Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nykter reflektion av iPhone 3G vs iPhone 2G

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-13 13:24

UPDATE:
Börjar komma nån vart med mitt problem med att iPhone 3G inte lirat utanför Sverige för mig. Provat allehanda inställningsvarianter. Ringt och förbryllat Telia (De skulle ringa tillbaka efter de utrett...) Nu har jag hittat en halvdan lösning. Om man går in i Inställningar/Allmänt/Återställ/Återställ nätverksinställningar så loggar den faktiskt in på ett befintligt nätverk. Det går att ringa osv, men att byta nätverk i operatörsmenyn funkar inte. Då blir den totalt utloggad igen och man får göra en Återställning av nätverksinställningarna igen. Känns som detta är ett problem i telefonens FW och inte hos Telia. Med lite tur fixar FW2.1 detta.
Har någon fått GPSn att lira tillfredställande?

Jag förtsår inte vad det är som inte fungerar med GPS'en.
Någon som orkar förklara?

• Medlem
  • International user
  • 2008-07-13 14:55
Ursprungligen av Erik Dungert:

Jag förtsår inte vad det är som inte fungerar med GPS'en.
Någon som orkar förklara?

Inte jag heller. Dom flesta tester tycker att GPS fungerar utmärkt. Men eftersom han har andra problem kan det vara ett generellt hardware problem.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Inte jag heller. Dom flesta tester tycker att GPS fungerar utmärkt. Men eftersom han har andra problem kan det vara ett generellt hardware problem.

//Rob

Ah, okej.
För den egentligen största anledningen till att jag nog ska köpa en iPhone 3G är pga GPS'en och högtalarna, så man vill ju att den ska fungera bra!

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-07-13 17:56
Ursprungligen av Erik Dungert:

Ah, okej.
För den egentligen största anledningen till att jag nog ska köpa en iPhone 3G är pga GPS'en och högtalarna, så man vill ju att den ska fungera bra!

GPSen funkar kalasbra. Jag kan sitta inomhus och få en exakt position (och det är inte trianguleringen).
Däremot är föreslagen rutt mellan två städer helt åt skogen ibland....

Ursprungligen av kenjon:

GPSen funkar kalasbra. Jag kan sitta inomhus och få en exakt position (och det är intetrianguleringen).

trinaguleringen?

Det där med att jag kanske ska från t.ex Sthlm till Malmö och så ger den en info'n att det kommer ta 20min att åka dit, så är det på 2G'en också. Den kan även ge helt total krångliga vägar, men det får man kanske ta, GPS vore så rackarns gött att ha asså!

Är supersugen på en iPhone 3G, men ska försöka vänta tills/om andra operatörer börjar sälja den (3 månader ryktas det ju om) (jag gillar inet att man måste välja fri data - dyrt eller ingen fri data alls - och då blir det ju ännu dyrare, om man har en iPhone. Men vissa andra operatörer har ju så man kan få 1GB fri data för 39kr månaden och det skulle passa mig mycket bättre! För Telia har ju inga sådana erbjudanden )

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-07-14 02:10

Kanske en dum fråga, men kan ha installer i Iphone 3G och isf är det ngn som skulle vilja guida mig till hur man gör!:tveksam:

Ursprungligen av Barutta:

Kanske en dum fråga, men kan ha installer i Iphone 3G och isf är det ngn som skulle vilja guida mig till hur man gör!:tveksam:

Nej, inte än.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 07:24
Ursprungligen av kenjon:

GPSen funkar kalasbra. Jag kan sitta inomhus och få en exakt position (och det är inte trianguleringen).

Kan du då förklara för mig hur den hittar din position inomhus om det inte är via triangulering?
För att GPS skall kunna positionera dig så MÅSTE den kunna se satelliterna, det blir ju lite svårt inomhus, håller du inte med?

Personligen tycker jag att själva GPS´n funkar bra, men det är snarare att jag är van med TomTom så jag tycker att Google Maps inte riktigt är en bra applikation att köra bil med. Däremot är det bekräftat nu att det finns en fungerande prototyp för vägnavigering från ett av kartbolagen. Så det är bara en tidsfråga innan detta finns på App Store tror jag.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-07-14 10:49
Ursprungligen av Trineo:

Kan du då förklara för mig hur den hittar din position inomhus om det inte är via triangulering?
För att GPS skall kunna positionera dig så MÅSTE den kunna se satelliterna, det blir ju lite svårt inomhus, håller du inte med?

Personligen tycker jag att själva GPS´n funkar bra, men det är snarare att jag är van med TomTom så jag tycker att Google Maps inte riktigt är en bra applikation att köra bil med. Däremot är det bekräftat nu att det finns en fungerande prototyp för vägnavigering från ett av kartbolagen. Så det är bara en tidsfråga innan detta finns på App Store tror jag.

Den funkar inomhus. Men det beror förstås på vad byggnaden är gjord av, tjocklek på tak, väggar, antal/storlek på fönster etc. Radiovågor penetrerar ju de flesta material, mer eller mindre.
De nya SiRF-chippen är väldigt bra på låga signalnivåer. Jag är impad!

Ursprungligen av kenjon:

Den funkar inomhus. Men det beror förstås på vad byggnaden är gjord av, tjocklek på tak, väggar, antal/storlek på fönster etc. Radiovågor penetrerar ju de flesta material, mer eller mindre.
De nya SiRF-chippen är väldigt bra på låga signalnivåer. Jag är impad!

Taket kanske är gjord av papp?

Jag har då aldrig lyckats få GPS-signal inomhus i något hus/lägenhet, Google Maps strular tillochmed när man sitter i en bil.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-07-14 10:54
Ursprungligen av Trineo:

För din information testade jag med TomTom 720, den funkar också inomhus. Tar lite längre tid att hitta positionen förstås, men visar sedan helt rätt.

Antingen så har ditt hus ett tak av japanskt rispapper - eller så har du varit med om något unikt som inte ens amerikanska armen är medvetna om (dom som skapade dagens GPS). Att satteliternas svaga mikrosignaler skulle tränga igenom ett helt hus - utan att dessutom bli korrupta - är sensationellt. Någonting stort har skett.

Ursprungligen av kenjon:

För din information testade jag med TomTom 720, den funkar också inomhus. Tar lite längre tid att hitta positionen förstås, men visar sedan helt rätt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-14 09:48

Det finns en uppdatering som bara syns om man går till "restore", återställ. Den fixar färgtonen bland annat. Kan vara värt att se om telefonen fungerar bättre?
Gömd buggfix för iPhone 3G i iTunes

Bevaka tråden