- Borttaget
- Oregistrerad ●
Är det någon mer än jag som lider av dålig passform (i brist på bättre beskrivning). Det är nämligen så att bakstycket av min vita iPhone inte riktigt stämmer överens med stålkanten och det betyder att det är en rätt tydlig och vass kant där det vita bakstycket och stålkanten möts, tittar man närmare ser det ut som om bakstycket buktar ut på sidan (den vänstra).
Känns lite trist när man satsat en del pengar iPhone som jag i övrigt är sjukt nöjd med.
Enligt killen i Telia-butiken där den köptes måste telefonen skickas iväg och då blir det jobbigt för min iPhone är den enda telefonen jag äger.
Råd och tips mottages å det varmaste!
Jo, det är ju så jag känner, men samtidigt, vad gör jag under tiden, jag blir ju utan telefon!
Du kanske kan låna en telefon av någon kompis, jag menar det kanske är någon som har en gammal sak drällandes i någon byrålåda?
Det finns en risk att ni kommer störa er på detta i all evighet. Varning, om du tror det så läs ej det som kommer nedan.
Den nya iPhonens skärm är mycket gulare än den förras. Om du håller dem bredvid varandra så kan du se märkbara skillnader.
Den nya iPhonens skärm är mycket gulare än den förras. Om du håller dem bredvid varandra så kan du se märkbara skillnader.
Förklaringen finns här: iPhone 3G and firmware 2.0: the day after - Engadget
Man har ändrat vitbalansen för att få färgerna att se varmare ut. Du ser bara skillnaden när du håller upp den mot en skärm med en annan vitbalans. Annars så anpassar sig ögonen och du kommer fortfarande uppleva det vita som vitt.
Det kommer säkert en mjukvaruinställning i kommande firmware för att kunna ställa in detta själv.
Min vita har också lite lätt dålig passform på vänster sidan under volymknapparna, en normal användare skulle inte bry sig men jag är lite pedantisk. Man kan skrapa kanten lätt mot huden så de kliar rätt skönt. Så jag ska nog tala med telia på måndag. Hade liknande problem med min då nya Macbook Pro för över ett år sedan och då fick jag en ny skickad hem från fabrik och sedan kom ett bud ett par veckor senare och hämtade den gamla.
Säger telia att de behöver skicka iväg den så tänker ja inte acceptera det, utan isf kräva någon kompensation. Jag vill ha en ny telefon om det ska vara något, men det är trist att Apple tappat sin roll med en kvalitetssäkring som jag inte vill se brista som den gjort nu.
Ja, det blir att försöka få till ett byte. Nu får jag uppleva hur bra service Apple nu har (eller inte har). Kan nog få tag på en reservlur (Telia borde kunna hjälpa om inte annat) men det behöver ju inte Apple få veta.
Elov: Jag pratade med Telia-butiken jag köpte igår om detta problem, och dom sa att det var "inga byten över disk" som han uttryckte det utan dom är tvungen att skicka iväg den. Annars har jag precis samma fel som dig, direkt under volymknappen börjar kanten, är ju även en kant på höger sida för mig fast den är inte lika stor.
Plizzo: Jo, jag tror ju det så nu blir det att sjösätta "Operation: Byte iPhone 3G"
Förresten, satt och jämförde svarstiden med min iPod touch och i flera lägen är touchen snabbare på att få upp samma funktioner, oftast lika snabba, men iPhonen är aldrig snabbare.
Upptäckte även att skärmen på touchen är ljusstarkare vid samma inställning, eller till och med en lägre inställning av Ljusstyrkan, kanske det är den gula ljusa tonen som är problemet
varför byta om risken är att få en likadan? apple har ju dålig passform på datorerna också.
Men så kan jag ju inte tänka, får jag en till felaktig får ju Apple göra om och göra rätt IGEN!
Jag vet ju att jag kommer ångra mig om jag inte försöker få tag på en mer passande iPhone!
det jag menar är att försöka hitta den perfekta elektronikprodukten kan ju göra en sinnessjuk. personligen har jag nästan aldrig fått nåt som är perfekt. alltid nån knapp som är lite sne, nåt skal som sitter lite fel osv. osv.... men jaja, det är klart att du gör som du vill...
det jag menar är att försöka hitta den perfekta elektronikprodukten kan ju göra en sinnessjuk. personligen har jag nästan aldrig fått nåt som är perfekt. alltid nån knapp som är lite sne, nåt skal som sitter lite fel osv. osv.... men jaja, det är klart att du gör som du vill...
Det låter ju segt, för sådana problem har jag inte upplevt med andra elektronikprylar. Men då är ju du härdad, jag har ju varit van vid att det funkar som det ska och då blev ju detta ett större problem för mig än vad det förmodligen blivit för dig.
Vi säger att dom får tre försök på sig att fixa telefonen (det har dom rätt till enligt konsumentköplagen)... och man fortfarande inte får en telefon som ser ok ut, då ska man ju enligt konsumentköplagen också få bryta köpet och få pengarna tillbaks... hur fungerar detta när man har skrivit på avtal om tel-abb?
Vi säger att dom får tre försök på sig att fixa telefonen (det har dom rätt till enligt konsumentköplagen)... och man fortfarande inte får en telefon som ser ok ut, då ska man ju enligt konsumentköplagen också få bryta köpet och få pengarna tillbaks... hur fungerar detta när man har skrivit på avtal om tel-abb?
Köpte en Nokia N82 för ca 2 år sedan. Den skjutbara "luckan" glappade lite och jag lämnade in den på PhoneHouse där jag köpt den. De tog in den, jag fick vänta ett par veckor (fick dock låna en annan telefon av dem). Nokia skickade en helt ny telefon.
På den nya telefonen lade mikrofonen av när man var mitt i ett samtal, så efter att ha haft telefonen i fyra dagar lämnade jag in den också. Fick vänta i några veckor till, fick tillbaks telefonen med ett meddelande från Nokia att det inte var något fel på den. Provade den ytterligare en helg, samma fel uppstod igen. Skickade in den, väntade ett par veckor, fick ytterligare en splirrans ny N82. Köpte ett bluetooth-headset i samma veva.
Osannolik tur att jag gjorde det just då, för naturligtvis fungerade inte bluetooth på den nya N82:an. Den hade en räckvidd på ca 0,3 m, så jag kunde prata i headsetet om jag höll telefonen strax intill. Det ansåg jag att det var "third strike" och Nokia gick efter lite bråk med på det och tog tillbaks köpet.
I köpet ingick ett telia-abonnemang på 12 månader, som jag ville bryta. Jag kunde tyvärr inte bryta bindningstiden då det inte var Telias fel att Nokias telefon inte fungerade, men jag fick tillbaks hela subventioneringssumman på telefonen. Dvs. jag fick tillbaks priset jag betalat för telefonen plus hela beloppet upp till vad telefonens faktiska ny-pris utan abonnemang hade varit.
Det var i jobbigaste laget, men konsumentköplagen funkade trots allt. Att telia inte bröt bindningstiden kan jag acceptera eftersom det på sätt och vis inte var något fel på deras leverans. Telia betalade ju dessutom hela subventioneringssumman till mig så jag kunde skaffa en annan telefon för motsvarande belopp. Nokia kommer det däremot dröja länge innan jag skaffar någon produkt från igen.
Mitt bästa tips till alla som vill reklamera eller kräva återköp är att INTE göra butikspersonalen till era ovänner. Tvärtom, försök få dem på er sida "mot" leverantören, så blir er dialog mycket lättare och deras hjälpvilja MYCKET större. Ganska naturligt, men inte helt lätt att tänka på när man är missnöjd med en produkt.
Köpte en Nokia N82 för ca 2 år sedan. Den skjutbara "luckan" glappade lite och jag lämnade in den på PhoneHouse där jag köpt den. De tog in den, jag fick vänta ett par veckor (fick dock låna en annan telefon av dem). Nokia skickade en helt ny telefon.
På den nya telefonen lade mikrofonen av när man var mitt i ett samtal, så efter att ha haft telefonen i fyra dagar lämnade jag in den också. Fick vänta i några veckor till, fick tillbaks telefonen med ett meddelande från Nokia att det inte var något fel på den. Provade den ytterligare en helg, samma fel uppstod igen. Skickade in den, väntade ett par veckor, fick ytterligare en splirrans ny N82. Köpte ett bluetooth-headset i samma veva.
Osannolik tur att jag gjorde det just då, för naturligtvis fungerade inte bluetooth på den nya N82:an. Den hade en räckvidd på ca 0,3 m, så jag kunde prata i headsetet om jag höll telefonen strax intill. Det ansåg jag att det var "third strike" och Nokia gick efter lite bråk med på det och tog tillbaks köpet.
I köpet ingick ett telia-abonnemang på 12 månader, som jag ville bryta. Jag kunde tyvärr inte bryta bindningstiden då det inte var Telias fel att Nokias telefon inte fungerade, men jag fick tillbaks hela subventioneringssumman på telefonen. Dvs. jag fick tillbaks priset jag betalat för telefonen plus hela beloppet upp till vad telefonens faktiska ny-pris utan abonnemang hade varit.
Det var i jobbigaste laget, men konsumentköplagen funkade trots allt. Att telia inte bröt bindningstiden kan jag acceptera eftersom det på sätt och vis inte var något fel på deras leverans. Telia betalade ju dessutom hela subventioneringssumman till mig så jag kunde skaffa en annan telefon för motsvarande belopp. Nokia kommer det däremot dröja länge innan jag skaffar någon produkt från igen.
Mitt bästa tips till alla som vill reklamera eller kräva återköp är att INTE göra butikspersonalen till era ovänner. Tvärtom, försök få dem på er sida "mot" leverantören, så blir er dialog mycket lättare och deras hjälpvilja MYCKET större. Ganska naturligt, men inte helt lätt att tänka på när man är missnöjd med en produkt.
Låter ju mindre skoj, men bra att konsumentköplagen var din vän där.
PS: Men en Nokia N82 var det väl ändå inte, den kom ju i november 2007
Låter ju mindre skoj, men bra att konsumentköplagen var din vän där.
PS: Men en Nokia N82 var det väl ändå inte, den kom ju i november 2007
Absolut, du har rätt. Det var en N80. Köpte den i juli 2006.
Sjukt, jag var helt övertygad om att den hette N82.
/LA
Absolut, du har rätt. Det var en N80. Köpte den i juli 2006.
Sjukt, jag var helt övertygad om att den hette N82.
/LA
Hehe!
Jag hade själv en Nokia N82 till och med i fredags då den skickades iväg till köpare och jag köpte iPhone!
Läs på detta innan du ringer till Apple (fast eftersom du har köpt telefonen av telia så är det telia du skall vända dig till i första hand), det är dom som är ansvariga och kan inte skicka vidare dig till Apple.
Konsumentverket/KO - Fel på varan
"För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet."
Jaha, det här var ju intressant! Ringde just Apple och fick då valet "Support för iPhone" tryckte på knappen och fick då "Vill du ha support för din iPhone, kontakta din nätoperatör" KLICK! och samtalet avslutades. Detta är ju inte rolig längre...
Apple har inget ansvar för telefonen i sverige eftersom det är Telia som har sålt den så det ligger i telias knä. som jag skrev i inlägget ovan
Tydligen, kul då killen i Telia-butiken inte vat speciellt hjälpsam. Han sa mer eller mindre att det var Apple som hade sådan support på den.