.0 (5A347).

Jag gjorde detta precis vilket jag kan visa på följande bilder jag tog före och efter återställning av min nyinköpta iPhone 3G:

Detta kan betyda åtgärdade buggar med mera!
Så vad som borde vara rekommenderat är att köra en Restore i iTunes helt enkelt... för att få senaste Build av firmware 2.0, i väntan på en senare firmware version som antagligen kommer heta 2.0.1 eller 2.1.

// soft

Intressant! Folk med problem i era 3Gs - kolla vilken FW ni har. Kan bli kul att jämföra.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-07-14 00:24

5A347 efter en restore

Upptäckte också det förut när jag återställde min ^^

Någon som upplever någon skillnad efter en restore?

sökte lite löst på Google hitta detta relaterat till 5A347:
Updating your older phone via the built-in mechanism in iTunes will have picked up the newer revision, which resets the screen's color calibration to be a little less yellow and more like the original iPhone.

Ursprungligen av quackpack:

sökte lite löst på Google hitta detta relaterat till 5A347:
Updating your older phone via the built-in mechanism in iTunes will have picked up the newer revision, which resets the screen's color calibration to be a little less yellow and more like the original iPhone.

Om det är enda skillnaden orkar jag inte göra en reset nu, tar för lång tid att lägga över all musik igen.

Jag har inte märkt någon skillnad i lagg eller så hittils.

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-07-14 01:21

Min kontaktlista hängde sig varje gång jag startade den.
Efter uppdaterat så är det inga problem _hittils_... vågar inte hoppas något men vore gött om det löste lite av problemen

Eftersom en Återställning återställer från backupen igen senare så är det enda jobbiga att det tar tid. Speciellt att överföra all mp3. Men att köra senaste versionen känns helt givet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-14 01:40

Det är den uppdateringen som alla laddade ner för sin 1a generation iPhone. Det skadar nog inte att uppdatera och kanske fixar det någon liten bugg. Gör man backup först så förlorar man inget.

//Rob

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-14 09:51

Jag vet inte om det är sant med detta säger arstechnica om uppdateringen:
Tip: Updating iPhone to 5A347 reduces yellow tinge

Hur många har provat detta ?

Varför går inte Apple ut och uppmanar folk till att lägga in de nya versionen.

Det verkar vara ngt som inte stämmer här !

//Everlast

jag har hört att folk som gjort en restore för att få den senaste har gjort att deras GPS har slutat fungera, kan ni som gjort detta testa?

Ursprungligen av frosse:

jag har hört att folk som gjort en restore för att få den senaste har gjort att deras GPS har slutat fungera, kan ni som gjort detta testa?

Min slutade funka några minuter men jag reflekterade inte över att det var återställningens fel förrän jag såg tråden här på 99.

Testade idag och nu funkar gps:en

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-07-15 14:53

Min funkar också igen, verkar som den totalresettar alla ingångsvärden till gpsen, så låt den stå på ute i det fria i typ 10min så borde den hoppa igång. nu har jag testat min 2 gånger, funkar fint båda gångerna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-15 19:34

Japp, det verkar bara vara en tidsfråga innan GPS fungerar igen.
Skrev om uppdateringen här:
Gömd buggfix för iPhone 3G i iTunes [uppdaterad]

ehum... En enkel fundering. Ni som HAR återställt era 3Gs. Varför har ni gjort det? Har telefonerna börjat krångla efter mindre än en vecka?
Eller har ni gjort det för skojs skull eller vad är tanken?
Och då menar jag ni som gjort det INNAN ni hört om det här med den gula nyans-grejjen!

Ursprungligen av PeeMaN:

ehum... En enkel fundering. Ni som HAR återställt era 3Gs. Varför har ni gjort det? Har telefonerna börjat krångla efter mindre än en vecka?
Eller har ni gjort det för skojs skull eller vad är tanken?
Och då menar jag ni som gjort det INNAN ni hört om det här med den gula nyans-grejjen!

Jag gjorde det iallafall bla för att iTunes slutar svara fem minuter varje gång jag kopplar in min iPhone. Tänkte se ifall det hjälpte att återställa den. Icke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 12:22

Så om man väljer att göra en återställning, syncar den sedan tillbaka allt som man hade på den innan med inställningar och allt, eller måste jag göra om alla inställningar jag har på den?

Ursprungligen av Trineo:

Så om man väljer att göra en återställning, syncar den sedan tillbaka allt som man hade på den innan med inställningar och allt, eller måste jag göra om alla inställningar jag har på den?

Kör en backup innan du återställer den (det borde fråga om man vill göra det när du klickar på återställ). När återställningen är klar frågar iTunes om du vill använda senaste backup eller starta från en clean iPhone. Notera att allting måste syncas igen, så musik och bilder kan ta sin tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 14:27

Nu var det gjort... däremot har det hänt nåt mäkta irriterande.
Den laddade ned programvaran ok, återställde iPhone med nya programvaran, synkade tillbaka allt... däremot så togs några apps bort, de fanns tydligen inte med i iTunes på datorn då de var köpta direkt i luren, MÄKTA IRRITERANDE då man betalt för vissa av de.

Ursprungligen av Trineo:

Nu var det gjort... däremot har det hänt nåt mäkta irriterande.
Den laddade ned programvaran ok, återställde iPhone med nya programvaran, synkade tillbaka allt... däremot så togs några apps bort, de fanns tydligen inte med i iTunes på datorn då de var köpta direkt i luren, MÄKTA IRRITERANDE då man betalt för vissa av de.

Kan man inte ladda hem redan köpta program på nytt? Varje gång jag laddar hem ett program jag haft tidigare kommer frågan "Du har redan köpt detta, vill du ladda hem igen" eller något liknande?
Jag har inte provat med ett program jag betalt för (och därför inte sett om pengar dragits på nytt eller ej).

Sen brukar jag överföra program jag laddat hem på luren till iTunes, det brukar komma en fråga om det när man synkroniserar

edit:
kollade meddelandet man får:
"You have already purchased this item. To download it again for free, select OK"

Själv lagar jag inget som inte är trasigt. Jag låter min firmware ligga kvar så snällt.
Inväntar däremot mjukvara 2.0.1 för diverse buggfixar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 14:37
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Själv lagar jag inget som inte är trasigt. Jag låter min firmware ligga kvar så snällt.
Inväntar däremot mjukvara 2.0.1 för diverse buggfixar.

Den hängde sig då och då och var allmänt seg... läste att vissa fått den att bli rappare med uppdateringen och visst, det är den också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 14:36

Andreas th: Jo, det ser jag med... på de jag köpt med datorn... däremot inte med de jag köpt via telefonen. Skall ta det med apple och se vad de säger.

Ursprungligen av Trineo:

Andreas th: Jo, det ser jag med... på de jag köpt med datorn... däremot inte med de jag köpt via telefonen. Skall ta det med apple och se vad de säger.

Ja då får du nog ta kontakt med apple :/
Jag ser även meddelande för dem jag köpt på luren. Kanske har blivit nåt mek hos dig då.
Ett generellt tips är iallafall att föra över alla program till iTunes vid synk så att du har dina köpta där också
Hoppas det löser sig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 14:52

Jo, men jag har ju satt sync på alla program... så då skall väl alla program syncas till iTunes... eller?

Undrar när det kommer en ny firmware "på riktigt".
Har fortfarande en del kraschar med denna och ibland får man starta om iPhone helt (t.ex. så startar inte tredjepartsprogram ibland).
Det borde komma rätt snart tycker man

Ursprungligen av Trineo:

Jo, men jag har ju satt sync på alla program... så då skall väl alla program syncas till iTunes... eller?

HMm, det har jag också men jag brukar ändå få en fråga vid synkronisering om jag vill föra över program från iPhonen, om de inte finns i iTunes, med valen "överför" "överför inte" :S

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 14:58

syncade nu också efter att ha installerat en VNC klient... den finns inte i itunes men den finns på telefonen, det är en gratis app.
Med det här beteendet så lär jag ju inte installera något direkt på luren utan bara via iTunes.

Ursprungligen av Trineo:

syncade nu också efter att ha installerat en VNC klient... den finns inte i itunes men den finns på telefonen, det är en gratis app.
Med det här beteendet så lär jag ju inte installera något direkt på luren utan bara via iTunes.

Skumt

Det finns ju en knapp "överför inköp från XXX iPhone" under "arkiv" i iTunes. Prova den kanske?

Så här ser boxen ut som jag får upp:

edit: för att förtydliga, först frågade jag om han råkat kryssa i boxen och valt överför inte (men då hade ju programmet tagits bort från iPhone tydligen)

Senast redigerat 2008-07-16 15:49
Bevaka tråden